Suhkrusõltuvus Foto: Anni Õnneleid
Teadliku toitumise abil on võimalik saavutada kontroll oma kaalu ja söömisharjumuste üle. Selle tehnika kasutamine parandab seeläbi ka oluliselt füüsilist enesetunnet. Loe täpsemalt, mida kujutab endast teadlik söömine ja kuidas sellega alustada.

Mis on teadlik toitumine?


Nagu väljend selgelt ka ütleb, on teadliku toitumise aluseks teadlikkus. See on meditatsiooni vorm, mis aitab märgata ja toime tulla oma emotsioonide ja füüsiliste tunnetega. Teadlikku toitumist rakendatakse ka mitmete haiguste puhul nagu söömishäired, depressioon, ärevus ja mitmed toiduga seotud käitumishäired.

Teadlik toitumine tähendab kogu oma tähelepanu pööramist oma kogemustele, isudele ja füüsilistele signaalidele söömise ajal:

  • Aeglaselt söömine vaikuses ja rahus
  • Oma keha näljatunde tajumine, söömine vaid kuni kõhu täis saamiseni
  • Tõelise nälja ja isu eristamine
  • Kõikide meelte teadlik koostöö: värvide, lõhnade, helide, tekstuuride ja maitsete märkamine
  • Toimetulek söömisega seotud süütunde ja ärevusega
  • Tervise ja heaolu jaoks söömine
  • Toidu mõju tunnetele ja figuurile ning selle märkamine
  • Toidu eest tänulik olemine


Neid punkte järgides on võimalik oma automaatsed mõtted ja reaktsioonid asendada teadlikemate ja tervislikematega.

Miks proovida teadlikku toitumist?


Praeguses moodsas maailmas tekitab rikkalik toiduvalik palju ahvatlusi. Lisaks sellele nõuavad ka ekraanid üha enam oma tähelepanu ja söömine on muutunud teadvustamata tegevuseks, millega kiputakse kiirustama.

See on on aga probleem, sest aju vajab 20 minutit, et kõhu täitumisest aru saada. Liiga kiire söömise puhul võib see signaal jõuda kohale liiga hilja, kui juba on üle söödud.

Teadliku söömise puhul muutub kogu tegevus aeglasemaks ja tähelepanelikumaks. See õpetab oma keha tundma ja aru saama, mis hetkel saab kõht täis. Nii on võimalik ka eristada füüsilist ja emotsionaalset nälga ning tundma õppida emotsionaalseid käivitajaid, mis panevad sind ilma reaalse näljata sööma. Kui oled teadlik nendest käivitajatest, tekib võimalus automatism peatada ja mõelda, kas vajad päriselt toitu või mitte.

Kaalu langetamine teadliku toitumisega


Enamik kaalulangetuse programme ei toimi pikas perspektiivis. Ligi 85% ülekaalus inimesi, kes on kaalu kaotanud, võtavad selle või isegi rohkem paari aastaga jälle tagasi juurde.

Sellise tagasilangusega seostatakse ülesöömist, emotsionaalset söömist, välist söömist ja isudele allumist. Samuti on oluliseks ülesöömise põhjuseks krooniline stress.

Uuringud on leidnud, et just teadlik toitumine aitab paremini kaalu kaotada, sest selle abil muudetakse toitumisharjumusi ja vähendatakse stressi. Kui muuta toidust mõtlemise viisi, siis on võimalik asendada sellega seostuvad negatiivsed tunded teadlikkusega, paranenud enesekontrolliga ja positiivsete tunnetega. Halbade söömisharjumuste märkamine ja muutmine on pikaaegse kaalulanguse võti.

Ebatervisliku söömise asendamine teadlikuga


Teadlik söömine vähendab erinevaid ebatervislikke toitumisviise:

  • Ülesöömine — teadvustamata ja kontrollimatult suure koguse toidu tarbimine lühikese ajaga
  • Emotsionaalne söömine — söömine kui reaktsioon teatud emotsioonile
  • Väline söömine — söömine kui reaktsioon keskkondlikele söögiga seotud käivitjatele nagu toidu nägemine või lõhna tundmine


Teadliku toitumise harrastamine annab oskused nende impulssidega toimetulekuks ja vastutuse ise otsustamiseks.

Lihtsad juhised teadliku söömise harrastamiseks:

  • Söö aeglasemalt
  • Mälu põhjalikult
  • Kõrvalda tähelepanu röövijad — lülita välja telekas ja pane oma telefon ära
  • Söö vaikuses
  • Pane tähele, kuidas toit sind tundma paneb
  • Lõpeta söömine, kui tunned, et kõht sai täis
  • Küsi endalt, miks sa sööd — kas sa oled tõesti näljane ja kas valitud toit on tervislik?

Alustuseks on hea valida üks toidukord päevas nende juhiste täitmiseks. See vajab pisut harjumist, kuid õige pea muutub teadlik söömine loomulikuks. Siis saab järk-järgult teadlike toidukordade arvu tõsta.

Allikas: www.healthline.com