Foto: Shutterstock
Kuumutamine mitte ei muuda ainult toidu maitset, teatud köögiviljade puhul on kuumtöötlemine toitainete kättesaadavuse osas oluline. Milliste köögiviljade puhul on selline valmistamise viis tervislikum, vahendab EatSmarter.com.

Mõned köögiviljad on eriti tervislikud just toorelt tarbides, teisi tuleks kindlasti kuumtöödelda. Näiteks kaunviljad ( läätsed, kikerherned) sisaldavad mürgist komponenti lektiini, mis muutub kahjutuks ainult leotamise ja põhjaliku keetmise teel. Näiteks bataati ei sööda kunagi toorelt, sest selle vesiniktsüaniidhappe sisaldus kaob alles siis, kui keeduvett mitu korda vahetada.

Foto: Shutterstock

1. Porgand

Porgand on tõeline A-vitamiini pomm, juba 30 grammi porgandit katab meie A-vitamiini päevase vajaduse.

Porgandis sisalduv A-vitamiin on peamiselt beetakaroteeni vormis. Et beetakaroteeni saaks porgandite rakkudest vabastada ja sel viisil kättesaadavaks teha, tuleb porgandeid kõigepealt pisut kuumutada.

Kuna A-vitamiin on üks rasvlahustuvatest vitamiinidest, tuleks keedetud porgandeid alati tarbida koos väikese koguse rasvaga. Kui piserdate porgandit pärast keetmist vähese oliiviõliga, imendub selles sisalduv beetakaroteen optimaalselt.

A-vitamiin on oluline antioksüdant ja seetõttu võitleb kehas vabade radikaalidega. Seda on vaja ka silmade tervise, tugevate hammaste ja luude jaoks.

Sarnaselt porgandile tuleks ka bataati ja kõrvitsat toitainete paremaks imendumiseks kuumtöödelda.

Foto: Shutterstock

2. Tomat

Tomati punane värv pärineb antioksüdandist nimega lükopeen, mis vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski. Lisaks lükopeenile sisaldab tomat E-vitamiini, beetakaroteeni ja C-vitamiini, mis tugevdavad organismi vastupanuvõimet.

Kuumtöödeldud tomat sisaldab rohkem lükopeeni. Proovige tomatite aeglast röstimist ahjus. Piserdage tomatite peale oliiviõli ja soola ning röstige neid ahjus madalal kuumusel tunnikese jagu. Röstitud tomat sobib suurepäraselt salatitesse ja pastadesse.



Foto: Shutterstock

3. Spinat

Kõige tervislikumate köögiviljade hulka kuuluvad roheliste lehtedega köögiviljad, näiteks spinat või lehtkapsas. Lisaks C- ja K-vitamiinile ning sekundaarsetele taimsetele ainetele varustavad need meid peamiselt suures koguses kaltsiumi, magneesiumi ja mangaaniga.

Samas sisaldab spinat ka ainet, mida nimetatakse oblikhappeks. Viimane ei aita kaasa keha toitainetega varustamisele, vaid takistab nende imendumist soolestikus. Liigselt tarbitud oblikhape soodustab sapikivide teket.

Õige spinati valmistamine võib aga oblikhappe sisaldust märkimisväärselt vähendada. Kui spinatit keedetakse või aurutatakse, kaotab see 50–80 protsenti oblikhappest.

Seetõttu peaksite sööma õrnalt keedetud spinatit või beebispinatit, kui soovite seda toorelt süüa. Beebispinat sisaldab loomulikult vähem oblikhapet.

Foto: Shutterstock
4. Paprika

Nagu tomatid, on ka paprika suurepärane beetakaroteeni allikas, mille paremaks omastamiseks tuleks neid kuumtöödelda.

Kui rääkida paprikate seeditavusest, on nende kõva nahk meie soolte jaoks eriti keeruline. Sel põhjusel peaksid kõik, kes paprikat hästi ei talu, seda kasutama kooritud kujul.

Paprikat tuleb alati õrnalt valmistada ja lisada köögiviljaroogadele nende valmimise lõpus. Sel viisil säilitatakse paprikates sisalduv C-vitamiin ja muud antioksüdandid.

Foto: Shutterstock
5. Kaunviljad

Kaunvilju (oad, läätsed) ei tohi kunagi toorelt süüa, sest need sisaldavad toksilist ühendit lektiini, mis võivad põhjustada iiveldust, oksendamist ja seedetrakti probleeme. Lektiin hävineb kuumutades, seetõttu tuleks kaunviljad enne tarbimist alati keeta.

Keedetud kaunviljad on kõrgekvaliteedilise taimse valgu allikad, lisaks leidub nendes rauda, tsinki ja mangaani.

Toores või keedetud köögivili: plussid ja miinused

Me kuumtöötleme toitu mitte ainult toksiinide väljalülitamiseks. Ohtlikke mikroobe, mis õitsevad eriti hästi loomses toidus, saab sel meetodil samuti elimineerida. Meie keha saab mõnda toidukomponenti ära kasutada ainult siis, kui need on kuumtöödeldud. Näiteks toore kartulitärklise jätab keha kasutamata, see muutub toitainerikkaks alles pärast kuumutamist.

Kuid toidu kuumutamisega ei kaasne mitte üksnes eelised. Keetmisel hävivad vitamiinid, eeterlikud õlid ja paljud muud organismile kasulikud komponendid. Sel põhjusel on väga kasulik teada igat tüüpi köögiviljade jaoks õiget valmistusviisi.

Näiteks suhkruhaigetele ja ülekaalulistele inimestele võivad toorest köögiviljadest valmistatud salatid olla abiks veresuhkru taseme kõikumise reguleerimisel. Põhjus: riivitud toortoidust satuvad toitained verre aeglasemalt. Kare struktuur toimib nagu barjäär ja leevendab seeläbi veresuhkru taset.

C-vitamiin, on kuumuse suhtes eriti tundlik. Mida kauem toiduvalmistamine aega võtab ja mida rohkem seda kuumutatakse, seda rohkem läheb C-vitamiini kaduma.

Lisaks lähevad paljud vees lahustuvad toitained keeduveega äraviskamisele. Sel põhjusel on parimaks toiduvalmistamise viisiks aurutamine temepratuur ei ole liiga kõrge ja toitained ei lähe keeduvees kaduma.