Foto: Shutterstock
Tervislik toitumine ei pea olema keeruline. Kui soovite oma toitumist muuta, aga pole kindel, kuidas sellega edasi minna, siis alljärgnevalt leiate häid soovitusi!

Puhas söömine (inglise keeles clean eating) on lihtne kontseptsioon, mis põhineb teadlikkusel sellest, kust meie toidud pärinevad. Puhta söömise eesmärk pole mitte kalorite arvestamine ega erinevate toidugruppide menüüst kõrvaldamine, vaid värskest, kvaliteetsest toorainest toidu valmistamine.

1. Kontrollige oma toidukaupade nimekirja

Eemaldage oma sahvrist ja külmkapist toidud, mis ei käi tervisliku menüüga kokku ja sorteerige need rangelt välja. Toiduvarude kontrollimine aitab kaasa kiusatuste vältimisele, vahendab portaal EatSmarter.com.

Vaadake üle need toidud, mis võivad sisaldada varjatud rasvu ja säilitusaineid. Siia kuuluvad valmistooted, maiustused ja suhkrulisandiga joogid. Kas teadsite, et ketšup, vorst ja valgest jahust tooted sisaldavad palju suhkrut, kiireid süsivesikuid ja minimaalselt toitaineid?

2. Valmistage ise värske ja mitmekülgne toit

Foto: Shutterstock
Kui soovite oma dieeti püsivalt ja edukalt muuta, peaksite ise süüa tegema nii tihti kui võimalik. Nii õpite toite ja nende erinevaid maitseid paremini tundma ning jälgite ka portsjoneid ja koostisosade valikut. Kokkamine on lõbu! Olge loov ja katsetage uusi toite ning maitsenüansse.

3. Õiged toiduvalikud

"Puhas söömine" tähendab tööstuslikult toodetud toidu vältimist ning võimalikult palju puu- ja köögiviljade lisamist igapäevamenüüsse. Ideaalis võiks meie igapäevane menüü koosneda puuviljade ja köögiviljade, täisteratoitude ja tervislike rasvade ning supertoitude segust. Seetõttu valige toitu hoolikalt!

Hooajalised ja piirkondlikud koostisosad peaksid olema teie ostunimekirja ülaosas. Miks? Kuna need toidud on vitamiinide ja elutähtsate ainete poolest rikkamad tänu lühemale transpordile ja hoiustamisele. Ühtlasi toetate kohalikke tootjaid ja annate positiivse panuse süsinikdioksiidi tasakaalu hoidmisele.

4. Pöörake tähelepanu koostisosadele

Valmistoidud on täis ebatervislikke lisaaineid, nagu peidetud rasvad, suhkur ja säilitusained. Koostisosade loendi vaatamiseks on kasulik reegel: "Hoidke eemale sellest, mida te ei tea või mida ei saa hääldada!"

Teisisõnu, lisandid ja teave, mis teile pakendil midagi ei ütle (näiteks emulgaatorid, maitsetugevdajad, antioksüdandid või E-numbrid), tuleks riiulile jätta.

Koostisosade lugemine ja toitumisalaste tabelite jälgimine on eriti olulised toitumise muutmise alguses. Nii tekib kogemus, mille põhjal saate teatud tooted nende sisu valimata jätta.

5. Looduslikud magusained

Tervisliku toitumise muutuse korral on oluline suhkrutarbimist võimalikult palju vähendada. Asendage tavapärane lauasuhkur looduslike magusainetega.

Kui soovite sageli magusat, proovige kõigepealt puuvilju. Selles sisalduv fruktoos on magusaisu rahuldamiseks piisav.

6. Planeerige oma toidukorrad

Tervislik toitumine pole kallis ja seda on keeruline igapäevaellu integreerida. Eriti toitumise muutmisel on oluline, et söögid oleksid võimalikult lihtsad. Kiireteks päevadeks on toitu mõistlik eelküpsetada või valmistada rohkem, et saaksite neid järgmisel päeval kergema vaevaga lauale panna.

Samuti aitab planeerimine koostada nädalaplaani ja toitumisharjumusi paremini kontrollida. Fikseeritud ostupäevad on kasulikud selleks, et saaksite paremini planeerida ja võimalikke kiusatusi supermarketis eirata.

7. Kasutage ürtide ja vürtside jõudu

Foto: Shutterstock
Vürtsid ja maitsetaimed on tervisliku toitumise lahutamatu osa. Need ei anna teie roogadele mitte ainult erilist hõngu, väidetavalt on ürtidel ja vürtsidel ka täiendav ravitoime.

Näiteks omistatakse basiilikule ja piparmündile keha puhastav mõju. Ingver, kurkum ja kaneel ergutavad ainevahetust ja toetavad seeläbi rasvade põletamist.

8. Tarbige piisavalt vett

Foto: Shutterstock
Kui joome vett liiga vähe, on oht, et elundid ja rakud on ebapiisavalt veega varustatud, kuna need ei saa piisavalt toitaineid. Liigset vedeliku defitsiiti võib ka näljatundega segamini ajada.

Veenduge, et tarbite piisavalt vedelikku ja parimal juhul valige kraani- või mineraalvesi ning suhkruvaba tee.

9. Olge aktiivne

Liikumine on tervisliku elustiili puhul oluline tegur, seega lisaks oma toitumise jälgimise pidage meeles ka liikuda! See hoiab keha ja vaimu vormis ning soodustab ainevahetusprotsesse meie kehas.

Spordis aktiivne olemine ei tähenda alati suure spordiprogrammi läbimist. "Aktiivse elu" elamiseks ei pea me end sundima ulatuslikele treeningutele.

Igapäevaellu on võimalik vähese vaevaga rohkem aktiivsust tuua ja seeläbi oma tervisele positiivseid mõjusid saavutada. Valige autosõidu asemel näiteks pikad jalutuskäigud.

10. Vähem stressi

Tervislik toitumine peaks olema lõbus ega tohiks manduda sunduseks ega isegi stressiks. Eriti toitumise muutmise etapis on oluline jääda lõdvestunuks ja rahulikuks, vastasel juhul suureneb katkestamise oht.

Pange tähele, et tuleb päevi, mil asjad ei lähe plaanipäraselt. See on täiesti normaalne. Oluline on aktsepteerida ka neid faase ja neile mitte liiga palju tähelepanu pöörata. Teadvustage võimalikke tagasilööke ja jätkake tervisliku toitumise vaimus!