• Imiteerima helisid, mida nad keeles kuulevad
  • Vastama, kui nendega räägitakse
  • Pilte vaatama
  • Raamatute järgi haarama ja vanemate abiga neid sirvima
  • Lugudele ja piltidele reageerima tehes hääli ja patsutades pilte

Väikelapsed (vanuses 1-3) hakkavad tavaliselt:

  • Vastama küsimustele, mis on seotud raamatus olevate objektide ära tundmisele - näiteks "Kus on lehm?" või "Mis häält lehm teeb?"
  • Nimetama tuttavaid pilte
  • Osutama nimetatud objektidele
  • Teesklema, et nad loevad raamatut
  • Raamatute puhul, mida nad teavad, lauseid lõpetama
  • Paberil kritseldama
  • Teadma, mis erinevate raamatute nimed on ja oskavad neid kaante järgi eristada.
  • Oskama raamatutel lehekülgi keerata
  • Omama lemmikraamatut ja soovivad, et sealt neile tihti ette loetaks

Lasteaialapsed (3-aastased) hakkavad tavaliselt:

  • Raamatuid iseseisvalt uurima
  • Kuulama pikemalt, mida neile ette loetakse
  • Ise endale tuttavat lugu jutustama
  • Tähestikku ette lugema
  • Laulma tähestikku vanemate abiga ja õhutusel
  • Tegema sümboleid, mis meenutavad tähti
  • Imiteerima raamatute valjult lugemist
Lasteaialapsed (4-aastased) hakkavad tavaliselt:
  • Tuttavaid märke ja silte ära tundma
  • Moodustama riime või naljakaid fraase
  • Ära tundma ja kirjutama mõningaid tähti
  • Enda nime lugema ja kirjutama
  • Kirjutama ja ütlema tähti, millega sõnad algavad
  • Tähti hääldama
  • Kasutama tuttavaid tähti, et sõnu kirjutada

Eelkooli eas lapsed (5-aastased) hakkavad tavaliselt:

  • Mõistma riime ja mänge mängima, kus tuleb sõnu riimi seada
  • Hääldatud ja kirjutatud sõnu kokku panema
  • Aru saama, et loetakse vasakult paremale ja ülevalt alla
  • Kirjutama mõningaid tähti ja numbreid
  • Mõningaid tuttavaid sõnu ära tundma
  • Ennustama, mis juhtub muinasjutus järgmisena
  • Lugusid jutustama, kui neile on seda eelnevalt ette loetud

Esimene klass (6-7 aastased) hakkavad tavaliselt:

  • Tuttavaid lugusid lugema
  • Tuttavaid sõnu hääldama
  • Kasutama pilte ja konteksti, et võõraid sõnu ära arvata
  • Kasutama kirjutamisel punkte ja suuri algustähti
  • Ennast parandama, kui nad on lugemisel vea teinud
  • Näitama joonistuste kaudu, et nad on muinasjutust aru saanud

Teine ja kolmas klass (7-8 aastased) hakkavad tavaliselt:

  • Rohkem raamatuid iseseisvalt lugema
  • Lugema õige rõhu ja väljendusega
  • Kasutama konteksti ja pilte, et tundmatuid sõnu tuvastada
  • Mõistma peatükkide ja lõikude mõtet ja hakkavad neid kirjutamisel kasutama
  • Õigesti kirjavahemärke kasutama
  • Õigesti lihtsamaid sõnu silbitama
  • Kirjutama märkmeid ja sõnumeid
  • Hea meelega mängima mänge, kus tuleb sõnu üles leida
  • Kasutama uusi sõnu ja väljendeid, mida nad on kuulnud
  • Vaatama oma kirjatükke iseseisvalt üle

4-8. klass (9-13 aastased) hakkavad tavaliselt:

  • Uurima ja mõistma erinevaid lugusid, nagu biograafia, luuletused ja fantaasiakirjandus
  • Mõistma ja uurima narratiivi
  • Lugema konkreetset informatsiooni, näiteks teaduse raamatust
  • Aru saama metafooridest
  • Õigesti aru saama lugude peamistest elementidest, nagu aeg, koht, süzee, probleemid ja lahendused
  • Mõne kindla lõbusa teema kohta kirjutama ja lugema ja aru saama, millist stiili on vaja
  • Analüüsima teksti tähendust

Allikas: kidshealth.org

Pea meeles, et lapsed arenevad erinevas tempos ja veedavad erinevates etappides erinevas pikkuses aega. Kui sul on muresid, räägi nendest oma perearstiga, kasvataja, lapse õpetajaga või logopeediga. Varajane sekkumine aitab lapsi, kes on lugemisega hädas.