Unsplash
Terapeut Anu Liiser selgitab, kuidas lapsele rääkida, mis maailmas toimub ja soovitab lihtsaid koduseid meetodeid, mis aitavad lastel pingelises olukorras hakkama saada.

Anu Liiser on terapeut ja rännakupraktik, kes aitab keha ja meele tervendamise eksperdi Brandon Baysi loodud rännaku abil aidata soovijatel lahendada nii füüsilisi, vaimseid kui ka emotsionaalseid probleeme. Tema sõnul on väga oluline pidada emotsioone enda suuremaks sõbraks ning kui vanem leiab endas rahu, tunneb end turvaliselt ka laps.

Kuidas saavad lapsevanemad praegusel raske ajal on oma lastele olla suuremaks eeskujuks?

Praegusel ajal on väga tähtis töö iseendaga, et suudaksid püsida keskmes, oma südames ja mitte minna kaasa emotsioonide ning ärevate mõtetega. Stress ja teised tugevad emotsioonid kulutavad liialt energiat, mis on vajalik imuunsussüsteemi heaks toimimiseks. Uuri, mis sinu sees toimub, pane tähele emotsioone, vaatle neid. Ükski emotsioon ei ole “paha”, emotsioonid on meie suurimad sõbrad. Nad on nagu uks meie päris olemuse juurde. Pane neid tähele ja tunne nad ära. On väga oluline oma tundeid märgata, mitte neid eemale tõrjuda. Läbi emotsioonide kogemise saad parema kontakti endaga ja seeläbi leiad ka tasakaalu ja rahu. Kui sinu sees on tasakaal, saad läbi selle ka lastele suuremat turvatunnet pakkuda.

Kuidas tuleks lapsele selgitada, mis maailmas toimub, et sellest valesti aru ei saadaks ning traumat ei tekiks?

Lapsed on nagu käsnad, kes koguvad informatsiooni kõikjalt ümbritsevast. Infot tuleb ohtralt igast kanalist. Mõni tekitab ärevust ja hirmu sedavõrd, et muudab kogu olemise ebakindlaks. Teame, et hirmud, millele me ei julge otsa vaadata muutuvad ärevuseks ja stressiks. Lastele infot võimalikult ausalt selgitada on siinkohal tõepoolest väga oluline. Kui selgitada seda kõike läbi rahu koha on ka lapseni jõudev info rahuliku taustaga. Kui püsid keskmes ja analüüsid jagatavat infot, siis küsi endalt, kas see jagatav info on hetkel vajalik ja tõene. Lase lapsel küsimusi esitada. Kuula, mis tal öelda, mis on südamel. Arutle ja küsi, kuidas tema mõistab antud olukorda.

Kas on Rännaku meetodist võtta mõningaid praktikaid, mida saaksid pered — nii lapsevanemad, kui ka nende lapsed — koos kodus rakendada?

Rännaku meetodi looja Brandon Bays kirjeldab emotsioone nagu lapsi. Mõned neist on uudishimulikud, mõned käratsevad, mõned nõuavad rohkem tähelepanu, mõned on arglikud ja peitu pugenud ning vajavad julgustamist. Hästi oluline on, et kedagi eemale ei tõrjuta. Pane tähele oma emotsioone, tervita neid armastusega. On oluline ka lastele selgitada kui oluline on oma emotsioonidega tuttavaks saada ja neid märgata.

Lastel on väga elav fantaasia. Brandon Bays kasutab oma raamatus “Laste rännak” õhupalli meetodit. Kui tuleb ette mõni raskem olukord võid lapse käest küsida: “Mis omadust sa praegu vajaksid?” Näiteks, julgust, armastust, tarkust, enesekindlust jms. Ja siis palu lapsel ette kujutada, kuidas annad talle värvilise õhupallidekimbu, mille sees on just need omadused, millest laps unistas. Palu need omadused kujutletavalt endale sisse hingata ja siis neid omadusi oma kehas kogeda. Ütle lapsele, et neis õhupallides ei saa need omadused kunagi otsa ja ta võib neid alati mõttes juurde hingata, kui selleks vajadust peaks tekkima.

Miks on oluline, et inimesed oskaks enda emotsioonidega toime tulla?

On avastatud, et kui emotsioone alla suruda, eritub organismi ainet, mis blokeerib mõningaid keharakke. Läbi selle blokeeringu on häiritud rakkude suhtlemine ülejäänud kehaga. Kui keha haigeks jääb, siis on märgatud blokeeringud just selles haigestunud piirkonnas. Kui kogeme emotsioone vabalt, siis saab info kehas vabalt liikuda ja rakud jäävad avatuks. Emotsioonidega toimetulek on oluline nii vaimse, füüsilise, kui ka emotsionaalse tervise seisukohalt. Kui kogeme emotsioone elutervelt on meil kõigil suurem võimalus elada elu tervelt.

Kuidas vabastada negatiivseid emotsioone enda kehas ja meeles?

Emotsioonid on liigitatud positiivseteks ja negatiivseteks. See ei tähenda, et osad neist oleksid halvad või sellised, mille tundmist peaks vältima ja neid alla suruma. Vahel võib tugevate emotsioonide tundmine olla tõepoolest hirmutav. Isegi sedavõrd, et soovime need kõrvale lükata või alla suruda. See on, aga meie kehale raske taluda. Aita oma keha. Luba endal tundeid tunda. Kui emotsioon on kohal, siis lihtsalt märka teda ja teadvusta, et ta on siin. Kui sa oled teda märganud, siis lihtsalt hoia teda, jaga talle armastust nagu väikesele lapsele. Tee talle enda sees ruumi, luba tal olla ja anna talle aega. Lihtsalt märka kuidas ta mõne aja pärast pehmemaks muutub ja lahtub. See kõik võtab aega vaid mõne minuti.

Milliseid lihtsaid koduseid meetodeid soovitada, et aidata lastel pingelises olukorras hakkama saada?

Ole lapsega koos, räägi temaga, mängi temaga. Ole koos lapsega laps ja leia üles enda sisemine rõõmus, muretu ja uudishimulik tegelane.

Väga lihtne meetod on hingamise teadvustamine. Tunnetage koos, kuidas õhk hingamisteedes liigub — ninas, kõris, kopsudes — jälgige kuidas kõht üles-alla liigub. Mis tunnet liikuv õhk tekitab, kas ta on soe või külm. Millal tema temperatuur muutub. See kõik aitab inimesel, kes oma kehaga tuttav pole, uuesti temaga kontakti saavutada ja seeläbi rahu leida.

Uurige koos, mis on praeguses olukorras head. Mis oleks praeguses olukorras võimalik muuta? Leiutage uusi mänge ja tegevusi, mille jaoks varem pole aega olnud! Olge loomingulised!

Milliste muredega lapsevanemad ja õpetajad praegu kõige rohkem nõustaja poole pöörduvad?

Enamasti ei osata enda emotsioonidega antud olukorrast toime tulla. Ja siis on ka lapsele raske toeks olla. Olen seda meelt, et teisi saab toetada juhul kui oled ise tasakaalus. Tasakaalust viivad välja hirm ja segadus. Sisemine rahu on meis kõigis olemas, vahel oleme selle kuhugi kaugele hirmu või ebakindluse alla ära peitnud.

Olen meelsasti teejuhiks, kui vajad juhatust, kuidas tasakaalu saavutada ja sisemise rahuga kontakti leida. Kriisiajal nõustan muidugi veebi teel. Olgem ikka terved.

Erakogu
Anuga saad kontakti SIIN!

Koroonaviirus SARS-CoV-2

  • Inimesed, kes kahtlustavad nakatumist koroonaviirusega, peaksid võtma ühendust oma perearstiga, küsima nõu perearsti nõuandeliinilt 1220 (välismaalt +372 634 6630) või koroonaviirusega seotud küsimuste jaoks loodud numbril 1247 või vajadusel kutsuma kiirabi, helistades hädaabinumbril 112.
  • COVID-19 haiguse sümptomid on sarnased gripile. Viiruse levinumad sümptomid on köha, palavik ja hingamisraskused. Parim kaitse nakkushaiguse leviku vastu on käte pesemine ja inimestega kontaktist hoidumine.
  • Vaata koroonaviirusesse nakatunute statistikat Eestis!
  • Loe lähemalt koroonaviiruse ja kehtivate piirangute kohta valitsuse erileheküljelt kriis.ee!