Foto: Shutterstock
Seedesüsteemi tervis sõltub suuresti söödud toidust. Seedimise parandamiseks on oluline toitu hästi närida. Lisaks on soovitatav süüa mõnda seedimist toetavat toitu. Alljärgnevas loos tõime välja just 10 sellist toiduainet.

Mis võib seedimiprobleeme põhjustada?

Liigne ja liiga kiire söömine, kiirtoit, suitsetamine, liigne alkoholitarbimine, mõned ravimid, tugev väsimus ja pidev stress mõjutavad seedimist.

Kuidas seedimisprobleeme vältida?

Peaksite keskenduma söömisele. Oluline on toitu aeglaselt närida ja lasta süljel seda niisutada, sest nii on toitu parem neelata.

Liiga kiiresti söömine, söömise ajal muude asjadega tegelemine või tugev väsimus ja stress võivad seedimist kahjustada. Meeleolu mõjutab otseselt toitainete imendumist. Kuna ärevus aeglustab seedeensüümide aktiivsust, siis sel põhjusel on oluline pöörata tähelepanu ka vaimsele tervisele, kirjutab portaal AskelTerveyteen.

Planeerige söögikord õigesti. Vältige hilist õhtusööki ja jätke söögikordade vahele neli tundi ning sööge päeva viimane söögikord hiljemalt kaks tundi enne magamaminekut.

Kas tunnete nälga enne magamaminekut?

Sel juhul valige midagi kerget ja kõrge valgusisaldusega, näiteks jogurt või veidi juustu.

10 seedimist toetavat toitu

1. Hapukapsas

Hapukapsas on suurepärane seedimist toetav toit, sest see sisaldab probiootikume, mis suurendavad soolestikus leiduvaid häid baktereid, mis omakorda parandavad seedimist.

Sama kehtib ka probiootiliste toidulisandite kohta. Nende söömine suurendab seedimisega seotud maohapete tootmist.

2. Õunasiidriäädikas

Õunasiidriäädikas parandab kõhu heaolu, sest see aitab suurendada soolhappe tootmist maos, mis aitab lagundada rasvu, süsivesikuid ja valke.

Õunasiidriäädikas sisalduvad kasulikud probiootikumid ja aminohapped on head ärritanud soole sündroomi puhul ning aitavad kaasa ka kehakaalu langetamisele.

3. Mango

On leitud, et mangod aitavad häid soolebaktereid elus hoida. Oklahoma ülikooli hiljutise uuringu kohaselt võiks päevas ühe mango söömine parandada soolestiku tervist, aidates samal ajal vähendada rasva kehas ja kontrollida veresuhkrut.

4. Keefir

Keefir on veel üks probiootikume sisaldav toit, mis võib seedimist parandada. Keefir on palju happelisem kui jogurt. See on soolestiku jaoks suurepärane toit, kuna selles on tavaliselt vähemalt kümme elusat ja aktiivset bakteritüve, samas kui enamikus jogurtites on tavaliselt ainult kolm.

5. Oliiviõli

Oliiviõli on seedimise heaolu tagamiseks juba pikka aega soovitatud. See vabastab mao sisu aeglaselt ja järk-järgult kaksteistsõrmiksoolde, mis pikendab täiskõhutunnet.

6. Artišokid

Artišokid sisaldavad sünariini – hapet, mis stimuleerib sapi tootmist. See soodustab maksa tööd ja hoiab ära sapikivide moodustumise. Üldiselt on artišokid looduslik diureetikum, need leevendavad pohmeluse sümptomeid ja sisaldavad palju kiudaineid.

7. Õunad

Õunad sisaldavad kiudaineid, tänu millele on neist abi kõhukinnisuse ennetamisel ja halva kolesterooli (LDL) kontrolli all hoidmisel. Lisaks sisaldavad need pektiini, lahustuvat kiudainet, mis parandab seedimist ja hoiab ära soolestikus käärimise.

8. Jogurt

Probiootikumide tõttu on jogurt üks parimaid seeditavaid toite. Need tugevdavad immuunsussüsteemi ja aitavad hoida soolestiku baktereid tervena ning säilitada soolestiku talitlust.

9. Ananass

USA riikliku meditsiiniraamatukogu andmetel sisaldab ananass ensüümi bromelaan, mis aitab raskesti seeditavaid valke lagundada. Ananassi soovitatakse kasutada ka erinevate sooleprobleemide ja haavandite korral.

10. Ingver

Ingver on suurepärane seedetrakti tugevdaja. See suurendab ensüümide vabanemist kõhunäärmest, mis hoiab ära kõrvetised. Samuti on sellel antibakteriaalne toime ja see hoiab ära soolestiku bakteriaalse floora muutused, vähendab kõhulahtisust ja parandab soolestiku aktiivsust.

Pidage meeles, et igal inimesel on erinev tolerants, seetõttu on parem testida ülaltoodud toiduaineid aeglaselt ja hoolikalt, et saaksite teada, millised nendest sobivad just teile.