Foto: Shutterstock
Kas olete tervisliku toitumise osas segaduses? Enamik meist on kõikvõimalikest toitumist puudutavatest näpunäidetest ülekoormatud – mida siis ikkagi peaks tasakaalustatud ja tervislikku toitumise puhul silmas pidama?

Kindlasti tasuks oma toitumist tähelepanelikult uurida ja meeles võiks pidada selliseid põhinippe nagu: "sööge palju puu- ja köögivilju" või "tarbige rohkem vett". Internetiväljaanne GoFeminin muudab olukorra teie jaoks lihtsamaks alljärgneva 10 tervisliku ja tasakaalustatud toitumise põhireegli abil.

Foto: Shutterstock

1. Mitmekesisus on nauding

Ärge tarbige alati samu tooteid. Üllatage ennast ja toit ei muutu teie jaoks kunagi igavaks. Kas olete supermarketi köögivilja- ja puuviljaosakonna valikut testinud, et leida menüüsse värskeid ja naturaalseid tooteid? Olulisteks teguriteks on sobiv kogus ja kõrge toitainesisaldus. Saadav energia peab katma individuaalsed energia kulutused, mis on kooskõlas inimese kehakaalu ja kehalise aktiivsuse ning tervisega.

2 Täistera on võlusõna: süsivesikud on lubatud!

Jah, te lugesite seda õigesti. Teraviljatooted ja kartul on tervisliku toitumise osa. Muidugi on võlusõna täistera, ideaalis peaks tarbima vähemalt 30 grammi kiudaineid iga päev. Muide, täisteratooted ja kartul sisaldavad palju vitamiine, mineraale, kiudaineid ja sekundaarseid taimseid aineid, mis on tervisele kasulikud ja mida keha vajab.

3. Köögiviljad, puuviljad ja marjad

Foto: Shutterstock
Jah, sellepärast, et need on tervisliku toitumise puhul olulised! Kindlasti olete kuulnud soovitusest süüa 5 portsjonit puu- ja köögivilju iga päev. Kas värskelt või õrnalt keedetud, põhitoidukorra ajal või vahepalana, värskelt pressitud mahla või smuuti kujul. Pole tähtis, millises vormis te puu- ja köögivilju tarbite, vitamiine, mineraale ja kiudaineid saate ikka! Väike näpunäide: hooajalisi tooteid valides kaitsete keskkonda ja teie taldrikul on alati mitmekesisust.

4. Loomsed toidud varustavad keha väärtuslike toitainetega

Piim pakub olulist kaltsiumi ja merekalad joodi, seleeni ja oomega-3-rasvhappeid. Loomsete saaduste puhul oleks hea värskust ja jätkusuutlikku päritolu silmas pidada. Piim ja piimatooted, näiteks kohupiim, jogurt jne, võiksid menüüs olla esindatud iga päev. Ka kala peaks olema nädalamenüüs esindatud.

Eesti toitumissoovituste kohaselt võiks nädalas süüa 500 grammi kuumtöödeldud liha, millele vastab umbes 700 grammi kuumtöötlemata liha. Paraku süüakse Eestis liha ligi kaks korda rohkem. Grillihooaajal võiks seda meeles pidada.

5. Rasvased toidud

Liiga palju küllastunud rasvhappeid suurendab rasvade ainevahetushäirete riski, mis võib põhjustada südame javeresoonkonna haigusi. Peaksite tähelepanelikult jälgima nähtamatut rasva. Lihatooted, piimatooted ja kondiitritooted ning maiustused on sageli üsna rasvased. Muuseas, see kehtib eriti kiirtoidu ja valmistoodete kohta.

6 Suhkur ja sool

Kartulikrõpsud, šokolaadid, muffinid, kummikarud ja limonaad - nendele pole lihtne vastu panna. Kuid see on täpselt asja tuum, sest suhkur ja sool ei ole suures koguses meie tervisele head. Juhul, kui te ei saa ilma maiustusteta hakkama, peaksite vähemalt hoidma suhkrusisaldust võimalikult madalal. Magusale ei peaks olema pidevat juurdepääsu, proovige šokolaaditahvel jagade ära terve nädala peale. Vahelduseks maitsestage toitu soola asemel hoopis ürtide ja vürtsidega.

7. Jooge piisavalt vett!

Foto: Shutterstock
Jällegi, tarbige vett magustamata kujul. Kui juua jooke, mis varustavad meid suurtes kogustes energiaga, võib see soodustada ülekaalu teket. Tarbige limonaadi ja magusaid puuviljajooke harva. Sama käib alkohoolsete jookide kohta. Tarbige alkoholi harva ja väikestes kogustes.

8. Toidu ettevalmistamine

Toidu hoolikas ettevalmistamine on oluline, et säiliks ja säästetaks võimalikult palju toitaineid. Värskeid koostisosi tuleks võimalusel töödelda madalatel temperatuuridel.

9. Nautige toitu

Foto: Shutterstock
Ärge tegelege söömise ajal muude asjadega! Väga oluline: ärge sööge televiisori või arvuti ees. Kui võtate tõesti aega ja kuulate oma keha, saate edendada täiskõhutunnet.

10. Tervisliku toitumise ja liikumise seosed

Füüsiline koormus peaks käima paaris tervisliku toitumisega. Miks? Igapäevaselt vähemalt 30–60 minutit treenides ja sportides saate oma kehakaalu positiivselt mõjutada. Liigelge auto asemel jala või rattaga.

Korrapäraste intervallide tagant leiame kõik väidetavalt kasulikke näpunäiteid tervisliku toitumise kohta. Hiljem, kui teksad jälle natuke kitsaks hakkavad jääma või praeguse dieedi edu nurjub, hakatakse aga otsima uut absoluutset salaretsepti.

Ehk on eelnimetatud näpunäited abiks aja jooksul teie toitumisse hiilinud vigade parandamiseks. Kui teil on terviseprobleeme, siis pidage eelnevalt nõu oma arstiga. Kui soovite moraalsetel põhjustel ilma teatud toiduta hakkama saada, konsulteerige samuti spetsialistiga, nii ei jää teie kehal vajalikest toitainetest puudu.