Osalejatele anti kolm komplekti mänguasju: elektroonilised mänguasjad (beebide sülearvuti, rääkiv laut ja beebide mobiiltelefon); traditsioonilised mänguasjad (puust pusle, kujundite sorteerija ja piltidega kummist klotsid); ning viis raamatut farmiloomade, kujundite või värvide teemal.

Elektrooniliste mänguasjadega mängides kasutasid täiskasvanud vähem sõnu, vestluses esines vähem teineteise poole pöördumisi ja vastastikust suhtlust, vähem vanematepoolseid vastuseid ja vähem teemakohaste sõnade kasutamist kui tavaliste mänguasjade või raamatutega mängimisel. Samuti tegid lapsed elektrooniliste mänguasjade kasutamisel vähem häält kui tavaliste lelude või raamatutega mängides.

Leiti ka, et vanemad kasutasid traditsiooniliste mänguasjadega mängimise ajal kasinamalt sõnu kui raamatutega mängimisel. Kõige suuremad ja püsivamad erinevused olidki elektrooniliste mänguasjade ja raamatute vahel ning järgnes erinevus elektrooniliste ja traditsiooniliste mänguasjade vahel.

Uuringu tulemuste põhjal peaks vältima elektrooniliste mänguasjade, sealhulgas ka selliste mänguasjade ostmist, mida propageeritakse harivatena ja mis võivad olla üsna kallid. Uuring kinnitab ka varasemaid tulemusi raamatute ja väikestele lastele lugemise kasulikkuse kohta.

Kui rõhk on tegevustel, mis soodustavad rikkalikku suhtlust vanemate ja väikelaste vahel, võib keele arengut soodustavaks lugeda nii tavaliste mänguasjadega mängimist kui raamatute lugemist.

Elektroonilised mänguasjad, mis teevad häält või tekitavad valgust, on väga tõhusad laste tähelepanu kontrollijad, aktiveerides nende orienteerumisrefleksi. See primitiivne refleks sunnib tähelepanu koondama uudsetele visuaalsetele või auditoorsetele stiimulitele.

Paraku aga näib, et samaaegselt vähendavad need vidinad lapse ja vanema vahelist sõnalist suhtlemist. Vestluse ajal vaheldumisi kõnelemise tähtsus ulatub kaugemale ainult lastele keele õpetamisest. See annab baasi kirjaoskusele, õpetab rollimänge, annab vanematele võimaluse hinnata oma lapse arengustaadiumit ning õpetab sotsiaalseid oskusi nagu oma korra ootamine ja vaheldumisi juhtpositsiooni võtmine.

Sõnaline suhtlus on muidugi ainult üks osa suhtlusest, käesolev uuring ei hinnanud mitteverbaalse suhtluse esinemist mängu ajal, mis on samuti oluline sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste allikas. Uuringu piiranguteks on ka väike uuritavate arv ning osalejate sarnane rassiline/rahvuslik ja sotsiaalmajanduslik taust.

Allikas: Kliinik.ee