Foto: Panthermedia, Scanpix
Rasedusaegne kaalutõus on valus teema. Iga lapseootel naine muretseb selle pärast, et beebi saaks läbi ema kätte kõik kasvamiseks vajalikud ained ning liiga tihti lähtutakse veel ütlusest "ema peab sööma kahe eest". See annab rasedale justkui õigustuse kõikidele isudele ja kiusatustele järele anda. Miks seda aga teha ei tohiks ja kui palju on liiga palju, räägib Qvalitas arstikeskuse naistearst dr Katrin Seidelberg.

Kui palju on normaalne kaaluiive lapseootuse ajal?

Normaalne kaaluiive raseduse ajal on keskmiselt 10-15 kg. Naised, kes on enne rasedust ülekaalulised, peaksid kaalus juurde võtma veidi vähem, mitte rohkem kui 8-9 kg. Samas võib alakaaluline naine raseduse ajal juurde võtta keskmisest rohkem. Probleemi, kus normaalkaalus naine võtaks kogu raseduse ajal liiga vähe kaalus juurde, esineb siiski harva ja see on seotud ebapiisava mittetäisväärtusliku toitumisega. Selline olukord võib tekkida näiteks siis, kui naine väldib teadlikult teatud toiduaineid.

Suuremal osal rasedatel ei ole kaaluiive kogu raseduse ajal ühtlane ja kui näiteks raseduse esimesel poolel on olnud keskmine kaalutõus keskmisest väiksem, võib hilisem kaaluiive kuus olla suurem ja see ei ole probleem. Kui aga rase võtab igakuiselt normist rohkem kaalus juurde, siis peab põhjalikult üle vaatama tema toitumise.

Kas ma võin lapseootuse ajal dieeti pidada, et kaalu normis hoida?

Raseduse ajal peab toit olema mitmekesine, et loode saaks kasvuks kõik vajalikud toitained. Erilised dieedid ja piirangud raseduse ajal ei sobi. Dieedid, mis rangelt piiravad teatud osa toiduaineid ja lubavad kiiret kaalulangust, pole kindlasti raseduse ajal lubatud. Kui kaal hakkab raseduse ajal liiga kiiresti kasvama, tuleb piirata süsivesikute tarbimist. Maiustamine, eriti õhtuti, tuleb siis kontrolli alla saada. Raseduse esimese kolme kuu jooksul, kui esineb iiveldust ja isumuutusi, võib kaal püsida paigal või isegi langeda ja normaalne kaalutõus taastub peale iiveldusperioodi lõppu.

Miks ei ole soovitatav üle 15 kilo juurde võtta?

Kui naine ei jälgi oma toitumist või hakkab sööma raseduse ajal kahe eest, tulevad lisakilod kiiresti ja peale sünnitust on neist väga raske vabaneda. Ülekaalulisus ja liiga suur kaaluiive raseduse ajal tõstavad komplikatsioonide riski nii raseduse ajal kui ka sünnitusel.
Naisetel, kes võtavad raseduse ajal lubatust palju rohkem kaalus juurde, on ka peale sünnitust sageli probleem ülekaaluga. Hilisem ülekaal on riskiks nii diabeedile kui südame-veresoonkonna haigustele. Teisalt tähendab suur kaaluiive sageli ka suurekaalulise lapse sündi ja sellega seotult esineb ka rohkem komplitseeritud sünnitusi ( sünnitustegevuse nõrkus, pikk väljutusperiood, erakorraline keisrilõige jne).

Mis võib liigse kaalutõusu põhjuseks olla?

Enamasti on liigse kaalutõusu taga vale toitumine ja vähene liikumine. Patoloogiline kaaluiive võib olla ka märk rasedusdiabeedist. Rasedusaegse suhkruhaiguse teke on seotud hormonaalsete muutustega raseduse ajal ja probleem taandub tavaliselt peale lapse sündi. Selle haiguse korral on ema veresuhkru tase liiga kõrge ja see omakorda põhjustab loote liiga suurt kasvu. Rasedusdiabeet ohustab eelkõige naisi, kes on ülekaalulised, kellel on olnud lapsed suure sünnikaaluga või kelle lähisugulastel on diagnoositud diabeet. Kõiki rasedaid, kellel on risk rasedusdiabeediks või kellel on raseduse ajal liiga suur kaaluiive, uuritakse. Diabeedi kinnitamiseks kasutatakse spetsiaalset testi, mille käigus mõõdetakse veresuhkru taset enne ja peale glükoosilahuse joomist. Enamikel juhtudest piisab raseduse ajal dieetravist, et veresuhkruid kontrolli all olla.

Kuidas saada aru, kas kaal tuleb juurde tursetest või valest toitumisest?

Vedelikupeetus organismis tekib kõikidel rasedatel ja see on seotud suurenenud vedeliku hulgaga raseduse ajal. Viimastel raseduskuudel on tursed tavalised ja esinevad 80-90% rasedatest, enamasti on tegu jalgade-käte tursetega. Sellel perioodil on ka kaaluiive suurem ja seda kogunenud vedeliku arvelt. Et tursete tekkimist vältida või juba tekkinud turseid vähendada, tuleb piirata soola tarbimist igapäevases toidus, sealjuures tarbides piisavas koguses vedelikku (8 klaasi päevas). Samuti tuleb aeg-ajalt võtta puhkus ja lamades tõsta jalad kõrgemale. Abi on ka tugisukkade kandmisest. Väga hea on tursete ärahoidmiseks regulaarne treening, parim on rasedate vesivõimlemine.