Pixabay
Kõige rohkem küpsetistes, moosides ja tarretistes kasutatav rabarber on klassikaline kevadtoit, mis tähistab soojemate päevade ja grillihooaja saabumist. Selle hooaeg on küll suhteliselt lühike, kuid tervisele on rabarber kui kevadine vitamiinipomm, mille võiks toidulaual kindlasti aukohale seada. Rabarberi lõikusaeg kestab aprilli lõpust augusti alguseni.

Kuigi enamik inimesi peab rabarberit puuviljaks (1947. aastal „kuulutati“ see nii välja isegi New Yorgi kohtus), klassifitseeritakse see tegelikult köögiviljaks, kusjuures söödavad on ainult taime varred (lehed on tegelikult päris mürgised).

Rabarberi ajalugu

Rabarberit on väidetavalt kasutatud hiina meditsiinis tuhandeid aastaid, eelkõige loodusliku lahtistina. Siiditeed mööda imporditud rabarber jõudis Euroopasse 14. sajandil ja kasvava meditsiinilise nõudluse tõttu oli see kallim kui muud väärtuslikud vürtsid ja taimed nagu kaneel ja oopium.

Teadaolevalt jõudis rabarber USA-sse 1820ndatel aastatel ja Ameerika Ühendriikide kolmas president Thomas Jefferson, kes oli rabarberi fänn, istutas selle oma aeda.

Tänapäeval kasvatatakse rabarberit nii köetavates kasvuhoonetes kui ka välitingimustes ning see on üks esimesi kevadel koristatud köögivilju.

Rabarberi tervislikkus

Lisaks rabarberi pikale ajaloole loodusliku abivahendina kõhukinnisuse vastu (tänu oma suurele kiudainesisaldusele), sisaldab rabarber pigmenti nimega parietiin, mis mõne teadusliku uuringu kohaselt aitavat vähi vastu võidelda.

Kui otsida kaltsiumi allikat taimetoitlastele, on rabarber suurepäraseks valikuks. Umbes 100 g rabarberit sisaldab 9 protsenti soovitatavast päevasest kaltsiumi kogusest, ja 5 g kiudaineid.

Rabarberis on ka palju K-vitamiini (mis on oluline tugevate luude jaoks ning mängib olulist rolli aju tervises ja toimimises), C-vitamiini, rauda ja mangaani – aga mitte kaloreid!

Rabarberi maitse

Rabarberit kirjeldatakse sageli kui krõmpsuvat ja äärmiselt haput köögivilja. Kuigi seda tavaliselt toorelt ei sööda, serveeritakse seda mõnedes riikides suupistena ka toorelt ja suhkruna kaetult.

Traditsiooniliselt pakutakse rabarberit koos maasikate või muude magusate puuviljadega pirukates.

Poodidesse ja turule jõuab rabarber tavaliselt hiliskevadel. Kuna selle hooaeg on väga lühike, tasub seda panna siis igale poole, kuhu vähegi võimalik on. Samuti saab rabarberit tükeldatud kujul säilitada ka sügavkülmas, nii on tõeline vitamiinipomm alati võtta ja imemaitsev rabarberikook külalisi aastaringselt ootamas.

Allikas: greenblender.com