Foto: Shutterstock
Värsked ürdid muudavad kõik toidud paremaks ja isegi lihtne toorjuustuga kaetud leib võib nendega maitsestatult muutuda maiuspalaks! Ürdid ei anna toidule mitte ainult maitset ja värvi, vaid on ka väga tervislikud. Paljud kulinaarsed taimed sisaldavad eeterlikke õlisid, millel on kasulik või tervendav toime.

See kehtib eriti söödavate ravimtaimede kohta, mida saab loodusest koguda. Kuid ka supermarketist või kodusest ürdiaiast pärit klassikalistel kulinaarsetel ürtidel võib olla tervendav jõud.

Ürdid on kuumuse suhtes tundlikud ja seetõttu tuleks neid tervislike koostisosade säilitamiseks süüa toorelt. Eranditeks on: rosmariin, tüümian ja pune, mis kannatavad kuumust.

Foto: Shutterstock

1. Petersell

Värske petersell on tugeva aroomiga, eriti käharpetersell.

Petersell on kiudainerikas, see sisaldab ka vitamiine A-, C-, K- ja mitmeid B-grupi vitamiine nagu tiamiin, riboflaviin, niatsiin, B6, folaat.

Petersell sobib hästi järgmiste toitudega:

seened

supid

hautised

liha ja kastmed

omlett

värsked salatid

dipikastmed

2. Basiilik

Basiilik on pärit Aasiast, kus seda leidub üle 40 erineva sordi ja värvitooni, sealhulgas roheline ja punakasvioletne basiilik. Basiilikul on antibakteriaalne toime.

Basiilik sobib hästi:

tomatiga

mozzarellaga

pastaga

pitsaga

pesto sisse

bruschettale

värske salati sisse

3. Murulauk

Keskajal kasutati murulauku maagilise ravimtaimena kõhuvalu vastu. Tänapäeval kasutatakse seda söögiisu stimuleerijana ja selle on antiseptiline ja seedimist soodustav toime.

Murulauk sobib hästi:

munaga

värske salati sisse

kodu- ja toorjuustuga

4. Aedtill

Aedtill on eriti populaarne Põhja-Euroopa köögis, sest sobib suurepäraselt kalaroogadega. See sisaldab palju A- ja C-vitamiini ja väidetavalt aitab seedetraktiga seotud probleemide korral.

Aedill sobib hästi kokku:

lõhega (ja teised kalad)

marineeritud kurkidega

sinepikastmetesse

suppidesse

5. Piparmünt

Põhja- ja Kesk-Euroopas kasutatakse piparmünti sageli magustoitude valmistamisel. Piparmündil on antibakteriaalne toime ja see aitab uneprobleemide korral.

Piparmünt sobib hästi kokku:

tumeda šokolaadiga

naturaalsee jogurtiga

maasikate, laimi ja granaatõunaga

kurgi ja meloniga

kuskussi ja bulguriga

6. Rosmariin

Foto: Shutterstock

Seda maitsetaime sobib kasutada nii värskelt, keedetult kui ka kuivatatult. Kuna rosmariinil on tugev maitse, on seda parem kasutada säästlikult. Ürdi looduslik, natukene suitsune aroom harmoneerub ideaalselt grillitud roogadega. Rosmariinil on väidetavalt antibakteriaalne, põletikuvastane ja valuvaigistav toime.

Rosmariin sobib hästi:

kokteilide sisse

kartulitoitudega

ahjus küpsetatud köögiviljadega

roheliste ubadega

uluki ja tallelihaga

pastakastme sisse

7. Koriander

Ükski maitsetaim ei tekita nii tugevaid tundeid nagu teeb seda koriander. Te kas armastate seda või vihkate! Selle põhjuseks on aldehüüdid, mis annavad koriandrile kergelt seebise maitse.

Koriander sobib hästi:

avokaadoga

Aasia toitudega

karridega

pesto sisse

8. Karulauk

Karulauk on tervislik ja maitsev, seda kasutatakse sageli seedetraktiga seotud haiguste, näiteks kõhupuhituse korral ja väidetavalt avaldab see positiivset mõju seedeelunditele ja hingamisteedele.

Karulauk sobib hästi:

pesto valmistamiseks

quiche´i sisse

salatiks

suppide ja pastade juurde

9. Tüümian

Foto: Shutterstock
Tüümian on Vahemeremaade toitudes kohustuslik. Tüümianist valmistatud teed kasutatakse hingamisteede haiguste korral, sellel on antibakteriaalne, põletikuvastane ja valuvaigistav toime. Väidetavalt tagab tüümian ka rahuliku une ja aitab põieprobleemide korral.

Tüümianiga sobivad hästi:

kokteilid

tumedad marjad

kartulitoidud

pitsa

pasta