Foto: Shutterstock
Värviliste puu- ja köögiviljade söömine aitab kaasa nii paremale tervisele kui ka kitsamale vöökohale.

Köögiviljade, puuviljade ja marjade suur tarbimine vähendab eelkõige südame-veresoonkonna haiguste, II tüüpi diabeedi ja soolevähi risk, ütleb Helsingi ülikooli toitumisprofessor Mikael Fogelholm.

Vererõhu ja kolesterooli kontroll

Köögiviljade mõju südame-veresoonkonna haiguste ennetamiseks on hästi teada. Need aitavad alandada kõrget vererõhku. Teada on ka, et kõrget vererõhku saab alandada keedusoola igapäevase tarvitamise piiramise ja füüsilise koormuse suurendamisega. Kui soolas esinev naatrium tõstab vererõhku, siis puu-, juur- ja kaunviljade rohke kaaliumisisaldus toimib naatriumi antagonistina, mis tähendab, et keha taluvus naatriumi suhtes suureneb. Samuti aitab köögiviljade rohke kasutamine kontrollida vere kolesteroolitaset.

Foto: Shutterstock

Nagu eespool nimetatud, siis paljud taimsed toiduained on head kaaliumiallikad. Kõrge kaaliumisisaldusega on näiteks kuivatatud aprikoosid, virsikud ja ploomid, õun, rosinad, spinat, koorega keedetud kartul, banaan, porgand, kapsad ja tomat. Ka mõned kalad sisaldavad kaaliumi, näiteks tuunikala, hiidlest, tursk, forell ja lõhe.

Kui toituda mitmekesiselt ja järgida toidupüramiidis olevate toitude soovituslikke koguseid, on võimalik piisav kogus kaaliumi toidust probleemideta kätte saada. Organism omastab kaaliumi väga hästi, aga samas ei kannata see palju töötlemist. Ehk mida värskem ja vähem töödeldud on igapäevane toit, seda rohkem on sellest võimalik kaaliumit omastada. Näiteks vähendab keetmine kaaliumi hulka toidus ja keedetud kartulis on pärast valmimist poole võrra vähem kaaliumi kui ahjukartulis.

Kaaliumi säilitamiseks tasub süüa puu- ja köögivilju toorelt. Näiteks on hea kaaliumiallikas kapsa-porgandi toorsalat. Kui kaaliumirikkaid toiduaineid töödelda, tasub eelistada röstimist või aurutamist. Keha kaaliumitaset alandab alkoholi, kohvi ja muude kofeiini sisaldavate jookide tarbimine, aga ka suhkur, toob välja portaal Tervisliktoitumine.ee

Väheneb ka Alzheimeri tõve risk

Köögiviljade, puuviljade, marjade ja taimse valgu allikate suur tarbimine aitab ennetada Alzheimeri tõbe ja dementsust ning soodustab kognitiivsete funktsioonide säilimist, rääkis Fogelholm ajalehele Ilta Sanomat.

Haige soolestik tähendab haiget keha

Viimasel ajal on soolestiku mõju kohta tervisele palju uusi tõendeid. Soolestik reguleerib keha tervist. Haige soolestik tähendab haiget keha. Professor Fogelholmi sõnul on soolestiku mitmekesine bakterite süsteem üks tervise tagatisi. Soolestiku tööd soodustab köögiviljade, puuviljade ja marjade ning täisteratoodete rohke tarbimine. Keha vajab mitmesuguseid erinevaid kiude. Köögiviljades esinevad kiudained aitavad säilitada soolestiku tervist ja ennetada seeläbi ka soolevähki. Tarbitavate kiudainete hulk suureneb köögiviljade osakaalu suurendades, lisaks väheneb toitumise energiatihedus. See muudab kehakaalu reguleerimise lihtsamaks ja samal ajal väheneb 2. tüüpi diabeedi tekkimise tõenäosus.

Ei piisa ainult tomati söömisest!

Köögiviljad on toitainete poolest väga erinevad. Seetõttu ei piisa ainult tomati söömisest. Võimalikult värviliselt süües saate laias valikus vitamiine, mineraale ja muid kaitsvaid toitaineid.

  • Köögivilju, marju ja puuvilju tuleks süüa vähemalt 500 g päevas ehk umbes 5-6 portsjonit. Kartuleid selles koguses ei arvestata.
  • Portsjon on üks keskmise suurusega puuvili, 1 dl marju või 1,5 dl salatit.
  • Mõnda nendest tuleks süüa süüa toorelt ja osa võiks kasutada roa valmistamisel.


Loe lisaks: Hea teada! | Bio- ja toiduainetetehnoloog Kaarel Adamberg põhjendab ära, miks enamik dieete on mõeldud lühiajaliseks katsetamiseks