Foto: Pixabay
Õlisid võid valada salatile ja kuumutada pannil, kuid nendega saad turgutada ka oma keha ja vaimu. Uuri lähemalt, kuidas köögis asendamatud abimehed kaitsevad su tervist ning teevad kummarduse ka ilule.

1. OLIIVIÕLI
Tegu on Vahemere maade köögi lahutamatu osaga. Oliiviõli saadakse õlipuu viljadest ning lisaks toiduvalmistamisele on see hinnatud ka ilutööstuses.
Mida sisaldab?
75% õlist moodustavad monoküllastumata rasvhapped, 13% küllastunud rasvhapped, 10% oomega-6-rasvhapped ning 1–2% oomega-3-rasvhapped.
Miks on kasulik?
Oleiinhape pakub kaitset südame-veresoonkonnahaiguste eest, oomega-3-rasvhapped aga alandavad halva kolesterooli (LDL) ning tõstavad hea kolesterooli (HDL) taset.
Boonus!
* Oliiviõli võib kasutada näo- või kehakreemi asemel, kuna see on rikas vitamiinide, antioksüdantide ja mineraalainete poolest. Õli pehmendab ja niisutab nahka ning silub väikesi kortsukesi. Samuti võib seda tarvitada meigieemaldusvahendina.
* Filmidiiva Sophia Loren on öelnud, et tema ilu saladus on oliiviõlivann. Lisa viis supilusikatäit oliiviõli vanniveele ning tunned pärast pesu, kuidas nahk on pehmem ja siledam.
* Oliiviõli on hea ka juustele. Valmista mask ühest munarebust, kahest supilusikatäiest oliiviõlist ja supilusikatäiest sidrunimahlast. Kanna mask juustele ning hoia seda 15 minutit peas. Seejärel pese kiharad šampooni ja palsamiga.
* Oliiviõli hoiab südame ja vaimu noorena, aidates vältida südamehaigusi, astmat ja artriiti.
* Imelihtsaks salatikastmeks sega oliiviõli sidrunimahla ja soolaga. Voilá!

Rapsiõli pressitakse rapsiseemnetest.
Mida sisaldab?
57% oleiinhapet, 26% oomega-6-rasvhappeid, 10–12% oomega-3-rasvhappeid, 5% küllastunud rasvhappeid ning E- ja K-vitamiini.
Miks on kasulik?
Sobib praadimiseks. Üldjuhul on õli müügil rafineeritud kujul ning sisaldab transrasvhappeid, seega on mõistlik seda tarbida piiratud koguses. Võimalusel eelista külmpressitud varianti.
Boonus!
* Rapsiõlist saad valmistada maitsvat pestot. Blenderda õli basiiliku, küüslaugu, seeder- või piiniamänniseemnete, parmesani, näpuotsatäie soola ja sidrunimahlaga ühtlaseks seguks ning kasuta seda pastades, kana- ja kalaroogades või saiakattena. Säilita pestot külmas, väikeses klaaspurgis. Jälgi, et pesto pind oleks õlikihiga kaetud.


Nende kahe toime on sama, aga tootmisprotsess pisut erinev. Kalaõli pressitakse eri kalade massist, kalamaksaõli aga valmistatakse tursamaksast.

Mida sisaldab?

Kalamaksaõlis on rohkem A-, E- ja D-vitamiini, kalaõli kasuks räägib aga suurem oomega-3-rasvhapete sisaldus.

Miks on kasulik?

Teelusikatäis kalaõli annab jõudlust südamele ning oomega-3-rasvhapped tugevdavad liigeseid ja immuunsüsteemi.

Teelusikatäiest kalamaksaõlist saab soovitatava päevase koguse A- ja D-vitamiini ning oomega-3-rasvhappeid. Kalamaksaõli soovitatakse võtta raseduse ja rinnaga toitmise ajal ning eakatel luuhõrenemise, reumatoidartriidi ja südame isheemiatõve ennetamiseks. NB! Kindlasti ei tohi ületada ettenähtud päevast kogust, kuna kalamaksaõli on kolesteroolirikas.

Kookosõli pressitakse küpse kookospähkli viljalihast. Tegu on suurepärase küllastunud rasvhapete allikaga, mis lisab toidule hõrku, veidi magusat maitset.

Mida sisaldab?

Üle 90% kookosõlist on küllastunud rasvhapped, samuti leidub õlis lauriinhapet.

Miks on kasulik?

Kookosõli on antibakteriaalne, immuunsust tugevdav ning seente- ja mikroobidevastase mõjuga. Õli sobib hästi praadimiseks ja küpsetamiseks ega tõsta halva kolesterooli taset. Samuti aitab see kaasa kaltsiumi ja magneesiumi imendumisele, mis omakorda tagavad terved ja tugevad luud.

Boonus!

* Kookosõli sobib ideaalselt naha niisutamiseks ja võitleb edukalt vananemismärkidega (kortsud, naha lõtvumine).

* Masseeri külmpressitud kookosõli õrnalt peanahale, see vähendab stressi ning vaimset väsimust. Õli võitleb ka kõõmaga ja parandab kahjustatud juukseotsi.

* Kookosõli on efektiivne abimees sinikate korral, aidates kaasa kahjustatud kudede tervenemisele.

* Võid seda kasutada ka raseerimiskreemi asemel, sest žilett libiseb õlil hästi. Kookosel on antibakteriaalne toime ja see parandab pisivigastusi.

Pähklise nüansiga
mandliõli
saadakse mandlipuu viljade pressimisel. Laialdasemalt tuntakse väärtuslikku õli nahahooldustootena, kuid see sobib hästi ka salatikastmetesse ja küpsetistesse.

Mida sisaldab?

70% mandliõlist moodustab oleiinhape. Õlis leidub ka A- ja E-vitamiini ning B-rühma vitamiine, oomega-6-rasvhappeid, magneesiumi, kaltsiumi ja valke.

Miks on kasulik?

Mandliõli on kauni välimuse suur sõber, kaitstes nahka vananemise ja juukseid väljalangemise eest. Õli tugevdab kiharaid ning annab neile ilusa läike. Samuti aitab mandliõli vererõhku kontrolli all hoida, parandada ainevahetust ja reguleerida vere kolesteroolitaset.

Boonus!

* Mandliõliga masseerimine aitab leevendada lihasevalu ning kuiva naha sügelust ja ärritust.

* Kui sul on ärgates silmad paistes või nende all tumedad ringid, tupsuta enne magamaminekut silmade alla tilgake mandliõli. Umbes kahe nädala pärast märkad tulemust.

* Mitmetes Kagu-Aasia kultuurides on levinud praktika panna ööseks mõned mandlid vette ning juua hommikul esimese asjana klaasitäis mandlivett ja süüa pehmeid mandleid. Miks? Sest usutakse, et mandel parandab mälu ja ajutööd.

Pähklise maitsega
kanepiseemneõli
saadakse kanepiseemnete külmpressimise teel. Kanepiõli ei ole narkootilise toimega!

Mida sisaldab?

Õli teeb väärtuslikuks polüküllastumata rasvhapete osakaal, millest üle 50% moodustavad oomega-6-rasvhapped ning kuni 20% oomega-3-rasvhapped. Ka leidub kanepiseemneõlis fosforit, magneesiumi, kaltsiumi, rauda, naatriumi, tsinki ja vaske.

Miks on kasulik?

Kanepiseemneõli aitab leevendada PMS-sündroomi ning “päevadega” kaasnevaid valusid. Samuti mõjub see hästi kolesteroolitasemele, südamele, vererõhule, liigestele ja hormonaalsele tasakaalule. Kanepiõlil on antibakteriaalne ja põletikuvastane toime.

Boonus!

* Ainsana kõigist toiduõlidest on kanepiõli rasvhapete vahekord 3 : 1, mida peetakse inimorganismi ainevahetusele kõige kasulikumaks.

* Kanepiseemneõli ravib, rahustab ning hooldab nahka, mistõttu kasutatakse seda mitmetes kosmeetikatoodetes. Samuti võib see leevendada allergilisi reaktsioone, ekseeme ja aknet.

* Kanepiseemneid ja kanepiõli võib tarvitada näiteks salatite maitsestamiseks — seemneid röstituna ja õli kastme komponendina.

* Kõhuvalu ja -kinnisuse leevendamiseks võib määrida kanepiõli otse kõhule.

* Kanepiõli soovitatakse tarbida neil, kel on probleeme vere hüübimisega.

Selget ja neutraalse maitsega viinamarjaseemneõli saadakse viinamarjaseemnetest.

Mida sisaldab?

Õli sisaldab rohkelt steroole, linoolhappeid ja kaitsvaid antioksüdante, mis aeglustavad naha vananemisprotsessi.

Miks on kasulik?

Viinamarjaseemneõli tõstab hea kolesterooli ning langetab halva kolesterooli taset.

Boonus!

* Õli on kõrge suitsemislävega (umbes 216–245 °C) ehk seda võib kasutada kõrge temperatuuriga toitude, nt vokiroogade tegemiseks. Samuti võib viinamarjaseemneõliga rikastada salateid ning tarvitada seda küpsetiste ja pannkookide valmistamisel.

* Viinamarjaseemneõli pinguldab, niisutab ja toniseerib nahka, sobides hästi ka õrna silma- ja kaelapiirkonna hoolduseks. Samuti võib õlist olla abi venitusarmide vähendamisel.

* Proovi viinamarjaseemneõli ka massaaži tegemisel.

Sojaõli saadakse sojaubadest.

Mida sisaldab?

Sojaõlis on rohkelt oomega-3- ja oomega-6-rasvhappeid, A-, K- ja E-vitamiini, letsitiini, isoflavoone ning fütosteroole, mis aitavad leevendada naha kuivust ja sügelust.

Miks on kasulik?

Sojaõli on põletikuvastase toimega ning selles leiduvad isoflavoonid hoiavad organismi ultraviolettkiirguse eest. Õlil on ka südant ja närvisüsteemi kaitsev mõju. Lisaks leevendab see menopausivaevusi. NB! Sojaõli ei sobi pikaaegseks säilitamiseks.

Boonus!

* Hea asendus neile, kes oliiviõli ei talu.

* Sojaõli vähendab staatilist elektrit juustes.

* Sojaõlis olevad rasvhapped kaitsevad nahka ja hoiavad selle niiskustasakaalu.

Päevalilleõli kasutust tuleks piirata! Päevalilleõli toodetakse päevalilleseemnetest.

Mida sisaldab?

Üle 50% moodustavad oomega-6-rasvhapped, minimaalselt on oomega-3-rasvhappeid ning E- ja K-vitamiini.

Kas on kasulik?

Rafineeritud variant pole enamasti kasulik, kuna sisaldab palju oomega-6-rasvhappeid, mida seostatakse põletike tekkimisega.