Foto: Shutterstock
Kas arvasid, et salat koosneb suuresti veest? See pole tõsi: vitamiinidest, valkudest, kiudainetest ja antioksüdantidest pungil rohelistel lehtedel on palju tervislikum maine. Alljärgnevast loost saad teada, kuidas erinevad salatid tervist toetavad!

Beebispinat: kasulik nahale, luudele ja silmadele

Foto: Shutterstock
Omadused: Beebispinat on varaselt kasvult koristatud spinat. Väikesed lehed on õhemad ja õrnemad kui täiskasvanud lehed ning nende maitse on mahe ja peen.

Toitained: K- ja A-vitamiin, valk, polüküllastumata rasv.

Toime: Spinat on eriti rikas K- ja A-vitamiinide poolest. Juba 25 g seda delikatessi täidab teie päevase K-vitamiini vajaduse ja 100 grammi annab teile peaaegu poole päevas vajalikust A-vitamiinist.

Mõlemad vitamiinid on vajalikud arvukate elutähtsate funktsioonide jaoks. K-vitamiini tuntakse eriti vere hüübimist soodustavana ning A-vitamiini vajavad silmad, immuunsüsteem ja nahk. Mõlemad mõjutavad ka luude tervist.

Beebispinat sisaldab pisut rohkem valku kui roheline salat: umbes 2,3 g / 100 g.

100 g beebispinatit sisaldab ka umbes 3 g alfa-linoleenhapet, polüküllastumata rasvhapet, mis on tervisele oluline. See muundatakse kehas bioaktiivseteks aineteks, mis toetavad nt. vererõhu reguleerimist, neerufunktsiooni ja immuunsüsteemi.

Beebispinat sisaldab kahte karotenoidi: luteiini ja zeaksantiini, mis kaitsevad silmi katarakti ja vanusega seotud degeneratsiooni (kollatähni degeneratsiooni) eest. Viimane on meie laiuskraadidel kõige levinum nägemise ja pimeduse põhjus vanemas eas. Mõne uuringu kohaselt kaitsevad need kaks ainet ka soolevähi eest.

Rukola

Foto: Shutterstock
Omadused: Rukola ehk sinepikapsa pähkline ja hapukas maitse sobib hästi erinevate roogadega. Rukolat on kahte liiki: üheaastane põld-võõrkapsas (sinepikapsas) ja püsik võõr-liivsinep.

Toitained: palju bioaktiivseid aineid.

Rukolas sisalduvad bioaktiivsed ained hõlmavad näiteks glükosinolaate, flavonoide ja fenoole.

Toitumisspetsialistid on huvitatud bioaktiivsetest ainetest, kuna arvatakse, et need toimivad antioksüdantidena ja kaitsevad keharakke. Koos töötades võivad bioaktiivsed ained aidata kaasa veresoonte lupjumise, autoimmuunhaiguste ja kasvajate ennetamisele.

Rukola piprane maitse on tingitud bioaktiivsest ainest, mida nimetatakse glükosiviiniks. Arvatakse, et see kaitseb keha paljude haiguste eest.

Jääsalat: tugevdab hambaid, luid ja lihaseid

Foto: Shutterstock
Omadused: jääsalat on mõnusalt krõmpsuv ja mahedamaitseline salat.

Toitained: C-, E- ja K-vitamiinid, foolhape, kaltsium.

Kuigi see mahlane salat koosneb 95% veest (nagu ka teised salatid), on see rikas ka vitamiinide ja mineraalide poolest. Vitamiinide valikus on C-, E- ja K-vitamiinid ja foolhape. Keha funktsionaalse toimimise tagamiseks peame saama kõiki neid aineid väikestes kogustes iga päev.

E-vitamiin on oluline aju funktsioneerimiseks ja antioksüdant, mis peatab vabade radikaalide kahjuliku mõju rakkudele ja hoiab seega ära haigusi.

Hariliku peedi noored lehed: aitavad rakkudesse toitaineid transportida

Foto: Shutterstock
Peedipealseid saadakse peetide harvendamise käigus, nende maitse on meeldivalt magus.

Toitained: kaalium, foolhape, betaliin.

Toime: efektsed lehed on eriti rikkad kaaliumi ja foolhappe poolest. Lisage paar peotäit muule rohelisele salatile ja saate umbes viiendiku päevasest kaaliumi ja foolhappe annusest.

Foolhape on eriti oluline raseduse planeerimisel. Kaalium on aga tähtis mineraal raku- ja närvisüsteemi talitluseks.

Peedi noored lehed sisaldavad ka betaliini - pigmenti, mis annab nendele kena punase värvi. Tänu pigmendile on peet ja selle lehed ka antioksüdantide poolest rikaste köögiviljade esikümnes. Antioksüdandid pärsivad rakke kahjustavate ja vananemist kiirendavate vabade radikaalide toimet.

Põldkännak ehk lamb-salat: hea nahale ja ajutegevusele

Foto: Shutterstock
Omadused: Lambasalati maitse on kergelt vürtsikas. Kaunilt vormitud lehed on suurepäraseks lisandiks erinevatele salatisegudele.

Toitained: C-vitamiin, B6-vitamiin ja raud.

Toime: Nagu ka teised rohelised salatid, sisaldab lehtkapsas mitmesuguseid olulisi toitaineid. See on eriti rikas C-vitamiini poolest. Näiteks soodustab C-vitamiin sidekoes vajaliku kollageeni moodustumist. Mida rohkem kollageeni on kehas, seda tervem ja ilusam on nahk ning seda kiiremini paranevad haavad. Lisaks on C-vitamiin antioksüdant, mis kaitseb ka rakke.

Lambasalat on rikas B6-vitamiini ja raua poolest. Vitamiin B6-l on kehas mitmeid olulisi funktsioone: see on vajalik näiteks serotoniini ja dopamiini tootmiseks. On leitud, et depressiooniga inimestel on madal serotoniini tase.

B6-vitamiin aitab transportida energiat energiavarudest ajusse ja lihastesse näiteks treeningu ajal, söögikordade vahel ning paastu ajal.

Rooma salat: kaitseb rakke

Foto: Shutterstock
Omadused: Rooma salat on mahlane ja magus, selle sügavrohelised lehed hoiavad tipust laiali. Lehtede keskel on kiuline rood.

Tänu oma struktuurile sobib Rooma salat hästi ka võileibade täidiseks ja kaunistuseks. See kuulub ka klassikalise Caesari salati koostisesse.

Toitained: mangaan, klorofüll.

Mangaan on nn. mikroelement. Keha vajab mangaani, kuid ainult väga väikestes kogustes.

Mangaan on vajalik aine paljudes olulistes ensüümiprotsessides, mis hoiavad keha töös.

Veel üks kasulik pigment, mida Rooma salat sisaldab on klorofüll. Klorofüll on kõigis rohelistes taimedes ja mida rohelisem on köögivili, seda rohkem on klorofülli. Arvatakse, et klorofüll pärsib soole- ja maksavähirakkude paljunemist ning kaitseb teiste haiguste eest.

Peasalat: aitab kaasa toitainete imendumisele

Foto: Shutterstock
Omadused: salati lehed on kaunilt ümarad, lopsakad ja pehmed. Maitse on mahe, seetõttu sobib peasalat tavaliselt ka lastele.

Toitained: vitamiinid B1, B2 ja B3, naatrium.

Toime: kolme B-vitamiini tuntakse ka tiamiini (B1), riboflaviini (B2) ja niatsiini (B3) nime all. Juba käputäis ehk umbes 100 grammi peasalatit sisaldab ca kümnendikku nende vitamiinide vajalikust päevasest kogusest inimorganismile.

Tiamiin toetab närvisüsteemi ja lihaste talitlust ning on vajalik süsivesikute ja valkude metabolismiks. Riboflaviini on vaja keha ensüümiprotsessides ja niatsiin omakorda osaleb valkude, rasvade ja süsivesikute lagundamises ning aitab kehal neid eeliseks kasutada.

100-grammine annus vastab ka 8% -le meie igapäevasest naatriumivajadusest. Naatrium reguleerib näiteks närvisüsteemi tööd ja paljusid süsivesikute ning valkude ainevahetuse funktsioone.

Millest Oma Maitse maikuu ajakirjast lugeda saab, vaata SIIT.