Foto: Shutterstock
Miks on kirsid tervislikud? Need pole mitte ainult vitamiinide ja mineraalide rikkad, vaid pakuvad ka väärtuslikke taimseid aineid. Lisateavet toiteväärtuse, kalorite ja kirsside tervislikkuse kohta vahendab EatSmarter. Lisaks ootavad teid ka maitsvad retseptid!

Kirsid on tervislikud ja oma maitse tõttu paljude lemmikud

1. Tugevdavad immuunsüsteemi

Miks on kirsid tervislikud? Kirsid on suurepärane C-vitamiini ja antioksüdantide allikas, millel on kasulik mõju immuunsüsteemile. Ühte rühma antioksüdante leidub kirsides eriti suurtes kontsentratsioonis, nimelt flavonoide.

Flavonoidid on taimepigmendid, mille antioksüdantne toime on veelgi tugevam kui tõhusate antioksüdantidena tuntud C-vitamiinil, E-vitamiinil, beetakaroteenil, seleenil või tsingil. Flavonoide sisaldavad eriti rohkesti just värvilised puu- ja aedviljad.

Kui antioksüdantide poolest rikkaid puuvilju, näiteks kirsse, tarbitakse regulaarselt, võib inimkeha neist väärtuslikest taimsetest ainetest kasu saada.

Antioksüdandid toetavad immuunsüsteemi, töötades oksüdatiivse stressi vastu kahel viisil. Ühelt poolt suureneb organismi enda antioksüdatiivsete ensüümide aktiivsus, teiselt poolt toimivad antioksüdandid ise aktiivselt vabade radikaalide vastu.

Kui kalorirohked on kirsid? Erinevat tüüpi kirssidel on erinev kalorikogus:

Kirsid 100 grammi kohta

kalorid 65 (magus) - 53 (hapu)

valk 1 g

süsivesikud 14 g (magus) - 10 g (hapu)

rasva 0,2 g (magus) - 0,5 g (hapu)

kiudained 1,5 g (magus) - 1 g (hapu)

Foto: Shutterstock

2. Toetavad und

Uuringud näitavad, et kirsside söömine võib avaldada positiivset mõju nii une kvaliteedile kui ka kestusele. Seda võib seostada asjaoluga, et kirsid on heaks melatoniini allikaks. Melatoniin mängib võtmerolli aju une-ärkveloleku rütmi reguleerimisel. Need, kes söövad kirsse regulaarselt, saavad seega aidata oma und positiivselt mõjutada. Veelgi paremaid tulemusi unekvaliteedi parandamiseks võib anda kirsimahla kontsentraat, milles on melatoniini kontsentratsioon mõnevõrra kõrgem kui värsketes kirssides.

3. Põletikud kehas

Teadlased on leidnud, et kirsside söömine võib avaldada positiivset mõju ka keha põletikulistele parameetritele. Põletikunäitajad, mida kirsside söömise ja kirsside tervislikuks muutmise abil saab vähendada, on C-reaktiivne valk, tuumori nekroosifaktor α ja erinevad interleukiinid. Antud parameetrid annavad teadlastele väärtuslikku teavet selle kohta, mil määral peab organism põletikuga hakkama saama.

Need tulemused pakuvad erilist huvi inimestele, kes kannatavad mõne haiguse tõttu suurenenud põletikulise protsessi käes. Viimast tingib kehas ka suitsetamine ja regulaarne alkoholi tarbimine. Hea teada! Kirsi põletikuvastasest toimest võib olla abi keha suurenenud põletikulise protsessi korral.

4. Diabeedi ennetamine

Kirsid on rikkad antotsüaniinide (fütotoitainete rühm) poolest, mis võivad aidata vähendada teist tüüpi diabeedi riski. Antotsüaniinid muudavad kirsid tervislikuks, alandades veresuhkru taset, aeglustades süsivesikute ainevahetust. Samal ajal toetavad nad kõhunäärmes insuliini tootmist ja tagavad vähema glükagooni tootmist.

5. Abi podagra ja artriidi vastu

Kirsi kasulikku mõju podagrahaigete sümptomitele tõestati juba enam kui 50 aastat tagasi. Kaasaegsed uuringud kinnitavad seda tähelepanekut. Uuringus osalenud podagra all kannatavatel, kes tarbisid kahe päeva jooksul värskeid kirsse ja kirsimahlakontsentraati, oli sellel perioodil 35% väiksem tõenäosus podagrahoo tekkeks.

Nagu diabeedi ennetamisel, mängivad siin olulist rolli ka antotsüaniinid, vähendades kusihappe tootmist. Suurenenud kusihappe sisaldus on podagrahaiguse arengu eeltingimus. Kusihappe taseme vähendamine aitab ära hoida podagrahoo.

6. Valulikud lihaseid

Kirsid on tervislikud, kuna need on täis antioksüdante, E-vitamiini, C-vitamiini ja melatoniini, on neil äärmiselt head omadused võitluses väiksemate põletike ja lihaskahjustustega.

Mitmed uuringud on näidanud, et kirsid võivad nii vähendada spordiga seotud lihaste valulikkust kui ka toetada treeningute järgset taastumist. Seda mõju võib täheldada eriti intensiivse pingutuse korral, näiteks vastupidavusjooks või rasked jõuharjutused. Seevastu vähem intensiivsetel spordialadel efekti ei leitud.

Selle põhjuseks on tõenäoliselt asjaolu, et suurenenud lihaste kahjustused tekivad ainult intensiivse pingutuse ajal. Taastumise osana reageerib keha kahjustustele põletikuliste protsessidega.

7. Abi stressi korral

Kirsid ei aita ainult valulike lihaste korral, nendest on abi ka stressi puhul. Kirsid võivad aidata kehal stressiga paremini toime tulla. Seda näitab Hispaania teadlaste uuring, milles üks osalejate rühm võttis 5 päeva jooksul kuivatatud kirsipulbrit, teine osalejate rühm said ainult platseebot. Kirsse söövate rühmas täheldati üldise meeleolu paranemist ja ärevustunde vähenemist. Teadlased näevad selle positiivse muutuse põhjust stressihormooni kortisooli languses.

Vaata lisaks:

Foto: Kadri Valsberg

Lihtsalt vastupandamatu! | Kaerapõhjal kirsi-kohupiimakook

MIDA VALMISTADA TÕELISTELE SÕPRADELE? Mahlane ja suus sulav vahukoore-kirsitort

Kõige lihtsam viis saada kirsid koogi sisse on valmistada just seda kooki

Kirsitarretis valge šokolaadi panna cotta’ga