Unsplash
Ainuüksi 2018. aastal sündis 19% kõigist lastest keisrilõikega, mistõttu jagub tõenäoliselt igaühe tutvusringkonda emasid, kes on pidanud sellest väga raskest operatsioonist taastuma. Kuigi keisrilõike põhjuseid on erinevad, on sellest paranemine nii füüsiliselt kui emotsionaalselt keeruline, mistõttu tuleb oma käitumine hoolikalt läbi mõelda.

Sünnitamine on naise elus üks intensiivsemaid katsumusi, mis on ühtaegu ürgne, võimas ja kõikehõlmav. Pole vahet, kas see toimub loomulikul või keisrilõike teel — ühtviisi elumuutev on see niiehknaa! Ja kuigi uue elu algus on imeline, ei suuda paljud naised oma sünnitusega rahule jääda ning põhjuseid selleks on mitmeid. Näiteks võib lisaks hormoonide möllule värske ema meeleolule hävitavalt mõjuda oodatust teistsugune sündmuste kulg, mis päädib enesesüüdistuste, kurbuse ning hirmuga edaspidiste raseduste ees. Kui lisada sellele kompotile veel magamatus, muutunud elukorraldus ja üleüldine emotsionaalne turbulents, on väga oluline talle sellel haavatuse ja emotsionaalsuse perioodil võimalikult palju tuge pakkuda.

Kuna traumad on väga personaalsed ja võivad erinevatele inimestele mõjuda erinevalt, ei maksa kunagi eeldada, et sinu arusaam ja kriteeriumid tema omadega kokku langevad. Mõne naise jaoks on äärmiselt kiire ning mitmeid õmblusi vajavate rebenditega lõppenud sünnitus äärmiselt suureks peetumuseks, samas kui mõni teine peab seda oma unistuste sünnituseks, kuna õnnestus pääseda mitmekümnetunnisest piinlemisest. Kui üks on südamest õnnelik, et saab pärast pikka pingutust lõpuks ometi operatsioonilauale, tunneb teine, et ei tulnud asjaga ise toime.

Seega, ole ettevaatlik ja taktitundeline ning ära kindlasti soovita olla tänulik, et nii tema kui lapsega on kõik korras. Ta teab seda niigi ja on kindlasti väga tänulik. Probleem seisneb selles, et võib-olla nutab ta igal õhtul oma pisibeebi hälli kõrval ja kujutab vaimusilmas ette, kuidas kõik oleks võinud teisiti minna ja soovib üle kõige sellest sundmõttest vabaneda. Seetõttu ei maksa tekitada olukorda, mis sunnib teda traumaatilist kogemust üha uuesti ja uuesti läbi elama.

Selle asemel meeldiks äsja emaks saanud naisele pigem:

1. ...see, kui sa teda kuulad. Kuulad avatud meeltega ning pead meeles, et igaühe jaoks on trauma erinev. Ära jaga hinnanguid läbielamise tõsiduse või kerguse osas, lihtsalt kuula tähelepanelikult.

2. ...see, kui sa ei hakka spekuleerima, mida oleks võinud teisiti teha. Sind polnud kõrval ja seetõttu pole sa kursis, millised olid võimalikud valikud. Pealegi, tagantjärele tarkus ei aita kedagi.

3. ...see, kui sa julgustad teda professionaalset abi otsima ja aitad leida ka õiget terapeuti.

Allikas: Motherly