Alustuseks tuletame meelde poeskäimise reeglid.

  • Külasta poodi üksi, ära võta lapsi kaasa
  • Hoia vähemalt meetrist vahet teiste külastajate ja kaupluse töötajatega
  • Desinfitseeri või pese käsi enne poeskäiku
  • Mõtle eelnevalt ostud läbi, et poeskäik kulgeks kiiremini
  • Väldi haigena pole külastamist
  • Ära muretse, kaupa jätkub

Kuidas lapsi ikkagi suunata tervislikumalt toituma? Millist nõu vanematele annad?

Mida väiksem on laps, seda kergem on teda suunata enda eeskujuga. Väikesed lapsed soovivad vanemaid järgida ja igasugune eeskuju on nakkav. Kui vanem ise toitub tervislikult, siis on suurem tõenäosus, et ka laps hakkab eelistama tervislikke valikuid. Mida vanemaks laps saab, seda rohkem hakkavad tema valikud olema mõjutatud eakaaslastest. Seega, tugevam toitumise põhimõtete vundament väikelapseeas aitab harjumustesse jääda püsima ka puberteedieas, kui vanemate autoriteet ei pruugi enam nii tugev olla. Hästi mõjub see, kui kaasata last toiduga seotud protsessidesse. 

Olen mitmeid kordi näinud seda, et kui laps pole harjunud sööma hamburgerit, kartulikrõpse ja jooma limonaadi, siis ta ei taha neid ka siis, kui kõik teised seltskonnas seda söövad. Talle lihtsalt ei maitse ja ta joob pigem vett ning valib endale midagi, mis talle sobib. Vee joomise harjutamisega on küll nii, et see hakkab külge. Kui lapsed saavad aru, et vesi tõepoolest võtab nende janu ära, magusad joogid aga mitte, siis nad võivad vabatahtlikult hakata otsustama vee kasuks. Seda olen kohanud oluliselt sagedamini kui rämpstoidust loobumist.

Kunagi ei ole hilja selgitada lapsele, kuidas üks või teine toiduaine tema enesetunnet, õpivõimet või trennis füüsilist võimekust mõjutab. Ja siis lasta tal teha omad valikud.

Lapsed ja suhkur — kuidas seda suhet tasakaalus hoida?

Öeldakse, et aju vajab pidevalt suhkrut. Tegelikult vajab aju energiaks pidevalt glükoosi, mida keha toodab süsivesikutest. Kui toituda kiiresti verre imenduvast suhkrust, siis aju saab küll koheselt oma energia kätte, kuid järgnev kiire veresuhkrulangus tekitab ärevust, ärrituvust ja kontsentreerumisvõime alanemist. Ja siis on uue kiire lahenduse vajadus: komm, küpsis, limonaad jmt. Kui asendada kiiresti imenduvad suhkrusisaldusega tooted aeglaselt imenduvate kuidainerikaste süsivesikutega, siis imendub glükoos verre aeglasemalt, hoides veresuhkru stabiilsena ja tagades ajule püsiva glükoosivoo. See omakorda tagab hea enesetunde, suurenenud õpivõime, samuti ei teki kiirete süsivesikute vajadust. Kui laps on harjunud igapäevaselt suhkrut suurtes kogustes tarbima, on ta suhkrust sõltuvuses...