Foto: Shutterstock
Tundub, et see oleks otsekui programmeeritud: niipea kui õues läheb jahedamaks ja päevad lühenevad, otsivad paljud inimesed söömiseks midagi magusat ning lohutavat. Meie isu muutub aastaaegadega. Alljärgnevast loost saate selle kohta lähemalt teada!

Kui suvel on kergem värskete puuviljade ja kerge salatiga läbi ajada, siis sügisel ning talvel peab rahulolu tundmiseks laual rikkalikum söök olema. Paljud talvised hõrgutised stimuleerivad söögiisu, kuid isegi lihtsate bioloogiliste mehhanismide tõttu tunneme end siis rohkem näljasena, kirjutatakse portaalis Bildderfrau.de

1. Toit annab sooja

Toit stimuleerib energia tootmist kehas ja annab seeläbi sooja. Seega pole ime, et külmal aastaajal söögiisu suureneb ja kehakaal võib tõusta. Keharasv on isoleeriva toimega, mis tähendab, et soojust saab kauem säilitada.

Keha soojendamiseks ei pea menüüs olema üksnes rammusad pastad või toekad pajaroad. Supid või ahjuköögiviljad on kerge, kuid keha soojendav alternatiiv. Proovige nende valmistamisel kasutada soojendavate omadustega vürtse nagu kaneel, ingver, tšilli või kurkum.

2. Söömine aitab väsimust vähendada

Lühikesed päevad, vähe päikesevalgust, hall taevas: pole kahtlustki, pime aastaaeg võib olla rusuv ja väsitav. Talvel suurenenud näljatunne võib suuresti olla tingitud energiapuudusest, sest toit annab energiat ja ennekõike süsivesikuid. Seetõttu võib talvel suureneda soov maiustuste järele.

Kuid lihtsad süsivesikud, näiteks need, mida leidub saias, pastas ja muudes valgest jahust toodetes, annavad ainult lühiajalist energiat ning võivad põhjustada veresuhkru kõikumisi. Köögiviljades, täisteratoodetes või kaunviljades sisalduvad komplekssed süsivesikud on seetõttu paremad, sest kehal kulub nende seedimiseks ja ainevahetuseks kauem aega ning küllastustunne kestab pikemat aega.

3. Söömine teeb õnnelikuks

Pime aastaaeg mitte ainult ei väsita, vaid mõjutab ka meeleolu. Pidev vihmasadu ja vähene päike võivad tekitada masendustunde. Sellel on ka põhjus, sest päikesevalguse puudumist on seostatud nn õnnehormooni serotoniini madalama tootmisega.

Kuidas on see aga seotud talvel suurenenud isuga? Toit võib teie tuju tõsta ja sellest võib talvemasendusele vastuseismiseks kasuks tulla. Maiustuste tarbimine põhjustab paljudel inimestel õnnetunnet, mida tahetakse pimedal ja rõskel talvel rohkem kogeda, kuid meeleolu parandamiseks on veelgi parem moodus: trüptofaanirikas toit. Trüptofaan on valgu ehitusplokk, millest meie keha toodab serotoniini. Võib-olla on teil rõõmustav kuulda, et šokolaad (eriti suurema kakaosisaldusega) sisaldab animohapet trüptofaani, mis on aju loomulik antidepressant, mille abil toodetakse serotoniini. See hormoon tekitab hea tuju ja armumise tunde.

Mitte ainult isuäratavad lõhnaga söögid ja võrgutava välimusega talvised hõrgutised ei stimuleeri külmal aastaajal söögiisu ja mõjutavad kehakaali. Keha enda vajadus sooja, energia ja õnnetunde järele tingib selle, et oleme talvel näljasemad.