Foto: Unsplash
Kõik me teame hästi, et õige toitumine on haiguste ennetamise seisukohalt abivahend number üks ja et suurema osa terviseprobleemide taga peituvad valed valikud. Toitumise abil saab tasakaalustada hormoone, rahustada närvisüsteemi, aga pidurdada ka enneaegset vananemist. Tervislik toitumine ei tähenda ainuüksi suurt kogust salateid ja rohelisi lehti (kuigi ka need on tõepoolest väga-väga tervislikud!). Looduse varasalves leidub terve rida maitsvaid supertoite ka neile, kes rohelist kraami ei hinda — vaatleme lähemalt neist viite olulisemat, mis võiksid kuuluda kõigi toidulauale, kes soovivad võimalikult kaua noored ja terved püsida!

1. Marjad

Praegusel marjahoojal ei tasuks sõstraid ega tikreid mingil juhul põõsa külge lindudele söödaks jätta, sest marjad pakatavad antioksüdantidest ning aitavad võidelda paljude haigustega. Enamikele marjadele on omistatud immuunsust tõstvat ning südamehaiguste ja vähivastast toimet. Eestis kasvavad marjad ei jää oma toitainesisalduselt alla eksootilistele puuviljadele — pigem vastupidi. Ainuüksi tikker peidab endas 20 korda rohkem C vitamiini kui apelsin. Ülimalt tõhus vitamiinipomm on ka mustsõstar, mis aitab lisaks immuunsüsteemi tugevdamisele parandada ajutegevust ja aeglustada organismi vananemist. Maasikad ja mustikad aitavad võidelda oksüdatiivse stressiga ning reguleerivad vererõhku ja kolesteroolitaset. Head teevad ka punased sõstrad, mis tugevdavad immuunsüsteemi, hoiavad luud terve ja tugevana ning mõjuvad hästi nahale.

Liigu noolekesega edasi järgmisele lehele!


Kuigi pähklid sisaldavad palju kaloreid, ei tasu neid oma toidulaualt suures hirmus päris välja jätta. Mõistlikus koguses aitavad nad just söögiisu ja ainevahetust reguleerida ning kaalukaotusele kaasa aidata. Kiudained, antioksüdandid, fütosteroolid, taimsed valgud ja mineraalid muudavad madala glükeemilise indeksiga pähklid võimsaks relvaks haiguste ja vananemise vastu. Mitmete uuringute põhjal aitab pähklite regulaane tarbmimine vähendada südamehaiguste riski lausa 35% võrra.


Toitaineväärtuse poolest sarnanevad seemned vägagi pähklite omale, kuid seemnetes leidub rohkem taimset proteiini ja rikkalikult mikrolemente. Linaseemned, chia seemned ja kanepiseemned pakatavad omega-3 rasvhapetest, lisaks leidub neis rinnavähki ennetavaid fütoöstrogeene ehk taimseid östrogeene. Kindlasti tasub endale tekitada hea harjumus lisada seemneid hommikupudrule, salatitesse või smuutidesse!


Sage ubade ja teiste kaunviljade söömine aitab stabiliseerida veresuhkrut, langetada söögiisu ja ennetada käärsoolevähki. Oad kui kõige toitainerikkamad tärklist sisaldavad köögiviljad toimivad meie toidulaual kui suurepärased diabeedivastased võitlejad ja kaalualandajad, sest nad on aeglasti seeditavad. Ubades leiduv kiudaine aga langetab hästi kolesterooli. Kui toetuda uuringutele, siis ubade tarbimine kaks korda nädalas vähendab käärsoolevähi riski lausa 50%. Samuti arvatakse oad olevat tõhusad ennetajad ka teistele vähivormidele.


Tomatites peituvaks imeravimiks on aine nimega lükopeen, mis kaitseb meid südame-veresoonkonna haiguste, erinevate vähivormide ja UV kiirgusega seotud nahakahjustuste eest. Veel tasuks teada, et lükopeeni toime võimendub tomatite kuumutamisel, seega on hea pista tomateid erinevate kastmete, suppide ja pajaroogade sisse. Et tomatihooaeg on juba tuure kogumas, siis tasuks kindlasti ka talvevarudele ja hoidiste tegemisele mõelda — eriti silmas pidades fakti, et lükopeen kuumutamisel ei hävi.