Foto: Indrek Laht
Oma Maitse korraldas kevadel toidufotokonkursi, mille raames saatsid lugejad meile enda tehtud toitudest pilte. Toitu süüakse kõigepealt silmadega ja selle serveerimine on omaette kunst, kuid lausa eraldi kategooriaks on toidu pildistamine. See esmapilgul lihtsana tunduv tegevus õnnestub toiduajakirjade vääriliste kaadritena vähestel.

Sel põhjusel otsustasimegi korraldada fotokonkursi, mille peaauhinnaks on fotograaf Katrin Pressi toidufotokoolitus. Katrin Press on Eesti üks parimaid toidufotograafe, kelle töid on avaldatud nii ajakirjades, raamatutes kui ka näitustel.

Nüüd on võitjad selgunud! Kui kategooria "Parim magustoit" võitjat premeeritakse Dr. Oetker`i toidukaunistuste komplektiga, siis "Parim soolane toit" toob võitja kingikotti hobikokkadele suunatud "profiseadme" Ariete B-taste sous vide, mis võimaldab madalal temperatuuril toidu valmistamist, et pakkuda kõige hõrgumat ja maitsvat toitu.

Fotokonkursi peakohtuniku Katrin Pressi teekond toidufotograafia juurde sai alguse Oma Maitse ajakirjast. Katrin töötas aastatel 2007-2011 Oma Maitses toimetajana ja enda toidufotograafiaga juurde jõudmise kohta ütleb ta:

"Ajakirjas töötamise ajal avanes mul võimalus minna tööreisile Brüsselisse ja pidin artikli jaoks ise pildid tegema. Kasutasin esimest korda laenatud digipeegelkaamerat ja jäin kohe fotograafia lõksu. Hakkasin end kiiresti harima, võtsin mitmeid kursusi nii Eesti Fotos kui internetis. Oma Maitse hakkas esimesest päevas peale mu pilte avaldama ja see oli suur motivatsioon asjaga tegelda. Tagantjärele võib öelda, et lisaks Oma Maitse toetusele on edu taganud mõtteviis, et töö õpetab ja julge pealehakkamine on pool võitu."

Nüüdseks on Katrin toidufotograafiaga tegelenud juba üle 10 aasta. Paar aastat tagasi lõi ta kaubamärgi Toidufoto.ee. Koos usaldusväärsete partneritega suudab ta katta enamiku toidu pildistamisega seotud vajadusi ja samuti harida oma kliente.

"Tahtsin anda turule selge sõnumi, et toidufotograafia on spetsialiseerumist nõudev valdkond, kus hea tulemuse garanteerib pikaajaline kogemus ja kliendi vajaduste mõistmine. Toidufotograafi tööpõld ei näita ka tänapäeval kahanemise märke," ütleb Katrin.

Milline on üldine toidufotograafia tase täna Eestis võrreldes muu maailmaga? Kuidas hindad meie toiduajakirjade ja toidublogijate tööd?

"Minu arvates on toidufotograafia tase Eestis väga hea. Olen saanud seda kolleegidega üle maailma võrrelda rahvusvahelisel toidufotofestivalil Food Photo Festival (foodphotofestival.com) Meie peamine kitsaskoht on turu väiksus, mis paneb ette eelarve piirid. Kõik vajalikud oskused maailmatasemel kampaaniavisuaalide loomiseks on meil olemas, aga tarbija ei maksa töömahukamaid produktsioone kinni. Nii tehakse meil reeglina väga head tööd väiksema raha eest, odavama tehnikaga ja väiksema ajakuluga. Sellised tööharjumused teevad meie fotograafid maailmas väga konkurentsivõimeliseks. Paraku on toidufotograafia suures osas siiski asukohapõhine teenus."

Millised on kõige põhilisemad vead, mille vastu tavainimesed eksivad, kui nad pilte teevad toidust?

"Tavainimese jaoks on enamasti suurim pettumus, et kaamerast ei tule selline pilt, nagu pildistaja toitu oma silmaga näeb. Üks põhjus on selles, et inimene tajub ruumis olevat valgust teisiti kui kaamera sensor, samuti ei “näe” enamik objektiive ümbritsevat inimsilmale omasel viisil. Peamised vead ongi seotud valgusega: kas on liiga tugevad varjud või on pildistatud kollaka lambivalgusega, mis rikub toidu värvid. Soovitaksin võimalusel pildistada loomuliku valgusega ja pigem varjus, mitte otsese päikese käes."

Palun kommenteeri Oma Maitse toidufotokonkursi võidutöid.

Foto: Marilyn Uleksin
"Marilyn Uleksini saadetud ja konkursi võitjaks osutunud toidufoto on igati professionaalne. Foto on tehniliselt korrektne, fookus on loogilises kohas, kompositsioon on eesmärgistatud. Toit ise on isuäratav. Foto annab toidu omadusi hästi edasi ja tekitab isu. Retsepti illustreeriva fotona on paljudes kanalites hästi kasutatav."

"Huvitavamaks saaks fotot muuta sellega, et pildistada kaugemalt, anda võimalus keskkonnal ja teistel elementidel loo jutustamises kaasa rääkida. Leida mingi põnev konflikt, mis tekitab vaatajas ahhaa-elamuse."

Foto: Ruth Merike Vilgats
"Esiteks peab kategooria "Magustoit" võitjat Ruth Merike Vilgatsit kiitma hea koogi eest. Toidufotograafias ongi 50% isuäratav toit ja 50% fotograafia. Meeldib see, et kook on kenasti fookuses ja taust on ühtlane ja silmatorkamatu - ei vii tähelepanu peategelaselt ära. Tekstiili värvivalik on hästi õnnestunud."

"Veidi oleks saanud parandada, kui taustal olevad puidu jooned jookseksid täiesti horisontaalselt. Veidi häirib ka objektiivi moonutus, mille tõttu joogiklaas kaardub väljapoole. Kuna peamine efekt on koogi mustris, oleks võinud proovida seda pildistada ülevalt alla - tulemus oleks jäänud puhtam ja korrektsem ka telefoniga pildistades."

Foto: Veiko Kadak
"Kategooria "Soolane toit" võitja Veiko Kadaku fotol on ilus värske roog, kena serveering. Lihtne pilt, mis annab asja olemuse hästi edasi. Suurem osa vaatajaid oleksid väga rõõmsad sellist toidupilti isegi professionaalses kasutuses nähes (nt sotsiaalmeedias). Tehniliselt korrektne."

"Pisut häirib alus, mille peal on pildistatud. Pragude vahelt paistev sodi tekitab kõhklusi, kas kõik on ikka hügieeniline. Isegi kui pildistada põrandal (sest põrandad on sageli hea ühtlase tooniga), siis peaks selle nii ära petma, et vaatajal ei tekiks tunnet, et ta peab põrandalt sööma. Ja kui see praegusel juhul on siiski laud, siis praod tõmbavad pisut tähelepanu."

Kuidas hindad kategooria "Restorani toit" võidutööd?

Foto: Silva Tuulik
"Restoranis pildistamine on paras pähkel, sest seal ei saa reeglina valida ei kohta ega valgust. Seetõttu õnnestuvad paremini fotod, mis on tehtud aknavalgusega. Antud juhul on Silva Tuuliku konkursile saadetud toidu värvid kenasti jäädvustatud. Foto on isuäratav, kõik vajalik on kaadris ja ebavajalik väljas."

"Pisut on kannatanud pildi fookus, foto on ühtlaselt pisut udune. See võib olla tekkinud kehvadest valgustingimustest ja käte värinast. Viimase vältimiseks tasub oma asend pildistamise hetkeks fikseerida, nt toetada küünarnukk lauale või kasutada klaasi telefoni toena."