Mõnede uuringute kohaselt saabub elu madalpunkt 40ndate eluaastate alguses. Siis tehakse inventuur seni elatud elust ning hinnatakse, mida on saavutatud. Rõõmustav on, et edasi läheb elu nüüd aga ainult tõusvas joones kuni lõpuni välja.

Kuidas keskeakriisi ära tunda ?

Ilmnenud on esimesed vältimatud vananemisega kaasnevad tundemärgid, sinu enda vanemad on äkitselt vanaks jäänud. Lapsed on veel noored või avastatakse hoopis, et on jäädud lastetuks ning teha pole enam midagi. Tööd on palju ning võib-olla pole sa rahul, kuhu töises plaanis või elutingimuste mõttes oled jõudnud. Paljud tunnevad end masenduses ilma selge põhjuseta. Teised satuvad äkitselt ärevusse. Hoolimata elu positiivsetest aspektidest tuntakse, nagu elu oleks tähendusetu. Reaktsioonid oma tunnetega toimetulemiseks on erinevad. Tuntakse vajadust lõhkuda kõik see, mis seni on ehitatud, et saada kellekski, kes tahetakse olla, lõhutakse peresidemed ja suhted. Tegemist võib olla ebarealistliku kujutelmaga, et uus partner või töö tähendab täiuslikumat elu.

Kardetakse noorust selja taha jätta. Eesmärgid ja ambitsioonid, mis meid seni on saatnud, kipuvad hägustuma ning tulevik teeb meid ebakindlaks ja tekitab hirmu. Hirmu tekitab ka mõne aja pärast saabuv menopaus.

Kuidas kriisiga toime tulla?

1. Hinda ennast ümber.

Kirjuta paberile kõik see, mida enda kohta arvad ning ei raatsi lahti lasta, näiteks:

- Olen väärtuslik ainult lapsevanemana

- Pean iga hinna eest suhtes püsima, ükskõik, kui valus see pole, minu jaoks pole teist võimalust

- Ma ei oska midagi muud, sellepärast pean igavesti tegema tööd, mis mulle ei meeldi

Kas need laused kehtivad ka päriselt? Kas selline näeb välja su tulevik?

2. Tee tulevikuplaan

Oscar Wilde on tabavalt märkinud, et noorus on noorte peal ära raisatud. Keskiga pakub tohutult võimalusi isiklikuks arenguks ja positiivseteks muutusteks. Paljud saavutavad nüüd tarkust, enesekindlust ja küpsust, millest varem selgelt puudus oli. Neist on väga palju abi uute suhete, soovitud elustiili ja uute alguste loomiseks. Tee julgeid valikuid! Tööta vähem, et olla rohkem perega! Omanda uus eriala, mis meeldib sulle praegusest hulga enam!

3. Paarinõustamine

Enne kui lõhud kõik ja hüppad pea ees tundmatusse, osale paarinõustamisel. Ehk saate nõustaja abiga üle takistustest, mis teie vahel on juba aastaid olnud ning õpite teineteist mõistma.

4. Otsi üles keskea rõõmud

Lase lahti oma senisest, noore inimese minapildist, nii saab keskeast karostuse asemel võimalus. Koos nooruses kogetud rõõmuga saad selja taha panna ka tehtud eksimused, läbikukkumised, hirmud ja kurvad mälestused. Hinda oma tarkust ja oskusi probleemidega toime tulla, mida sul nooruses polnud.

Ära käsitle oma eluetappi vananemisena, vaid edasi liikumisena, arenguna. Kui nooruses püüdsid meeldida teistele, siis nüüd tegutse oma vaistu järgi. Katseta asju, mida sa siiani pole teinud, suhtle uute inimestega, ka võhivõõrastega, osale kursustel, liitu klubiga. Ära kasuta oma vanust ettekäändena.

5. Kehtesta ennast

Ela rohkem endale. Kujunda oma kodu, aga ka pere, elu ja töö nii, nagu see sulle sobib. Paljud, eriti naised, tunnevad end süüdi, kui keskenduvad oma vajadustele, öeldes ei teiste nõudmistele ning seatud piiridele. Su elus võib olla juba ammu sissekujunenud muster kohanedes pidevalt teiste vajaduste ja soovide järele ning jättes hooletusse iseennast.

6. Aruta oma muret teistega

Mõnesid inimesi aitab oma probleemidest üle saada oma probleemidest rääkimine psühholoogi või nõustajaga. Nõustamine võib olla ka lühiajaline ning käsitleda praktilisi teemasid ning eesmärke. Pssühhoteraapia on seevastu pikaajaline ning sukeldub probleemide juurte juurde, aidates mõista, miks tunneme end lõksus ning mida saaksime muuta.

7. Hoolitse enda eest!

Kriisiga toime tulemiseks ning parema enesetunde saavutamiseks peaksid tegelema ka oma tervisega. Ehkki madalseisus olles kipuvad liialdama inimesed alkoholi ja suitsetamisega, tuleks just nüüd sellest hoiduda. Positiivse enesetunde ja terve vaimu vundamendi nurgakiviks on terve keha. Sellepärast loobu alkoholist ja sigarettidest, liiguta ennast, kasvõi kõndides pikemaid vahemaid, söö tervislikult ja head toitu. Paljudele sobib rahustav massaaž, miks mitte ka meditatsioon jms.

Tähtis on ka teadmine, et siit edasi läheb elu ainult ülesmäge.