Foto: Shutterstock
Grillimine ilma lihata pole mitte ainult võimalik, vaid see võib olla ka tõeliselt maitsev. Parimaid grillihooaja näpunäiteid taimetoitlastele või köögiviljade fännidele vahendab EatSmarter.com.

Suvi tähendab grillimist: soojal aastaajal hõljub aedades grillitud liha lõhn. See ei tähenda, et grillihooajal ainult loomset päritolu saadusi grillitakse. Taimetoitlased ja grillimine pole mingi erand ja lihasööjatelegi meeldib grillile taimetoite panna.

Grillige köögivilju

Kas taimetoitlane või mitte: köögiviljad peaksid olema osa tasakaalustatud grillikogemusest. Köögiviljad on madala kalorsusega ja pakuvad palju vitamiine, mineraale ja fütokemikaale. Need on tervislik lisand lihatoitudele.

Värvikirev ja mitmekesine

Artišokist suvikõrvitsani, vaevalt leidub köögivilja, mis grillile ei sobi. Kuigi enamik grillifänne teab grillitud seeni ja maisitõlvikuid, on proovimiseks veel palju. Roheline spargel, baklažaan, Hokkaido kõrvits ja apteegitill on grillitult tõeline maiuspala.

Kabatšokid, seened ja paprikad on eriti kasulikud maitsvate täidistega, näiteks kodujuustu või mozzarellaga. Tänu kõrgele proteiinisisaldusele pakuvad juust ja muud piimatooted lisaks köögiviljadele ka täiskõhutunnet. Need katavad asendamatute aminohapete vajaduse, mida keha vajab lihaste, immuunsüsteemi ja hormoonaalse tasakaalu jaoks.

Foto: Shutterstock
Marineeri, maitsesta, määri

Et köögiviljad grillil ära ei kõrbeks ega kuivaks, peaksid need kindlasti õliga/võiga määritud olema. Marinaadid sobivad aga maitse andmiseks. Kurkum, küüslauk, sibul ja ürdid ei anna mitte ainult aroomi, vaid pakuvad ka tervisele väärtuslikke toitaineid. Näiteks kurkum kaitseb rakkude tervist põletikuvastaste ja antioksüdantsete omadustega.

Nagu liha puhul, on ka köögiviljade maitse sõltuvalt grillitüübist erinev. Kui söegrill annab suitsuse noodi, siis gaasi- ja elektrigrilli kasutamise puhul on suitsust maitset vähem tunda.

Grilli on oluline õlitada, muidu võivad köögiviljatooted kergesti kinni jääda.

Väärtuslik taimne valk

Kui teil on varem olnud lihaasendajatega halb kogemus, siis ärge loobuge ja jätkake proovimist. Näiteks tofu, seitan ja tempeh on head taimsed valguallikad.

Võrdle koostisosade loendeid

Lihaasendajate puhul on soovitatav tutvuda koostisosade loeteluga. Paljudel nendel toodetel on pikk lisatud ainete loetelu. Väidetavalt saavutavad maitseomaduste tugevdajad, pärmiekstrakt ja stabilisaatorid lihataolise efekti. Samuti sisaldavad need sageli palju soola ja suhkrut. Seetõttu vaadake koostisosade loetelu ja orienteeruge vähemate koostisosadega toodetele. Põhimõtteliselt kehtib järgmine: mida lühem loetelu, seda loomulikum toode.