Foto: Scanpix/PantherMedia
Statistika järgi oli 2012. aastal Eestis keskmiselt iga kümnes laps ülekaalus. Ülekaaluliste laste osakaal on tõusmas ka koolieelikute seas. Kuidas laste ülekaalulisust vältida, loe siit!

Lihtsaid soovitusi, kuidas tagada see, et laps oleks terve ja normaalkaalus annab lapsevanematele Kaalustalla.ee

Mis põhjustab laste ülekaalu?

Vastus või vähemalt osa vastusest on väga selge — probleem on lapsevanemates. Kokkuvõttes on siiski lapsevanemad need, kes määravad lapse esimestel eluaastatel nende arengusuuna. Olgugi, et lapsed ei mäleta üldjuhul oma esimesi eluaastaid, võib siiski täheldada seda, et juba väga varajasest east omandatakse teatud käitumismustreid ja harjumusi.

Toome järgnevalt välja, millele lapsevanemad lapse toitumisharjumuste puhul tähelepanu pöörata võiksid.

Liiga suured portsjonid

Toidud, mis on väga suhkru- ja rasvarikkad, tulevad sageli suurtes portsjonites. See tähendab seda, et lapsed söövad väga suuri koguseid enne, kui nad tunnevad kõhu täitumist. Arvestage oma lapse vanusega ning pange tähele, et lapsele antavad toidukogused oleksid piisavad kõhu täitmiseks ja ei viiks ülesöömiseni

Maitsev, kuid ebatervislik

Enamik toite, mis lastele suunatud on, kipuvad olema maitsvad toidud, mis sisaldavad üleliigseid soolasid, rasvu ja suhkruid. Valmistage mitmekülgset toitu ning vähendage ületöödeldud valmistoitude kasutamist. Ärge jätke toitude valimist ja ostmist lapse hooleks talle taskuraha andes, vaid hoolitsege ise, et lapse kõht oleks parima toiduga täidetud

Snäkid

Kuna lastel kipub kõht sageli ja ebaregulaarselt tühjaks minema, siis hoolitsege selle eest, et oskaksite neile tervislikke ja sobivaid vahepalasid valmistada. Erinevad snäkid, kiirtoidud jms võiksid kodust puududa. Nende tarbimist ei peaks iga hinna eest vältima, kuid need ei peaks olema kapis või laua peal kõigile pereliikmetele pidevalt isu äratamas ning ei peaks asendama tavapäraseid eineid.

Joogid

Laste ülekaalulisuse puhul mängivad suurt rolli erinevad magusad joogid, mida lapsed juua armastavad. Vähendage kaloririkaste jookide osakaalu menüüs. Puhas vesi, või puuviljade näiteks apelsini või sidruniga maitsestatud vesi on tunduvalt parem valik janu kustutamiseks. Suhkrused joogid annavad meeletus koguses kaloreid ning mõju janu kustutamisele on lühiajalisem.

Vähene aktiivsus

Televiisori vaatamine ning arvutimängude ja nutitelefonidega mängimine nõuab väga vähe energiat. Tihti veedavad lapsed tunde ühe koha peal paigal olles. Kui teie laps ei ole loomult sportlik ega huvitu tavapäraste spordialade harrastamisest, siis leidke huviringe ja tegevusi, mis pakuvad alternatiivsed aktiivsuse võimalusi. Valikuid on palju ning kindlasti leidub midagi, mis teie lapsele meeldib.

Muud mõjud

Ülekaalulisust võivad põhjustada ka muud keskkonna mõjutused nagu pere, sõbrad ja kool. Toitu kasutatakse sageli lapse premeerimiseks või lohutamiseks. Sellised õpitud harjumused võivad viia tulevikus ülesöömiseni ning vanemas eas on selliseid harjumusi äärmiselt raske murda. Täiendage pidevalt enda teadmisi antud valdkonnas, et te jätkuvalt oskaksite lapsele ja ka endale õiget toitu valida.

Allikas: www.kaalustalla.ee