Hommikusöök annab päevale hea alguse ja selleks sobib hästi omlett või munapuder. Foto: Repro
Teismeliste isu võib olla väga erinev. Tavaliselt need, kes viskavad kiiresti pikkust, tahavad ka rohkem süüa. 10−13aastaste tütarlaste energiavajadus on 2048 kilokalorit ja poistel 2214.

Teismeliste tervisliku toitumise juures on kõige tähtsam toidukordadest kinni pidamine ja päeva alustamine hommikusöögiga.

Enamik nooremaid õpilasi seda teeb, kuid vanemaks saades suureneb nende tütarlaste hulk, kes ei söö hommikueinet. Seevastu poisid on kasvuajal näljasemad ja leiavad rohkem aega ka hommikul süüa.

Hommikusöök annab päevale hea alguse. Seetõttu peaks käepärast olema kas või puuvili, klaas mahla või kakaod. Mõned teismelised põlgavad putru, kuid selle söömise võimalus peab olema – kas siis süüakse või mitte, see ei ole alati vanemate võimuses.

Munapuder ja omlett saavad kiiresti valmis, ning kui noorele maitseb, võib pakkuda just munarooga, kõrvale lisada võileib värske kurgi, redise või värske salatiga.

Kasvavad lapsed peavad iga päev jooma 2−3 klaasi piima ja sööma kodujuustu või juustu. Piimas on täisväärtuslik ja kergesti omastatav valk ning piimast imendub kaltsium kõige paremini. Pisut on piimas ka vajalikku D-vitamiini.

Pidage piiri maiustamisega

Vahel võib maiustada koorejäätise või puuvilja- ja biojogurtiga, aga kindlasti ei tohiks põhitoiduks olla ainult piim ja piimavalgud.

Maiustamiseks sobivad kõige paremini marjad ja puuviljad nii värskelt kui kuivatatult, samuti koduste keedistena.

See on soovitus, mis tuleb peres muuta reegliks ja jälgida, et kommide, küpsiste, vahvlite, magusate batoonide, krõpsude ja muude “kotitoodete” söömisega liiale ei minda.

Parim moodus on päevast suhkruhulka lugeda teelusikate kaupa. Kui päevas võib süüa 6−8 teelusikatäit suhkrut, siis on lihtne korraks läbi mõelda näiteks see, mitu klaasi juuakse päevas suhkruga teed, kohvi või kakaod ja kui palju jääb üle maiustamiseks.

Paar kommi päevas ja väike pudel või paar klaasi magusat limonaadi ei tee veel kedagi paksuks. Nagu kõik teame, on lastele vaja magusat, ja ainult puuviljadest neile ei piisa. Küsimus on alati valikutes ja liialdamises!

Loomulikult tuleb ülekaaluliste laste maiustamist rohkem kontrollida, kuna neil võibki olla suurem magusaisu. Siis on hea seada sisse kokkulepe, millega maiustatakse ja kui tihti.

Oluline on ka aktiivne eluviis, sest kui tarbitud kalorid kulutamata jäävad, on ülekaal kerge tulema.

Parim on värske tooraine

Loomse valgu vajaduse katmiseks on vajalikud lihatoidud ja kalaroad. Ka kõige suurema kiirustamise puhul ei tohiks lastele pakkuda konserve ja konservidel põhinevaid roogasid. Nendes on lisaaineid, lastele sobimatuid maitseainesegusid ning eelkõige rohkesti soola.

Teismelistele, nagu ka noorematele lastele, on kõige parem värskest toorainest valmistatud toit. Parim viis on seda valmistada aurutades ja keetes, mitte rasvas küpsetades. Samuti peaks piiri pidama makaronitoodetega ning mitte sööma neid rohkem kui paar korda nädalas. Samas aedviljaroad ja salatid peaksid olema meie igapäevamenüüs.