Idea PR
Aina sagedamini pilve taha peitu pugev päike on suurim ja tähtsaim D-vitamiini allikas. Pole üllatav, et Põhjamaades elavad inimesed (sh eestlased) puutuvad külmal ajal kokku D-vitamiini puuduse probleemiga. Kas peaks muretsema? Spetsialistid ütlevad, et paljud alahindavad D-vitamiini, mis on meie organismile väga oluline.

Päike – peamine allikas

Kuigi päikesevalgus ja soojus iseenesest ei anna meile D-vitamiini, hakkab organism valguse (täpsemini UVB-kiirte) mõjul seda ise tootma. See on pea ainuke vitamiin, mida organism saab toota ka olemasolevatest ja omastatud vahenditest. Lausa kuni 90% D-vitamiinist saadakse päikesega. Ja selleks ei ole vaja tunde rannas lamada – piisab, kui võimalikult suur osa nahast (nägu, peopesad, käed ja jalad) saab otsest päikesevalgust 5–20 minutit päevas.
See on teostatav seni, kuni lehed hakkavad puudelt langema. Novembris ei teki ilmselt kellelgi soovi minna õue lühikestes pükstes ja T-särgis ning veeta seal 20 minutit – juba mõte sellest paneb kapist veel üht kampsunit otsima. Seetõttu on meie kliimavööndi elanikel, kes oma tervise eest hoolt kannavad, vaja külmal aastaajal otsida D-vitamiini lisaallikaid.

Rahulikeks öödeks ja tugevateks luudeks

Muretsemiseks on tõesti põhjust – D-vitamiin on organismile oluline seetõttu, et aitab omastada kaltsiumit ja fosforit, mis vastutavad tugevate luude ning lihaste eest. Kui sellest on puudu, võib olla häiritud luude mineralisatsioon, luud muutuvad pehmemaks ja võivad hakata deformeeruma. Seetõttu on D-vitamiin eriti oluline kasvavale organismile – lastele ja noorukitele.
Kuid ka täiskasvanud ei peaks sellesse ükskõikselt suhtuma, D-vitamiini vaegus on vanemas eas üks peamisi osteoporoosi tekkimise põhjuseid. Lisaks tagab D-vitamiin täiskasvanute luude normaalse struktuuri, mistõttu on abiks luumurdude ennetamisel, kui porilombid jääga kattuvad. Piisav D-vitamiini kogus organismis aitab lihaste nõrkuse, unetuse, kroonilise väsimuse ja tähelepanupuudusega seotud murede vastu.

D-vitamiini allikas: juustupulgad

Kust saada D-vitamiini, kui lühikesed püksid ja kleidid kapis kevadet ootavad? Vaadake üle oma toitumine! D-vitamiini on rasvases kalas (heeringas, lõhes) ja munades. Veidi leidub seda ka loomamaksas, juustus ning rasvases piimas.
Kui kala ja mune iga päev süüa ei taha, sööge D-vitamiiniga suupisteid. Tootjad rikastavad mainekate teadlaste toitumissoovitusi järgides oma tooteid D-vitamiiniga – et kevadpäikest oleks lihtsam oodata. Üks sellistest toodetest on Pik-Niku Twilleri juustupulgad. 100 g suupistes on 100% päevasest D-vitamiini normist. Lisaks on ühes juustupulgas lausa 20% kaltsiumi (mida aitab omastada D-vitamiin) päevasest normist, samuti valku, A-vitamiini ja fosforit. Twilleri juustupulki armastavad lapsed, kuid need sobivad suurepäraselt ka täiskasvanutele.