Adobe Stock
Sageli kurdetakse, et puhkus või nädalavahetus algab tugeva peavaluga, miski justkui pigistaks ja suruks meelekohtades – see ongi pingepeavalu.

Tavaliselt on siis abiks valuvaigistid, kuid liiga sagedasel tarbimisel hakkavad need ise peavalusid põhjustama. Pingepeavalu võib mööduda paari tunniga või kesta ka kogu nädala. Valul, mille korral pea oleks nagu pihtide vahel, võib olla palju põhjusi. Kõige sagedasem neist on stress või just selle taandumine, emotsionaalne trauma, vähene uni, veresuhkrutaseme langus vahele jäänud toidukorra tõttu, liialdamine alkoholi ja kohviga. Naistel esineb pingepeavalusid tunduvalt rohkem, sest ka östro­geenitaseme tõus ja progesteroonitaseme langus, ealised hormonaalsed muutused, menstruatsioon, ovulatsioon ning rasestumisvastased vahendid võivad olla suruva peavalu vallandajaks.

Palju süüdlasi


Töö, mis nõuab sundasendit, näiteks arvuti taga istumine, tekitab pinged kaelas, õlgades ja turjas. Abiks on liikumine, võimlemine, venitamine, massaaž, saunatamine ja lõõgastumine. Peavalu võib olla märgiks ka mõnest haigusest, näiteks nohust, gripist või muudest viirushaigustest, aga ka näiteks mürgistusest, mistõttu põhjust on raske leida. Migreeni vallandumist seostatakse teatud toiduainete ja jookide, eelkõige alkoholi, eriti punase veini, šokolaadi ja juustu tarbimisega, ning see kehtib ka pingepeavalude kohta. Mängu võib sekkuda veel histamiin, mille lagundamisel tekkivad ühendid või selle liiga suur kogus tekitavad (migreeni)peavalu. Pingepeavalusid võivad aga vallandada ka piimatooted. Parima vastuse saab toidu- ja peavalupäeviku pidamisel, sealt selgub, kas mõni toiduaine võib olla valudes süüdi.