Foto:Scanpix/PantherMedia
Naise keha on kaasajal suure tähelepanu objektiks. Nii meedias kui naiste endi seas. Paljudes naistes ja tüdrukutes tekitab see aga ebakindlust, eriti siis, kui jutt läheb suguorganitele. Miks mu häbememokad just sellised on, milline on minu intiimne lõhn ja mida ma tupes tunnen?

Ka tupeeritis teeb paljudele naistele muret, kuigi see on täiesti normaalne nähe. Ning nagu sa väga hästi tead, võivad kõik need asjad mõjuda häbistavalt ning enesekindlust hävitavalt.

Veelgi suurem probleem on aga see, et naised ei otsi abi, kui neil tekib suguorganite piirkonnas mingi terviseprobleem. Halvalõhnaline tupetervis võib häirida raseduse kandmist ja sünnitamist. Samas on olemas mitmeid võimalusi, kuidas ise oma suguelundite optimaalse tervise eest hoolt kanda.

Ära loputa! Tupeloputust ei ole vaja teha mitte kunagi, kui just arst pole sulle mingit sellist ravi määranud. Loputamine ärritab tuppe ja viib selle bakteriaalse seisundi tasakaalust välja.

Loputamisel kahjustub tupe kaitsebarjäär ning parema juurdepääsu saavad kontaktallergeenid ja suguühte ajal võivad kergemini tekkida ka väikesed tupeseina vigastused. Terve vagiina ei vaja deodoranti ega loputamist, sest see ei levita halba lõhna. Halba lõhna tekitavad halvad bakterid või põletik, ning neid mõlemaid on vaja ravida.

Pesta või mitte pesta? Paljud naised usuvad, et suguelundid puhastavad ennast ise ning ärrituse või põletiku korral ei pea kasutama pesemiseks seepi. Kuid vaatamata sellele, et niisugune lähenemine on populaarne, vajab vagiinapiirkond seebiga pesemist nagu iga teinegi kehaosa.

Tervislikud hügieeniharjumused on olulised, ning suguelundid pole selles osas mingi erand.
Nii nagu me peseme bakterite eemaldamiseks käsi, tuleb pesta ka väliseid suguelundeid (kubemepiirkond, häbememokad, kliitor).

Halvad bakterid toituvad rasust, higist ja teistest eritistest, kasvuks vajavad nad soojust ja niiskust. Suguelundite piirkond on selliste tingimuste seisukohalt ideaalne koht. Pelgalt vesi ei eemalda sinna kogunenud rasu ja muid eritisi, pesemiseks tuleb kasutada neutraalse pH-ga seepi.

Halvad bakterid mitte ainult ei tekita ebameeldivat lõhna, vaid mõjuvad tupele ja välistele suguelunditele ärritavalt, see võib viia aga bakteriaalsete- ja seennakkusteni.

Ka soolebakterid võivad vaginaalpiirkonda sattuda, sest paikneb ju pärasool suguelunditele väga lähedal. Seetõttu on oluline pärast tualetis käimist istmikku pühkida suunaga eest taha, mitte vastupidi. Ka sooletervis on oluline – kui bakterite tasakaal sooles on paigas, on tõenäosus tupeinfektsiooni saada hulga väiksem.

Riietu vastavalt oludele. Nagu eespool mainitud, vajavad halvad bakterid elutegevuseks soojust, niiskust ja toitu. Materjalid, mis ei hinga, soodustavad soojuse ja niiskuse kogunemist ning see tekitab bakteritele ideaalse kasvulava. Mõned materjalid on võimelised baktereid ka enda sees hoidma, põhjustades sel moel pikaajalist ärritust.

Naised peaksid kandma sellisest materjalist aluspesu, mis hingab – näiteks puuvillane riie. Sünteetilised materjalid ei hinga ning neid tuleks vältida.

Tarvita vaginaaltervise hoidmiseks mõeldud probiootikume. Kolm naist neljast on elu jooksul vähemalt üks kord hädas kandidoosiga. Seda põhjustavat Candida albicansi leitakse 85% tupepõletiku juhtudest. Ning kõige tõenäolisemalt satub see haigustekitaja vaginaalpiirkonda soolest või seksuaalvahekorra ajal, kui partner ei hooli hügieenist. Seepärast ongi vaginaalpiirkonna hügieen ja pesemine neutraalse pH-ga seebiga nii oluline.

Probiootilkume saab osta apteegist ning need aitavad taastada ka soole normaalse mikrofloora pärast antibiootikumikuuri. Kõiki probiootikume tuleks tarvitada koos prebiootikumidega, mis sisalduvad teatud toiduainetes, näiteks keefiris ja jogurtites. Prebiootikumid loovad heade bakterite kasvuks sobiva keskkonna.

Vagiina aurutamine või taimekuulikesed? Mõnedes naisteringkondades on populaarsed väliste suguelundite auruprotseduurid ja erinevate taimsete tupekuulikeste kasutamine. Kuid samamoodi nagu tupeloputus häirivad needki protseduurid tupe normaalse mikrofloora elu, tappes kasulikud bakterid. See võib viia olukorrani, et halvad bakterid saavutavad ülekaalu ja tekib põletik. Aur ärritab limaskesti, luues soodsa kasvukoha halbadele bakteritele ja seentele. On esinenud ka põletusjuhtumeid.

Suguelundid ei vaja auruprotseduure. Ega ka taimekuulikesi, mis võivad põhjustada tugevat ärritust. Neid tohib kasutada ainult arstliku järelevalve all.

Väldi suhkrut ja teravilja. Kõige tõenäolisem Candida albicansi allikas on naise enda soolestik. Ja nagu öeldud, vajavad bakterid kasvuks sooja ja niisket kohta ning süüa. Halvad bakterid armastavad eriliselt suhkrut. Kõik teraviljatooted, mis pole valmistatud täisteraviljast, on kõrge süsivesikutesisaldusega ning need muutuvad kehas suhkruks. Nad tekitavad veres kõrge veresuhkrutaseme ja see omakorda nõuab „kogukat“ insuliinvastust. Teraviljatooted sisaldavad ka teisi aineid, mis põletiku teket soodustavad – gluteeni, lepiine, letsitiine.

Kõrge insuliini tase mõjutab hormoonide, peamiselt östrogeeni regulatsiooni. See omakorda aga tõstab glükogeeni sisaldust tupe limaskestas ja soodustab sel moel kandidoosi ja bakteriaalsete põletike teket. Seepärast on kandidoos ka raseduse ajal kergem tekkima, kuna östrogeeni tase naise organismis on kõrgem.

Ära stressa. Stress on üks peamisi tupetervist rikkuvaid faktoreid. Stressiga on tihedalt seotud immuunsüsteem ja sellega omakorda vaginaaltervis. Immuunsuse seisukohast olulisi rakke kahjustavad stress, dieet, elustiilivalikud, diabeet, tsütotoksilised ravimid, alkohol, suitsetamine, kortikosteroidid ja rasedus.

Kasuta ainult kvaliteetseid lubrikante. Beebi- ja kookosõli ei maksa kasutada. Naha reaktsioon neile toodetele võib olla tormiline – 5% naistest on tundlikud ning 2% allergilised.

Kasuta kindlasti vaid vee baasil valmistatud kvaliteetseid lubrikante.

Kontrolli oma partneri tervist. Partnerilt saavad ebatervislikke baktereid väga paljud naised. Ümberlõikamata meeste risk levitada bakteriaalseid nakkusi on suurem. Seega – kasuta kondoomi, see aitab. Ühtlasi vaata, et su seksuaalpartner isiklikust hügieenist lugu peaks.

Tervislikud eluviisid on olulised aga mõlema partneri, nii sinu enda kui su kaaslase puhul.

Loe ka seda: Kuidas saada aru, millal on niru meeleolu ja kehva enesetunde põhjuseks menstruatsioonieelne pinge ehk PMS sündroom

Allikas: bellybelly.com