Foto: Pexels
Lapsevanemad võivad magada halvasti, sest neil on palju, millele mõelda, sest nad magavad halval madratsil, sest kõrvalkorteris käib lärmakas tudengipidu, sest nad muretsevad oma beebide pärast... või kas on ehk veel põhjuseid? Võib-olla midagi ootamatut?

Põhjuseid on palju

Kõik eespool nimetatud ja veel kümneid muidki, kuid enamik neist mahub mugavalt tavapäraste põhjuste kategooriasse, sest nende halva une põhjused ei erine enamjaolt põhjustest, miks me kõik mõnikord halvasti magame. Välja arvatud üks…

Mure laste pärast

See on ju täiesti tavaline põhjus, eks? Muidugi on — kõik lapsevanemad mäletavad unetuid öid vastsündinud imikuga ja lapsevanemad muretsevad jätkuvalt, kui lapsed kasvavad ja esile kerkivad üha uued probleemid. Mõnikord on need seotud tervisega, mõnikord on koolis pahandusi, mõnikord on asi selles, kuidas lapsed välja näevad, kuidas käituvad, mõtlevad… See on aga tavaline ja normaalne, sest nad on lapsed ja neil on vaja, et vanemad nende pärast muretseksid. Kuidas on aga siis, kui lapsed suureks kasvavad? Kas vanemad ikka muretsevad nende pärast — ja veelgi enam — kas nad on endiselt nende pärast öösiti üleval?

Kas vanemad võivad tõesti kasvavate laste pärast une kaotada?

Hiljutised Penn State Yorkis Pennsylvanias tehtud uuringud just seda kinnitavadki: üks põhjusi, miks lapsevanemad öösiti halvasti magavad, on jätkuv mure laste pärast, kuigi nad on juba täiskasvanud. Kuidas on see võimalik?

Laps jääb lapseks

Kõik me teame, kuidas see tunne on. Kui meie vanemad kohtlevad meid ikka mõnikord (või sageli, kui sul on tõesti täiega vedanud) nagu last, kuigi oleme täiskasvanud, me käime tööl, meil on endal lapsed ja üldiselt täiesti iseseisev oma elu, tundub see veidi (või rohkem kui veidi, kui sul on ikka väga-väga vedanud) tüütu. Tuleb aga välja, et ega vanematel ka kerge ei ole, sest ka nemad kannatavad selle pärast — sageli ka unetute ööde vormis.

Laste toetamine ja sellega kaasnev stress

Põhjus, miks lapsevanemad ikka oma suureks kasvanud laste pärast magada ei saa, on neile igal võimalikul moel toe pakkumine ja selle tegevusega kaasnev stress. Toe pakkumine hõlmab näiteks emotsionaalset tuge, rahalist tuge, koosveedetud aega, nõu andmist ja igapäevaelu sündmuste arutamist — kõik need asjad, lisaks stress, mida see kõik põhjustab, mõjub vanematele nii, et nad ei saa isegi öösel magada. Isad on unetud aga veidi teistel põhjustel kui emad…

Isad versus emad

Isad ei saa magada tegeliku toe pärast, mida nad oma suurtele lastele pakuvad, olgu siis tegemist rahalise laenu, abiga füüsilise või vaimse töö näol või nõu andmisega. Emad on unetud täpselt samade asjade pärast, aga kaudselt — kõigi nende toetustegevuste tegemine ei röövi neilt öösel und, küll aga teeb seda laste toetamise pärast stressamine.

Huvitavad tagajärjed

Kõik see tekitab huvitavaid tagajärgi: kui emad toetavad lapsi, magavad isad paremini, sest nemad ei pidanud seda tegema ja nad ei stressa sellepärast; kui isad toetavad, magavad nad halvemini (sest nad pidid seda tegema), kuid emad ei maga sugugi paremini, sest nad on ilmselt ikka veidi stressis isade pärast, kes lapsi toetasid.

Miks see nii on?

Lihtsalt öeldes sellepärast, et tänapäeval osalevad vanemad oma laste elus rohkem (ja pikemat aega) kui iial varem. Moodne tehnika, nagu mobiiltelefonid ja internet, annab vanematele võimaluse rohkem osaleda ja sekkuda, isegi kui füüsiline vahemaa on suur (mis omakorda annab rohkem võimalusi muretsemiseks). Veel üks põhjus võib olla see, et lapsed elavad kauem vanematekodus ja ka sõltuvad kauem nende toetusest.

Kuidas vältida oma suureks kasvanud laste pärast öösiti unetuna vähkremist?

Esiteks, kui sa ehk mõtled, et kas selle probleemiga tasub üldse tegeleda, siis päris kindlasti tasub — halb uni halvendab sinu elukvaliteeti paljudes eri aspektides, sealhulgas tuues kaasa mitmeid erinevaid ohte tervisele. Kuidas seda siis teha? Aidata võivad paremad söömisharjumused, aktiivne elustiil ja sellele mõtlemine, miks sul on vaja (või miks sa tahad) oma suureks saanud lapsi aidata. See ei säästa sind täielikult oma lastele toe pakkumisest, kuid aitab sul stressiga lihtsamini toime tulla ja seega ka paremini magada — sõltumata sellest, kas sa jätkad nende abistamist või lased neil lõpuks ise hakkama saada (või sunnid neid seda tegema).

Kui hea magaja sina oled? Kas saad piisavalt und?

Peagi on ka rahvusvaheline unepäev ja kui soovid vähemat sellel päeval (või siis pigem ööl) end korralikult välja magada, siis selleks on üks pisut veider, aga ilmselt nii mõnegi jaoks ahvatlev võimalus. Magamistoatoodete bränd Dormeo palkab 15. märtsiks, rahvusvaheliseks unepäevaks, enda poodidesse Tallinnas, Tartus ja Rakveres professionaalse magaja. Ja kui hotellis magamise eest tuleb endal maksta, siis unepäeva une eest makstakse sada eurot hoopis peale. Kui huvi on, siis kandideerida saab kuni 8. märtsini, selleks täida ankeet SIIN!