Foto: Shutterstock
Sibul on aluseks paljudele roogadele ja lisab suurepärast maitset. Sibul on kasulik seedimisele, tugevdab südant ja omab antibakteriaalset toimet. Sibulaid on erinevaid, tutvustame neist mõnda. Lisaks saate teada, mis muudab sibula nii tervislikuks!

Rohke köögivilja lisamine oma menüüsse on tervisele üldiselt väga oluline. Mõned köögiviljad pakuvad siiski erilisi eeliseid, näiteks sibul!

Olgu sibulad punased või valged, regulaarselt sibulat söövad inimesed lisavad nii oma menüüsse B-rühma vitamiine. Samuti ei ole sibul C-vitamiini osas kooner ja sisaldab ka ohtralt kaaliumi.

Kui tegemist pole just magustoitudega, saab sibulat kasutada peaaegu universaalselt. Ükskõik, kas hautatud, aurutatud, praetud, keedetud, gratineeritud või toores: sibulaga saab peaaegu iga südamlik roog maitse- ja tervislikest koostisosadest täiendava abi, kirjutab portaal EatSmarter.com.

Sibula (köögisibula) toiteväärtus 100 grammi kohta :

kalorid 30

valk 1,1 g

rasv 0,25 g

süsivesikud 4,9 g

kiud1,4 g

Sibulaperekond on eriti arvukas ja laialt levinud ning sellel on väga erinevaid värve, suurusi ja vürtsikusastmeid

Kõigist välistest ja maitseerinevustest hoolimata on neil kõigil ühine eripära: nad lõhnavad mõnikord rohkem, mõnikord vähem intensiivselt ja maitsevad mahedalt vürtsikalt kuni vürtsikalt ja kuumalt. Iseloomulik maitse ja ärritav toime limaskestadele, põhinevad kergesti lenduvatel väävlit sisaldavatel ühenditel. Väävel stimuleerib mitmeid põletikuvastaseid protsesse, mis parandavad tervenemisvõimet seeläbi, et tugevdavad antioksüdantlikke kaitsemeetmeid.

Väävlit sisaldavad eeterlikud õlid on kehale ja eriti soolestikule kasulikud. Need on looduslikud ained, millel on antibiootikumidega sarnane toime: nad pärsivad paljusid patogeenseid baktereid ja seeni. Väikesed tumedad sibulad sisaldavad neid aineid tavaliselt rohkem kui heledad. Paks köögiviljasibul on mahedam ja pakub seetõttu vähem võimsaid kuumaid koostisosi.

Sibul on kvertsetiinirikas toit. See polüfenool stimuleerib keha enda jõujaamade mitokondrite teket, mis varustavad meie rakke elutähtsa energiaga.

Sibula kasulikud omadused olid teada juba Vana-Egiptuses, kus püramiidide ehitamisel orjade tugevdamiseks seda kasutati.

Levinumad sibulatüübid on:

Lauasibul: köögis asendamatu. Kõigi tänapäeval tuntud sibulasortide pruuni koorega esivanem vürtsitab suppe, hautisi, praekartuleid ja palju muud.

Punane sibul: nende õhuke, tumepunane kuni lilla nahk ja punakas mahe liha muudavad need eriti populaarseks dekoratiivse ja maitsva salatsibulana. Muidugi saab ka punaseid sibulaid küpsetada, praadida ja küpsetada.

Valge sibul: itaallased ja hispaanlased armastavad neid magusa ja maheda maitse tõttu. Valge sibul on ideaalne suvine sibul, sest ka tundliku kõhuga inimesed saavad neid tavaliselt probleemideta toorelt nautida. See on ideaalne Vahemere salatite jaoks. Pehmelt ja lühidalt aurutatud valge sibul annab peenematele roogadele ka peene maitse.

Pärlsibul: väike, alla 2 cm läbimõõduga valgekooreline sibul, mida kasutatakse alati tervelt.

Šalottsibul: kõige mahedam ja peenem sibul, milleta on võimatu ette kujutada head kööki, eriti Prantsusmaal. Enamik šalottsibulaid on piklikud, pirnitaolise kujuga. Kest on roosast kuni punaseni või vasevärvi.

Foto: Shutterstock

Sibula kasulikud omadused

1. Sibul tugevdab immuunsüsteemi

Sibul on väga madala kalorsusega ja sisaldab palju vitamiine, kiudained ja mineraale. Sibul on rikas C-vitamiini poolest, mis on kasulik teie immuunsüsteemile, kollageeni tootmiseks, kudede taastamiseks ja raua imendumiseks. C-vitamiin on ka üks antioksüdante, mis kaitseb rakke vabade radikaalide tekitatud kahjustuste eest.

Lisaks vitamiinidele sisaldab sibul ka mineraale nagu kaalium. Kaalium on keha jaoks oluline, kuna see toetab rakkude ja neerude funktsioone, närvide ülekannet ja lihaste tööd. B-rühma vitamiine nagu folaat ja püridoksiin on sama sibulates palju. B-vitamiinid mängivad olulist rolli ainevahetuses ja närvide töös ning on seotud punaste vereliblede tootmisega.

2. Punane sibul võib vähendada südamehaiguste riski

Lisaks C-vitamiinile sisaldavad sibulad ka teisi antioksüdante, mis võivad rakukahjustusi pärssida. Sibul sisaldab tegelikult rohkem kui 25 erinevat flavonoidi. Eriti punases sibulas on palju antotsüaanide sisaldust. Need on spetsiaalsed taimepigmendid, mis vastutavad ka sibula sügavpunase värvi eest.

Erinevad uuringud näitasid, et inimestel, kes sõid antotsüaniinirikkaid toite, oli väiksem risk haigestuda südamehaigustesse. Antotsüaniinid võivad kaitsta ka teatud tüüpi diabeedi ja vähi eest .

3. Sibul aitab kontrollida veresuhkru taset

Sibula tarbimine on eriti soovitatav diabeediga inimestele, kuna see võib aidata kontrollida veresuhkru taset.

Sibulast on leitud spetsiifilisi ühendeid, nagu kvertsetiini ja väävliühendid, millel on diabeedivastane toime. Näiteks suhtleb kvertsetiin peensoole, rasvkoe või maksa rakkudega, et kontrollida veresuhkru taseme reguleerimist kogu kehas.

4. Sibulal on antibakteriaalne toime

Sibulast saadud kvertsetiin näib olevat väga tõhus bakterivastane aine, nagu on leitud mitmesugustest uuringutest, kuna see aitab võidelda potentsiaalselt ohtlike bakteritega.

Näiteks katseklaasi uuringus leiti, et sibula kollasest nahast ekstraheeritud kvertsetiin pärssis edukalt Helicobacter pylori bakterite kasvu. Neid baktereid on seostatud maohaavanditega.

5. Sibul on südamele kasulik

Sibul sisaldab antioksüdante ja teatud ühendeid, mis tagavad põletiku pärssimise, triglütseriidide ja kolesterooli taseme languse - kõigil neil on positiivne mõju südamele.

Kuna sibulal on põletikuvastane toime ja see sisaldab flavonoidi antioksüdanti kvertsetiini, võivad need aidata vähendada ka kõrget vererõhku, mis vähendab ka südamehaiguste riski.

6. Sibul on luudele hea

Lisaks piimatoodetele ja muudele toitudele võib sibul olla kasulik ka luude tervise parandamiseks ja nende tugevuse hoidmiseks.

Arvatakse, et sibula tarbimine aitab vähendada oksüdatiivset stressi kehas ja luukadu. Sibula söömine suurendab kehas antioksüdantide arvu. See võib ära hoida osteoporoosi ja suurendada luutihedust.

7. Sibul on seedimisele kasulik

Prebiootikumid ja kiudained on soolestiku optimaalse tervise jaoks vajalikud ning sibulad sisaldavad mõlemat. Prebiootikumid on seedimatud kiud, mille lagundavad kasulikud soolebakterid.

Need soolebakterid toituvad prebiootikumidest ja moodustavad seejärel lühikese ahelaga rasvhapped. Need rasvhapped toetavad omakorda soolestiku tervist, mille tulemuseks on immuunsuse tugevdamine, põletiku vähenemine ja üldise seedimise paranemine.

Sibul on tervislik, sest sisaldab rohkelt prebiootikume, mis soodustavad seedimist, parandavad bakterite tasakaalu soolestikus ja tugevdavad immuunsust.

8. Sibul võib vähendada mõne vähi tekkeriski

Sibula ja küüslaugu tarbimist on seostatud teatud tüüpi vähi, sealhulgas mao- ja käärsoolevähi, väiksema riskiga.

Sibul sisaldab palju olulisi toitaineid nagu kaalium, C-vitamiin ja B-vitamiinid. Lisaks on sibulas palju antioksüdante, mis võivad kaitsta teatud tüüpi vähi, diabeedi ja südamehaiguste eest.

Lisaks on sibulal antibakteriaalne toime, selle tarbimine võib positiivselt mõjutada luutihedust ja seedimist.

Kui teil on tundlik kõht, pole toores sibul sageli eriti hea. Sibul võib põhjustada ka gaase. Selle põhjuseks on sibulas olevad ülitervislikud eeterlikud õlid, mis põhjustavad seedimisel gaase.

Vaata lisaks: