Foto: Unsplash
Lapseootel naised vaevlevad sageli seljavalude käes.

Confido Erameditsiinikeskuse kiropraktik dr Gerly Truuväärt selgitab, miks rasedatel selg tihti valutab, ning annab nõu, mida valu ennetamiseks ja leevendamiseks teha.

Tavaliselt rasedus ise seljavalusid ei põhjusta. Mitmed uuringud viitavad, et rasedusaegsed seljavalud tekivad peamiselt naistel, kellel on selg või vaagnaluu valutanud ka enne lapseootele jäämist. „Rasedusest tingitud seljavalusid esineb harva, peamiselt on tegu siiski ootuse ajal välja löövate krooniliste või varasemalt korralikult välja ravimata jäänud seljaprobleemidega," selgitab Truuväärt. Ta lisab, et lapseootuse ajal muutuvad sidekoed paindlikumaks ja lõdvemaks, mispärast harva võivad tekkida valud, mida naine pole enne kogenud.

Raseduse ajal jälgi oma rühti ja kehaasendit nii seistes kui istudes. Beebi kasvades nihkub naise raskuskese ettepoole. Raske koorma kompenseerimiseks, võivad muutuvad lülisamba loomulikud kumerused suuremaks ning tekitavad alaseljas ebamugavust või isegi valu, mis võib kiirguda jalgadesse ja vaagnapiirkonda. Oluline on jälgida, et vaagen ei vajuks taha, vaid püsiks sirgelt keha all. Vältida tasuks jalg üle põlve istumist, pigem asetada mõlemad jalad maha.

Liikumine maandab seljapingeid ja peaks olema osa iga lapseootel naise päevarutiinist. Kõige parem viis raseduse ajal liikumiseks on kõndimine. Lisaks on seljalihaste lõõgastamiseks mitmeid häid harjutusi, nagu vaagna ette-taha liigutamine.

Julge abi otsida! Kui vaatamata igapäevasele liikumisele esineb valusid ala- või keskseljas või pinged kubemepiirkonnas, tasub kindlasti abi saamiseks pöörduda kiropraktiku või vastava hariduse saanud füsioterapeudi poole. Kiropraktiku vastuvõtule saab lapseootel naine pöörduda ka ilma seljavalu kaebusteta. „Kiropraktik aitab naisel lõõgastuda ja leevendada pingeid, mis pole jõudnud veel valudena väljenduda," räägib Truuväärt.

Valmistu uueks eluetapiks ette. Naiste tervisele spetsialiseerunud kiropraktikud oskavad anda kasulikku nõu nii sünnituseks kui sellest kiireks ja kergeks taastumiseks. Samuti saab kiropraktikutelt häid soovitusi, millises asendis beebit toita ja kanda ilma, et see võiks põhjustada seljavalusid. „Levinud on harjumus kanda last sageli just vasakul puusal, et parem käsi oleks toimetusteks prii - see aga võib tekitada elukestvat muutust naise rühis, millest tulenevate problmeemidega on naised kimpus aastaid pärast sünnitust," õpetab arst.

Rasedusest taastumine on tähtis osa ning oluline on õige spetsialisti juurde pöörduda. Vahel naised tunnevad justkui kohustust naasta enne rasedust tuttavasse treeningusse või minnakse jõusaali, arvestamata muutusi mis on kehas toimunud.