Foto: Shutterstock
Kas teadsite, et želatiin on luude tervise jaoks oluline liitlane? Tänu suurele valgusisaldusele aitab see muuhulgas vähendada artriidi riski. Želatiin on looduslik paksendaja, mida kasutatakse sageli toiduvalmistamisel, näiteks magustoitude ja maiustuste puhul. Kui te olete taimetoitlane või vegan, siis ilmselt želatiin teile ei sobi, sest see on loomne toode.

Želatiini valmistatakse koduloomade (lehmad, sead) sidekoest, mis muudab selle rikkaks kollageeni, aminohapete, vitamiinide ja mineraalide poolest. Portaal AskelTerveyteen pani kokku 6 peamist põhjust, miks želatiin tuleks menüüsse lisada, et edendada üldist heaolu.

Foto: Shutterstock
1. Želatiin parandab seedimist

Želatiin on vees kergesti lahustuv. See omadus muudab želatiini suurepäraseks seedetrakti liitlaseks, kuna see toetab maohappe normaalset toimimist ja soodustab seeläbi ka seedimist.

Lisaks aitab želatiini imendumine kehas parandada soolestiku tööd, vältides seedetrakti mõjutavaid kroonilisi haigusi, näiteks kõhukinnisust.

Želatiinis sisalduv glütsiinil on regulaarse tarbimise korral toetav mõju mao limaskestale, mis omakorda aitab vältida paljusid maoprobleeme, näiteks maohaavandeid ja gastriiti.

2. Želatiin aitab maksa puhastada

Kuigi on palju tervislikke toite, mis aitavad maksa puhastada, on siiski hea teada, et ka želatiin saab aidata sellele protsessile arvestatavalt kaasa.

Eespool mainitud glütsiin, želatiini üks olulisemaid aminohappeid, aitab eemaldada kudedest toksiine, mis võivad häirida või isegi takistada maksa normaalset toimimist.

3. Želatiin vähendab kehas põletikulisi seisundeid

Želatiinis sisalduvad asendamatud aminohapped võivad aidata tasakaalustada keha põletikulisi seisundeid, leevendades mõnede krooniliste haiguste seisundit ja sümptomeid.

Želatiinis sisalduv glütsiin toimib põletikuvastase ainena, mis võib muu hulgas vähendada nakkushaiguste esinemist. See aine koos želatiinis sisalduvate antioksüdantidega parandab ka kahjustatud kudesid ja kaitseb keha mitmesuguste bakterirünnakute eest.

Lisaks tuleb märkida, et oma looduslikult kõrge proteiinisisalduse tõttu on želatiin suurepärane toiduaine, mis aitab minimeerida luustiku ja liigesehaiguste riski, eriti kui need tulenevad kõhre ja sidemete kulumisest. Sel põhjusel võib želatiini tarbimine muu hulgas aidata vähendada artriidi ja osteoartriidi riski.

Foto: Shutterstock
4. Želatiin tõstab energiataset

Hoolimata asjaolust, et želatiin on madala kalorsusega, annab see kehale palju looduslikku energiat, mis võib aidata parandada nii füüsilist kui ka vaimset jõudlust, eriti kui inimene kannatab kurnatuse või hommikuse väsimuse käes.

Želatiin koosneb 90% kvaliteetsetest valkudest, mis suurendavad energia taset ja optimeerivad keha ainevahetusfunktsioone. Želatiini imendumine kehasse parandab ka lihaste moodustumist ja suurendab samal ajal sportlikku jõudlust.

Parim želatiini tarbimisel on see, et rakud suudavad želatiini pakutavaid toitaineid palju tõhusamalt ära kasutada, kuna selles sisalduvad aminohapped imenduvad kehasse palju kergemini kui paljud teised toidud.

5. Želatiin aitab parandada une kvaliteeti

Need, kellel on raskusi õhtul magama jäämisega, võivad proovida seda probleemi lahendada, tarbides sagedamini želatiini.

Želatiinis sisalduvad olulised aminohapped aitavad parandada melatoniini tootmist, mis on unekvaliteediga tugevalt seotud hormoon.

6. Želatiin suurendab keha loomulikku vastupidavust

Želatiini sisaldavad toidud, näiteks želeed, on haiglates ja tervisekeskustes pakutavad toidud, kuna želatiinis olevad toitaineid aitavad patsientidel paremini taastuda.

Želatiinis on kõrge C- ja D-vitamiinide sisaldus, samuti olulised mineraalid, näiteks kaltsium ja fosfor, mis aitavad suurendada keha loomulikku vastupanuvõimet.

Lisaks valkudele osalevad need olulised toitained organismi toodetud antikehade moodustamises ja aitavad seega võidelda paljude haigusi põhjustavate bakterite ja viirustega.

Kui te enne arvasite, et želatiin on lihtsalt magustoitude valmistamiseks kasutatav lihtne tooraine, siis pidage nüüdsest meeles, et sellel on palju pakkuda ka meie üldisele tervisele. Kui te soovite oma menüüsse želatiini lisada, siis tehke seda soovitatavalt ilma kunstlike lisaainete või suhkruteta!