Lisaks antioksüdantidele sisaldab õun suurel hulgal vitamiine, eriti C-vitamiini, kiudaineid ja kasulikke fütotoitaineid. Foto: Shutterstock
Inglise keeles levinud ütlusel “Üks õun päevas hoiab arsti eemal” võib tõepõhi all olla. Ajakiri The American Journal of Clinical Nutrition avaldas Readingi ülikooli teadlaste uuringu, mis käsitleb õunte söömisest tulenevaid positiivseid mõjusid tervisele. Taimse toidu, sealhulgas puuviljade regulaarset tarbimist on pidevalt seostatud väiksema südame ja veresoonkonna haiguste riskiga.

Õunad moodustavad 12,5% kogu maailmas tarbitud puuviljadest oma maitse ja tarbimismugavuse ning tõenäoliselt ka nende väidetava tervisealase kasu tõttu.

Õuntes leidub palju bioaktiivseid polüfenoole ja kiudaineid. Õunte söömine toetab südant ja veresoonkonda. Regulaarne õunte tarbimine alandab nii üldist kolesteroolitaset kui ka LDL-kolesterooli ehk nn halva kolesterooli taset.

Uuringus osalenud 40 inimest (23 naist ja 17 meest) jagati 2 gruppi. Pool osalenutest sõid päevas kaks õuna kaheksa nädala vältel. Ülejäänud jõid värskelt pressitud õunamahla. Sellele järgnes neli nädalat kestnud õunavaba periood. Osalenute verd analüüsiti ja leiti, et õunu süües väheneb kolesteroolitase, samuti paraneb südame tervis.

Uuringu juht Julia Lovegrove märkis, et tulemus ilmnes vaid terveid õunu süües ja õunamahlal nii kasulikud omadused puuduvad.

Teadlased rõhutavad, et tulemuste kinnitamiseks on vajalikud lisauuringuid, kuid ilmne on, et õuntest maksimaalse kasu saamiseks tuleb neid süüa, mitte vaid õunamahla juua.

Eelistada tuleks kodumaiseid õunu, mida ei ole mürkidega töödeldud.