Foto: Shutterstock
See, mida me sööme ja kui palju me sööme, mõjutab tervist - eriti ainevahetust, südant ja veresoonkonda. Tervisele avaldavad positiivset mõju toidus leiduvad vitamiinid, mineraalid ja kiudained ning teatud rasvhapped. Teisalt võivad muud toidu koostisosad, näiteks loomsed rasvad või liiga palju soola, suurtes kogustes tervisele kahjulikku mõju avaldada.

Toidu kaitsefunktsioon

Mitmekesine ja tasakaalustatud toitumine, rohke puu- ja köögivilja tarbimine loob kaitsemehhanismid, mis võivad tervist toetada. Paljud uuringud näitavad teatud haiguste esinemise ja kulgemise ning toitumise vahelisi seoseid. Toitumisspetsialistid on toonud välja, et puu- ja köögiviljarikas menüü vastab ennetava ja tervist edendava toitumise nõuetele. Toidupüramiid on hea juhend nende toitumisalaste soovituste rakendamiseks.

Loe lisaks: Sõelusime välja 9 vitaalset toiduainet, millega oma menüüd rikastada

Lühiajalised dieedid ja toidulisandid

Lühiajalised muutused toitumisharjumustes, näiteks paastumine või mahladieet, ei näita haiguste ennetamisel pikaajalist mõju. Isegi üksikute ainete esiletõstmine näiteks toidulisandite võtmisega, ei saa tasakaalustatud toitumise olulisi positiivseid seoseid asendada. Teatud olukordades võib toidulisandite kasutamine siiski olla vajalik ( nt veganid või rasedus). Igal juhul arutage võimalike toidulisandite tarbimise teemal eelnevalt oma arstiga!

Loe lisaks: TERVISETARKUS: Kuidas asendada üks toidukord päevas smuutiga?

Aktiivne ja tervislik eluviis

Tervislik toitumine on seotud teatud haiguste ennetava potentsiaaliga. Pikaajalised positiivsed muutused elustiilis hõlmavad ka tervislikku kehalist aktiivsust, suitsetamisest loobumist ja alkoholi mõõdukat kasutamist. Kuna inimesed on enamasti "harjumuse kütkes", on nende elustiili muutmine sageli keeruline, kirjutab portaal Gesundheit.gv.at.

Tasakaalustatud toitumine on keha funktsioonide ja tervise säilitamise alus. Lisaks toiduga saadavate süsivesikute, valkude ja rasva õigele suhtele on oluline ka nende kvalitatiivne koostis. Toitumise puhul tuleks alati arvestada hädavajaliku vitamiinide ja mineraalidega varustatusega.

Loe lisaks: TOIDUTEOORIA: Mis on supertoit, vabad radikaalid ja antioksüdandid?