Foto: Unsplash
Iga vanem soovib, et tema laps tunneks end turvaliselt ja õnnelikuna. Pahatihti juhtub, et lapsevanemaks saades surutakse oma vajadused alla ning püütakse olla nn supervanemad, ületades väsimuse piiri ja süüdistades ennast, kui ei jaksata teha kõike seda, mida tahetakse oma lapsele pakkuda.

Vanematele võib enda rõõmuks asjade tegemine tunduda isekas ja lapsega mittearvestav. Tegelikult see päris nii ei ole. Aeg on vanemate hoiakuid iseenda heaolu suhtes muuta!

Tervise Arengu Instituudi paari aasta tagune uuring 2-12-aastaste laste vanemate seas näitab, et lapsevanemaks olemine on küll rahuldustpakkuv, kuid pea pooltele vanematele on see nende lapse praeguses vanuses raske. Üle kolmandiku vanemaid tunneb aeg-ajalt, et nad ei saa midagi tehtud ning igas viiendas vanemas tekitab lapsevanemaks olemine pinget ja ärevust.

Kurnatud, pinges ja ärev lapsevanem ei jaksa oma lapse eest hoolitseda sel määral, mis aitaks kaasa lapse arengule. Kui vanema „tass on tühi", siis on ka süütenöör lühem ja võib juhtuda, et iga väiksemgi lapse jonn või partneri käitumine viib plahvatuseni. Kui vanema „tass on täis", siis suudab ta probleeme tõhusamalt lahendada ning jaksab lapsele jagada piisavalt armastust ja tuge.

Lapsele turvalise arengukeskkonna pakkumiseks on ema-isa kohus hoolitseda ka iseenda vaimse ja füüsilise tervise eest ning hoida oma paarisuhet.

Selleks, et „tass täis" püsiks, on vaja seda täita: leida aega iseendale, minna jalutama, saada sõpradega kokku, magada, veeta aega abikaasaga, puhata... Laadida akusid.

Puhanud ja enesega rahulolev vanem on kindlasti ka parem lapsevanem! Kuidas aga endale aega leida? Mida võiks teha? Räägitakse, et piisab vähestest, aga õigetest sammudest, mille järgimisega saab hakkama igaüks.

Koosta endale nädalaplaan! Plaanidest algavad muutused. On tegevusi ja suhteid, mille jaoks aega võttes saad parandada oma enesetunnet ja seeläbi olla rõõmsam lapsevanem. Alguses võib tegevuste mahutamine nädalaplaani tunduda keeruline. Ära muretse. See läheb lihtsamaks, kui oled esimese nädalaplaani paika pannud. Teadlikult olulistele suhetele ja toimingutele aega planeerides on suur tõenäosus, et tunned ennast palju paremini juba esimese nädala lõpus.

Soovitame sul koostada endale plaan vähemalt neljaks nädalaks ja siis hinnata, kuidas see sinu enesetunnet on muutnud.

Planeeri järgmisi tegevusi:

Laadi alla LAPSEVANEMA NÄDALAKAVA ja koosta enda plaan!

Allikas: tarkvanem.ee