Foto: Shutterstock
Põletikulisi protsesse peetakse paljude haiguste põhjuseks. Õige toitumise abil saab tõhusalt põletike vastu võidelda ja seeläbi haigusi ennetada. Vaadake lähemalt, millistel toitudel on põletikuvastane toime ja milliste toitude tarbimist peaks piirama.

Mis on põletik?

Põletik on üks keha loomulikest kaitsemehhanismidest. Kõike, mis kehasse väljastpoolt tungib, kontrollib meie immuunsüsteem. Kui see klassifitseerib sissetungija kahjulikuks, teatab immuunsüsteem "ohust" ja kaitse aktiveeritakse kohe. Selle eesmärk on kõrvaldada ohud nii kiiresti kui võimalik ja algatada võimaliku kahjustatud koe paranemine. Kui immuunkaitse on piisavalt kiire ja tugev, püsime terved ja ei märka peaaegu midagi kaitseprotsessist, vahendab portaal EatSmarter.com.

Äge põletik: kergesti märgatav

Kui immuunsüsteem on nõrgenenud või patogeen on eriti püsiv, toimub haigestumine. Näiteks kui oleme külmetusviirusesse jäänud, paisuvad nina ja kurgu limaskestad, tekib nohu, hääl muutub kähedaks ja neelata on raske. Need reaktsioonid on selged märgid, et immuunsüsteem võitleb.

Kui pind satub sõrme ja me ei eemalda seda piisavalt kiiresti, toimub sama põletikuline protsess. Sõrm valutab, läheb kuumaks ja punaseks. Selle reaktsiooniga püüab immuunsüsteem kaitsta oma kudesid sissetungija eest. Kui me pindu ei eemalda, tekitavad kaitsemehhanismid selle välja saamiseks mäda. Ägeda põletiku sümptomid on selged ja kestavad tavaliselt vaid paar päeva.

Ägeda põletiku tunnused:

palavik

punetus

turse

valu

Vastupidiselt ägedale põletikule on kroonilist põletikku raske ära tunda. Enamasti kulgevad need vaikselt ja salaja. Isegi kui te ei märka seda pikka aega, teeb immuunsüsteem pidevalt tööd. Esimesed sümptomid ilmnevad teatud aja pärast. Mõjutatud inimesed tunnevad end sageli väsinuna, kurnatuna ja neil on raske keskenduda. Lisaks võivad esineda peavalud, sagedased infektsioonid, depressiivsed meeleolud ja seedeprobleemid.

Kuna sümptomid on väga mittespetsiifilised ja neid ei saa selgelt määrata, jääb krooniline põletik sageli pikka aega märkamatuks. Ohtlik nn "vaikne põletik" võib põhjustada kroonilisi põletikulisi haigusi.

Kuna sümptomid on enamasti mittespetsiifilised ja neid ei saa selgelt määrata, jääb krooniline põletik sageli pikka aega märkamatuks. See võib põhjustada kroonilisi põletikulisi haigusi, nagu reuma, hulgiskleroos või Crohni tõbi.

Kuidas tekib krooniline põletik?

Üha rohkem inimesi, põevad selliseid kroonilisi haigusi nagu multiskleroos, artriit, reuma ja põletikulised soolehaigused nagu Crohni tõbi ning haavandiline koliit. Kõigi nende haiguste puhul on krooniline põletik haigusprotsessi peamine käivitaja. Nagu paljude haiguste puhul, mängib ka siin rolli geneetiline eelsoodumus. Kui teie lähisugulastel esineb kroonilisi põletikulisi haigusi, siis võib olla ka teil suurem oht ​​haigestuda.

Tänapäeval on teada, et nende haiguste kiire kasv on tingitud peamiselt kaasaegsest kiirest eluviisist. Tänases keskkonnas peab keha toime tulema üha uute stressiallikatega, mis soodustavad põletikulisi protsesse.

Stress ja alkohol teevad haigeks

Hollandi teadlane Marie-Louise van Wetten ja tema meeskond jõudsid uuringu käigus tõdemusele, et stress, vale toitumine ja muud ebasoodsad elustiili mõjutavad tegurid, nagu suitsetamine ja rohke alkoholi tarbimine, võivad tekitada kroonilisi põletikulisi haigusi.

Need tegurid soodustavad põletikku:

stress

vale dieet

unepuudus

suitsetamine

suur alkoholi tarbimine

kõhurasv

infektsioonid, mis pole paranenud

metallid, titaan (tundlikkus)

lahustid

Ühekülgne menüü, mille on palju suhkrut ja rasvarikkaid valmistooteid ning vähe puu- ja köögivilju, toidab kehas põletikulisi protsesse. Samuti suitsetamine, rohke alkoholi tarbimine ja ennekõike stress.

Millised toidud soodustavad põletikku?

Dieet mängib eriti olulist rolli kroonilise põletiku korral. Kui soovite põletikku vältida, peaksite piirama järgmiste toitude tarbimist.

Suhkur

Foto: Shutterstock

Suhkur soodustab põletikku. Kuna seda võib suurtes kogustes leida paljudes toiduainetes, eriti töödeldud toodetes, tuleks siin olla eriti ettevaatlik. Maailma Terviseorganisatsioon soovitab piirata suhkru tarbimist viie protsendini kogu päeva energiakogusest. See on võrdne 25 grammi või kuue teelusikatäiega.

Nisujahust tooted

Süsivesikute osas on mõned väärarusaamad. Oluline on: kõik süsivesikud pole halvad. Need, kes tarbivad peamiselt valgest jahust valmistatud tooteid, stimuleerivad põletikuliste soolebakterite kasvu, mis võivad muu hulgas suurendada rasvumise ja põletikulise soolehaiguse riski.

Transrasvad

Hüdrogeenitud rasvu võib leida peamiselt praetud toidust, maiustustest ja suhkrut sisaldavatest küpsetistest. Igaüks, kes soovib põletikule vastu seista, peaks seetõttu piirama krõosude, friikartulite, saiakeste ja maiustuste tarbimist. See aitab vältida rasvumist ja südame-veresoonkonna haigusi, mida uuringute kohaselt soodustavad transrasvad.

Liigne liha tarbimine

Töödeldud vorst ja lihatooted on samuti põletikku soodustavad toidud. Uuringute kohaselt kahtlustatakse neid mao- ja käärsoolevähi, samuti II tüüpi diabeedi ja südamehaiguste riski suurendamises. Töödeldud liha- ja vorstitooted sisaldavad niinimetatud täiustatud glükatsiooni lõpptooteid. Need reageerivad kontrollimatult raku enda struktuuridega ja osalevad seega mitmesuguste põletikuliste haiguste arengus. Uued uuringud näitavad, et need põletikulised ained võivad olla seotud ka osteoporoosi tekkega.

Millised toidud leevendavad põletikku?

Kui paljud töödeldud tooted soodustavad kehas põletikulisi protsesse, siis looduslikud ja värsked toidud võivad olemasoleva põletiku peatada. Neil on teatud koostisosad, millel on eriti võimas põletikuvastane toime.

Kurkum, apteegitill, ingver

Foto: Shutterstock

Kurkum, ingver ja apteegitill sisaldavad eeterlikke õlisid. Neid on põletiku ravimiseks kasutatud sajandeid. Lisaks eeterlikud õlid ja kollase värvaine agent kurkumiini toimib põletikuvastaselt. Michigani ülikooli uuringu kohaselt tugevdab see taimepigment ka rakumembraani ja seeläbi tugevdab resistentsust haigustele.

Siit leiate põletikuvastase trendijoogi kurkumipiima retsepti: Seljatab kõik külmetused! Kuldne piim musta pipraga

Küüslauk ja sibul - antibakteriaalne toime

Lõhnaintensiivsed väävliühendid allitsiin ja kvertsetiin pole mitte ainult põletikuvastased, vaid ka antibakteriaalsed. Nii et nad kaitsevad nakkuste eest.

Mustikad - antioksüdandid kaitsevad rakke

Mustikatele intensiivse värvi andvad antotsüaniinid pärsivad tõhusalt põletikku. Väikeste viljade antioksüdandid püüavad vabu radikaale, peatavad oksüdatiivsed protsessid ja kaitsevad rakke. Antootsüaniine leidub suurtes kogustes ka arooniamarjas.

Rohelised lehtköögiviljad - klorofüll toetab maksa

Eriti tumerohelised köögiviljad nagu lehtkapsas, spinat ja lehtpeet sisaldavad rikkalikult klorofülli. Taimne pigment toetab maksa põletikuliste raskmetallide ja keskkonnamürkide eemaldamisel. Rohelised lehtköögiviljad sisaldavad ka eriti palju vitamiine ja mineraale nagu C-vitamiin, kaltsium ja raud, mis tugevdavad immuunsüsteemi.

Hapukapsas ja keefir - probiootilised toidud tervislikule soolestikule

Foto: Shutterstock

Kui soolestikus on kasulike ja soovimatute bakterite suhe tasakaalust väljas, suureneb põletiku tekkimise oht. Need, kes tarbivad regulaarselt probiootilisi toite nagu hapukapsas, kimchi, keefir ja kombucha, toetavad soolefloora tasakaalu ja hoiavad ära põletikke.

Loe lisaks: Kuidas teha tuleneelajate probiootikumi kimchi't?

Lõhe, Kreeka pähklid, linaseemneõli - kaitsev oomega-3

Lõhe ja muud rasvased kalad, nagu makrell ja heeringas, on parimad oomega-3-rasvhapete allikad. Nende hulka kuuluvad näiteks eikosapentaeenhape (EPA) ja dokosaheksaeenhape (DHA), mis on võimsad põletikuvastased ained. Kasutage selliseid köögiviljaallikaid nagu linaõli, Kreeka pähklid ja chia seemned. Need sisaldavad alfa-linoleenhapet (ALA), millest organism saab toota bioloogiliselt aktiivsemat EPA-d ja DHA-d.

Tänapäeva maailmas ei saa me vältida kokkupuudet põletikuliste teguritega nagu suhkur, stress ja keskkonnamürgid. Need, kes regulaarselt söövad põletikuvastast toitu, kaitsevad end nende mõjude eest.