Foto: Shutterstock
Mis oleks elu ilma vürtsideta? Vürtsid annavad meie roogadele eripära ja täiendavad toite meeldivalt. Kuid see pole veel kõik, sest paljudel vürtsidel on positiivsed terviseomadused. Neil on näiteks põletikuvastane, antibakteriaalne ja spasmolüütiline toime.

Alljärgnevas artiklis tutvustame teile 13 vürtsi ja maitseainet, mida võib peaaegu igas koduköögis leida.

1. Sool

Soola kasutatakse peaaegu igas roas. Sellegipoolest tuleks soola säästlikult kasutada, sest kui teisi maitseaineid saate alati hiljem lisada, on ülesoolatud sööki peaaegu võimatu päästa.

Lihtsaim viis vähendada tarbitavat soolakogust, on selle enda valmistatud toitudes järkjärguline vähendamine. Kuna sool on omandatud maitse, harjuvad maitsemeeled ka sellega, kui seda on toidu sees vähem.

Roogades, kus kasutate näiteks köögiviljapuljongit või sojakastet, ei vaja te enam sageli täiendavat soola. Ka siin kehtib järgmine: parem on läheneda ettevaatlikult ja lisada sool kõige viimasena.

Meresool või lauasool?

Meresool on küll looduslik ja vähem töödeldud kui tavaline lauasool, ent see ei tähenda, et seda võiks või peaks rohkem tarbima. Nii meresool kui sisaldavad naatriumkloriidi ja nende mõlema puhul kehtib päevane kogus 6 grammi!

2. Pipar

Lisaks soolale on pipar teine ​​vürts, mida küpsetades praktiliselt alati kasutame. Erinevalt soolast on pipra puhul palju erinevusi, seda nii maitse kui ka kvaliteedi osas.

Proovige oma lemmiku väljaselgitamisekserinevaid sorte. Eelistage alati terveid pipraterasid, need säilitavad oma aroomi paremini kui juba jahvatatud pipar.

Jahvatage pipar vahetult enne toidule lisamist!

Pipar sobib hästi mitte ainult peaaegu kõigi soojade roogade puhul, vaid pakub peeneid maitsenüansse ka eksootilistes jookides nagu kurkumipiim või Chai tee. Mustas pipras sisalduv piperiin võib tõenäoliselt tugevdada kurkumi põletikuvastast toimet!

3. Köömned

Spetsiifilise maitsega köömneid on vürtsi- ja ravimtaimena kasutatud juba tuhandeid aastaid. Köömnetel on spasmolüütiline ja seedimist soodustav toime ning need võivad leevendada kõhupuhitust, mistõttu kombineeritakse neid sageli kõhugaase tekitavate toitudega nagu kapsas, hapukapsas, sibul või kaunviljad.

Lisaks ravivale toimele kasutatakse köömneid laialdaselt ka toiduainetööstuses. Köömneid kasutatakse nii tervelt kui peenestatud kujul lihatoodete koostises, lisaks pagari- ja kondiitritoodetes ning see on kasutuses ka mõningate alkohoolsete jookide maitsenüansi andjana.

4. Kurkum

Kurkum on eriti populaarne sportlaste seas, kuna sellel on tõestatud põletikuvastane toime. Kurkumit on soovitav lisada smuutidesse "tervisliku lisandina" ja loomulikult kasutage seda ka toiduvalmistamisel!

Teadlased on avastanud, et kurkum on võimas antioksüdant, tal on vähivastane toime ning immuunsüsteemi turgutajana on ta 5-8 korda tugevama toimega kui tavaline C- või E-vitamiin, kirjutab Ruth Mägi artiklis "TERVISELE HEA KURKUM | Milline maitseaine toob kurkumi kasulikud omadused kõige paremini esile?"

Ta märgib, et kurkum sisaldab kurkumiini, mil on omadus tungida rakkudesse, puhastades ja korrastades neid, nii et vajalik informatsioon saab rakkudes ja nende vahel vabalt liikuda, võideldes seeläbi selliste hädade vastu nagu hallkae, psoriaas, Crohni tõbi, reumatoidartriit, sapikivid ja ärritunud soolesündroom.

Lisaks karriroogadele leiab kurkum kasutust ka riisi, pirukate ning kookide valmistamisel. Kurkum annab nendele kauni kollase värvi.

Kasuta kurkumit näiteks järgmises retseptis: Seljatab kõik külmetused! Kuldne piim musta pipraga

5. Karri

Karri pole tegelikult vürts, vaid vürtside segu. Selle tüüpilised koostisosad on kurkum, köömned, koriander, Cayenne'i pipar, nelk, kaneel, ingver ja roosipipar. Kurkum annab karrile kauni kollase värvuse. See on üks enim armastatumaid ja kasutatud vürtse Indias.

Kuid pole ainult "ühte" karrisegu, on lugematuid erinevaid variatsioone. Vürtsikauplustest või hästivarustatud supermarketitest leiate näiteks “Madras Curry”, “Hot Curry” või “Oriental Curry” - nii pulbri kujul kui ka pastana. Igal juhul proovige need järele kuni olete leidnud oma isikliku lemmiku!

6. Garam Masala

Nii nagu karripulber, on ka Garam Masala vürtside segu, mida kasutatakse laialdaselt India köögis. Selle olulised koostisosad on köömned, kardemon, kaneel, nelk ja pipar.

7. Tšillipipar

Tšillipipar kuulub samasse perekonda kui tavalised magusad paprikad, kuid neis sisalduva kapsaitsiini tõttu on nad kuumad ja mõnikord isegi tulitavalt kuumad.

Kuna eri tüüpi tšillide vürtsikus erineb märkimisväärselt, siis peaksite värsket tšillit kasutama ettevaatlikult.

NB! Ärge unustage pärast tšilli töötlemist käsi põhjalikult pesta! Silma või nina ümbritsevad limaskestad võivad olla teravuse suhtes tundlikud.

Loe tšilli kohta lähemalt: Kodumaine tšillikasvatus

8. Paprika

Paprikapulber tekitab roogades aastaringselt päikeselise paprikaaroomi. Paprikapulbrit on erinevaid tüüpe, magus või suitsutatud paprikapulber.

9. Ingver

Foto: Shutterstock

Ingver pole mitte ainult maitsev, vaid ka traditsiooniline ravimtaim, millel väidetavalt on põletikuvastane, antibakteriaalne ja antiemeetiline toime.

Loe lisaks: PROOVI ÄRA! Kaheksa vahvat mõtet, kuidas kasutada ingverit

9. Apteegitilli seemned

Apteegitilli puhul mõtleb enamik inimesi ilmselt kõigepealt värskest mugulast ja teest, mis on tuntud kui klassikaline kodune ravim seedetrakti kaebuste vastu. Kuid apteegitillil on veelgi rohkem pakkuda, sest kuivatatud apteegitilli seemned on tõeliselt põnev vürts, mis sobib väga hästi näiteks tomatitega.

10. Pune

Pune on Vahemere äärest pärit ürdi- ja ravimtaim. Pune ei tohiks puududa ühestki tomatiga pasta- või pitsakastmest.

11. Rosmariin

Nagu pune, on ka rosmariin Vahemere köögi üks olulisemaid maitsetaimi. Rosmariin sobib suurepäraselt kartulitoitude ja ahjuköögiviljadega (lehed lähevad ahjus imeliselt krõbedaks).

Foto: Shutterstock

12. Basiilik

Basiilik on ka Vahemere-äärne maitsetaim ja Itaalia köögi lahutamatu osa.

Basiilikut saab suvel kasvatada ka rõdul või aknalaual ja sobib hästi tomatite, aga ka magusate marjadega. Proovige seda näiteks maasikate või mustika-banaani smuutiga!

Kui vähegi võimalik, kasutage värsket basiilikut!

13. Kaneel

Kaneeli ekstraheeritakse kaneelipuu kuivatatud koorest ja Euroopas seostatakse seda peamiselt piparkookidega. Kuid see võib täiendada katšilli või tomatikastmete maitset.

Eelistage kõrge kvaliteediga Tseiloni kaneeli, mis sisaldab vähem kumariini (suuremates annustes võib kumariin avaldada toksilist toimet).

Kasutage kaneeli kohvi sees lisaks piimale ja suhkrule. See aitab kuuma joogi maitset elavdada ja veelgi paremaks muuta. Puistake kaneeli hommikupudrule!

Kas teie lemmikvürts oli nimekirjast puudu? Andke meile teada, milliseid vürtse te kodus kasutate!