Foto: Unsplash
On mitmeid asju, mida tehes peaksid arvestama sellega, kas sul on parasjagu kõht täis või tühi. Näiteks ei maksa tühja kõhuga kohvi juua ega laste või abikaasaga vaielda. Neid asju, mida tegema hakates on parem enne pisut süüa, on päris palju.

Juua kohvi. Isegi kofeiinivaba kohv soodustab maohappe teket ning see võib tekitada valusid ja teisi seedeprobleeme, kui kõht on tühi. Kui jood ainult kohvi ja hommikusöögi vahele jätad, võib see lõppeta serotoniinidefitsiidi ja morni tujuga terve ülejäänud päeva jooksul.

Nõuanne: kui sa ei suuda loobuda esimese asjana hommikul kohvi joomisest, siis joo seda vähemalt piima või koorega. Piimarasv vähendab kohvi negatiivset toimet. Ja kasuta naturaalset, mitte lahustuvat kohvi.

Tarbida alkoholi. Kui jood alkoholi tühja kõhu peale, imendub see väga kiiresti ning annab umbes samasuguse efekti, kui süstiksid seda veeni. Alkoholi laguproduktide eemaldamine organismist aga aeglustub ja tekkida võib päris kole pohmell. Et alkohol nii kiiresti mõjub, siis saavad sellest paraja matsu su maks, süda ja neerud.

Nõuanne: kui olukord ei luba alkoholist keelduda, eelista külmi gaseerimata jooke, sest need imenduvad aeglasemalt. Parem on siiski, kui sööd kasvõi ühe võileiva, ideaaljuhul võiks see olla määritud võiga.

Närida nätsu. Nätsu närimine soodustab maomahla teket ja tühja mao kaitsekiht hävib, võid gastriiti haigestuda. Ning veel - on teaduslikult tõestatud, et nätsu närivad inimesed eelistavad pigem rämpstoitu kui puu- ja juurvilju.

Nõuanne: Nätsud, mis sisaldavad looduslikke magusaineid nagu ksülitool ja sorbitool, on vähemkahjulikud kui need, milles sisalduvad suhkur, tsüklamaat või aspartaam. Nätsu ei tohiks närida üle kümne minuti, ka täis kõhuga mitte.

Magada. Näljatunne ja vere madal glükoosisisaldus hoiavad meid ärkvel ning uni, kui sel ajal uinuda, on pinnapealne. Unepuudus aga tõstab veelgi nende hormoonide taset, mis tekitavad näljatunnet. Selles peitub ka põhjus, miks me sööme järgmisel päeval pärast vahelejäänud õhtusööki tavalisest rohkem.

Nõuanne: enne magama jäämist ei maksa kõhtu ka väga täis pugida. Kõige parem on süüa piimatooteid, mis sisaldavad magneesiumi ja kaltsiumi. Need mikroelemendid kindlustavad hea une.

Intensiivset trenni teha. Arvatakse, et tühja kõhuga trenni tegemine põletab rohkem kaloreid. Tegelikult see pole nii. Rasvakihile ei mõju selline trenn üldse. Küll aga kaovad lihased. Ja trenni intensiivsus väheneb samuti, sest keha ei saa piisavalt energiat.

Nõuanne: asenda tühja kõhu korral intensiivne trenn aeroobsega. Kui sul on seedeprobleemid, võta enne igasugust trenni pigem pisike snäkk, sest füüsiline aktiivsus ergutab maohappe teket, see aga mõjub tühjale maole halvasti.

Poes käia. Me kõik teame, et nälg sunnib meid ostma rohkem toitu kui tegelikult vajame. Kuid tühi kõht paneb tavalisest enam rahakotti kergendama ka sellises poes, kus toitu ei müüdagi. Teadlased väidavad, et lause „ma tahan süüa" muutub näljase inimese peas lauseks „ma tahan" ja siis ostetaksegi kergel käel igasuguseid asju, mis ette jäävad.

Nõuanne: lisaks sellele, et poodi minnes olgu sul kaasa varem valmis kirjutatud ostunimekiri, aitab säästa see, kui maksad sularahas. Kaardiga makstes kulutad raha hooletumalt, väidavad teadlased.

Juua sidrunimahla. Mahl ja kiudained, mis sidrunis sisalduvad, ärritavad tühja magu. Eriti ohtlik on see neile, kellel on diagnoositud gastriit või siis on gastriiti haigestumise risk kõrge.

Nõuanne: lahjenda värskelt pressitud sidrunimahla veega 1:1 (mao ülihappesuse korral) või 2:1 (terved inimesed).

Vaielda. Teadlased on tõestanud, et näljasena pole inimene nii tasakaalukas kui täis kõhuga. Sest enesekontroll vajab energiat, seda aga tühja kõhuga napib.

Nõuanne: kui sul pole enne arutelukoosolekut aega süüa, joo vähemalt midagi sooja ja paku vastaspoolele ka. See muudab vestluse sõbralikumaks.