5204775 Foto: Scanpix
Te tahate last saada ning ei soovi vaid õnnelikule juhusele lootma jääda? Siis peate oma menstruatsioonitsüklit tundma õppima. Selle juures aitab teid loomulik pereplaneerimine. Mida see täpsemalt tähendab?

Loomuliku pereplaneerimise meetodit kasutades saate teada, millal on naise jaoks parim aeg rasestumiseks ja millal mitte. Samuti saab selle abil kiiremini teada võimalikest günekoloogilistest probleemidest.

Loomulik pereplaneerimine: temperatuurimeetod.

Nimi on küll keeruline, kuid tegelikult on kõik väga lihtne: sümptomaaltermaalse meetodi (ehk temperatuurimeetodi) abil rasestumine tähendab vaid seda, et peate tegema kahte asja – mõõtma ärkamisaegset kehatemperatuuri ehk niinimetatud basaaltemperatuuri ning jälgima emakakaelalima. Mõlemad tulemused tuleb kanda iga päev menstruaaltsükli päevikusse.

Sellel meetodil on palju eeliseid: lisaks viljakate päevade väljaselgitamisele õpite tundma ja teadlikult tajuma ka oma keha. Tsükli ebaregulaarsusi on võimalik kiiremini kindlaks teha ning tsüklipäevik aitab vajadusel ka arsti. 

See pole mitte ainult usaldusväärne, vaid ka odav meetod. Temperatuurimeetodit saab kasutada ka teataval määral usaldusväärse rasestumisvastase vahendina. Mida selleks vaja on? Kõigest veidike distsipliini, sest peate igal hommikul samal ajal mõõtma oma kehatemperatuuri (basaaltemperatuuri).

Basaaltemperatuuri mõõtmine.

  • Mõõtke basaaltemperatuuri alati kohe pärast ärkamist. Sealjuures ei tohi voodist üles tõusta.
  • Mõõtke alati samal ajal, muidu võivad temperatuurierinevused olla liiga suured.
  • Mõõtke alati samast kohast – kas suust, keelekida alt (vähemalt viis minutit), pärakust (vähemalt kaks minutit) või tupest (vähemalt viis minutit). Kaenla alt mõõtmine ei ole ebatäpsuse tõttu sobiv meetod.
  • Alustage tsükli esimesel päeval uue päevikulehe täitmist.
  • Kui peaksite magama vähem kui neli tundi, märkige see lehele. Sellisel juhul on ka teie basaaltemperatuur erinev.
  • Märkige üles, millal teil on stress, millal olete haige, millal olete öö läbi pidutsenud või alkoholi joonud. Ka see võib basaaltemperatuuri mõjutada.
  • Rusikareegel: mõõtmisele peab eelnema vähemalt kuus kuni kaheksa tundi und. Kui see nii pole (näiteks öises vahetuses töötamise tõttu), peate jälgima vaid seda, et mõõtmisele eelneks üks tund magamist.
  • Asetage termomeeter voodi kõrvale. Kui kasutate elavhõbedatermomeetrit, lööge sellel õhtul näit alla. Kui teete seda alles hommikul enne mõõtmist, võib see hommikust basaaltemperatuuri mõjutada.

Millist termomeetrit basaaltemperatuuri mõõtmiseks kasutada?

Tavaline kraadiklaas sobib väga hästi. Selle eelis: sõltumatus tehnikast. Digitermomeetrid on praktilised, kuna neid ei tule alla lüüa ning nad ei lähe maha kukkudes katki. Digitermomeeter peaks usaldusväärse tulemuse saavutamiseks siiski näitama temperatuuri kuni kaks kohta pärast koma.

Millised eelised on tsüklikalkulaatoril?

Tsüklikalkulaatorit võib kasutada nii rasestumise vältimiseks kui ka laste planeerimiseks. Kalkulaatoril võib olla erinevaid funktsioone: mõnesse saab lisaks basaaltemperatuurile sisestada ka lima sümptomeid. Sellisel juhul arvutatakse välja tsüklikõverad, mida saab ka välja printida. Enamikul mudelitest kasutatakse ka munasümbolit, mis tähistab munaraku vabanemisele vahetult eelnevat aega. Tsüklikalkulaator on väga praktiline, probleemiks võib olla selle kõrge hind. Tasub silmas pidada, et mõnel tsüklikalkulaatoril on oma eripärad. Mõne mudeliga peab temperatuuri mõõtma ja sisestama alati samal ajal (+/- 2 tundi) ning andmeid (näiteks emakakaelalima kohta) saab sisestada vaid kuni sama päeva kella 24-ni.

Kuidas on kehatemperatuur seotud viljakusega?

Kehatemperatuur jaguneb kaheks faasiks: madal temperatuur tsükli alguses, mis juhatab sisse munaraku vabanemise, ning kõrge temperatuur (kollakehafaas), mis annab märku naise ebaviljakast ajast.
Progesteroonitase tõuseb umbes kolm päeva pärast munaraku vabanemist. Progesteroon on hormoon (pro = jaoks, gesteron = rasedus), mida toodab kollakeha (sellest ka nimetus kollakehahormoon). See on vajalik viljastatud munaraku pesastumiseks ja raseduse esimese faasi ajaks.
Progesteroon on oluline viljastatud munaraku pesastumiseks.

Progesteroon tõstab kehatemperatuuri pärast munaraku vabanemist. Temperatuuritõus toimub tavaliselt üks kuni kaks päeva pärast munaraku vabanemist. Temperatuur loetakse tõusnuks siis, kui mõõteväärtus on 0,2 kraadi kõrgem kui kuus eelnevat väärtust. Sellisel juhul pole naine selle tsükli ajal enam viljastumisvõimeline. Kui üks väärtus on madalam, tuleb oodata ära ka neljas väärtus.

Basaaltemperatuuri kõrgpunkt peab kestma vähemalt kümme päeva, enne kui see jälle langeb ja menstruatsiooni kaasa toob. Kui seda regulaarselt ei esine, võib tegemist olla kollakeha puudulikkusega, mis takistab või raskendab rasestumist. Mõnel naisel langeb temperatuur aga alles pärast menstruatsiooni ilmumist.

Kõige viljakam aeg on seega enne ja veidi pärast munaraku vabanemist. Kuna mehe seemnerakk on elujõuline kuni viis päeva, võite rasestuda ka siis, kui olite vahekorras viis päeva enne munaraku vabanemist. Pärast munaraku vabanemist on munarakk viljastumisvõimeline 12–18 tundi.

Temperatuuri mõõtmisega (basaaltemperatuur) saab siiski ainult tagantjärele teada, kas munaraku vabanemine toimus. Emakakaelalima annab seevastu märku viljaka aja algusest

Miks peaks emakakaelalima jälgima?

Basaaltemperatuuri kõrgpunktis annab emakakaelalima märku naise tsükli viljakast ja eriti viljakast faasist. Lima hinnatakse selle järgi, kuidas see tupes tunda on – kuiv, niiske või märg. Hinnatakse ka visuaalseid omadusi. Lima on kõige parema kvaliteediga ja naine kõige viljastumisvõimelisem siis, kui lima on läbipaistev, klaasjas, veniv ja vesine.

Emakakaelalima proovi võib võtta otse emakakaelalt. Kõigil naistel ei pruugi tekkida nii palju lima, et seda saaks mugavalt tupeava juures jälgida.


Emakakaelalima konsistentsi tähendus

Lima lühendTunneVälimusViljakus
tKuiv, kare, sügelev, ebameeldiv tunne Mitteviljakas
 Ei tunne midagi; niiskuse puudus, tupeavas ei ole tunnetMidagi pole näha, tupeavas ei ole limaMitteviljakas
fNiiskeMidagi pole näha, tupeavas ei ole limaVäheviljakas
sNiiskePaks, valkjas, hägune, kreemjas, tükiline, kollakas, kleepuv, sitke, ei veniViljakas
+SNiiskeKlaasjas, klaasselge, klaasjalt läbipaistev, venib nagu toores munavalge, sõrmega tõmmatav, vedel, vesine, punakas, punakaspruun, kollakaspunaneVäga viljakas
+SMärg, lirtsuv, libisev, libe, õline, pehme, sileKlaasjas, klaasselge, klaasjalt läbipaistev, venib nagu toores munavalge, veniv, sõrmega tõmmatav, vedel, vesine, punakas, punakaspruun, kollakaspunaneVäga viljakas

Miks tuleks lisaks jälgida ka emakakaela?

Sest ka emakakael annab märku viljakast ajast: tsükli alguses on emakakael kõva ja suletud, kuid muutub tsükli edenedes pehmemaks ja avaneb, et seemnerakud sellest paremini läbi pääseksid.
Proovi võtmiseks asetatakse tuppe üks või kaks sõrme. Kui emakakael asetseb kõrgemal, nagu see viljakal ajal tihti on, võib puudutamisel abiks olla, kui asetada jalg toolile. Kui emakakael on pehme ja veidi avanenud, on see märk väga viljakast ajast. Emakakaelalima on siis enamasti läbipaistev, klaasjas ja veniv või vesine.

Mida peab teadma tsüklipäeviku kohta?

Sellise lehe abil saate oma tsükli dokumenteerida.
Tsüklipäevikusse tuleb märkida kõik tsükliga seotud tähelepanekud. Nende hulka ei kuulu mitte ainult basaaltemperatuur ja emakakaelalima, vaid ka kogu info haiguste ja erisuste kohta (näiteks magamata ööd).

Kindlasti tasub oma tsükli muutused kanda graafikusse. Tsüklipäevikut võib pidada kas märkmikus või ka nutitelefonis, näiteks Android-telefonidel on eestikeelne rakendus WomanLog, mis on menstruatsiooni- ja viljakuskalender naistele.