Foto: Shutterstock
Heledaid, pehmeid ja õrnu karvu esineb enamiku naiste näol. Vananedes võib aga juhtuda, et need muutuvad tumedamaks ja paksemaks ning hakkavad kiiremini kasvama. Enamiku jaoks on tegu ebameeldiva nähtusega, millest tahaks kiiresti vabaneda.

Kiirenenud karvakasvu põhjuseks on asjaolu, et naissuguhormoonide tase langeb ja meessuguhormoonide (androgeenide) osakaal võrreldes naissuguhormoonidega kasvab, mis tähendab, et nende mõju suureneb. Sellest mõjustatud piirkondade hulka kuuluvad ülahuul, lõug, põsed ja kael. Lisaks vananemisele võib põhjus peituda ka muus, näiteks:

  • meessuguhormoonide ületootmine
  • suurenenud tundlikkus meessuguhormoonide suhtes
  • vähenenud östrogeenide hulk
  • polütsüstiliste munasarjade sündroom
  • teised hormonaalsüsteemi häired
  • rasvumine
  • geneetiline eelsoodumus (mõnes etnilises rühmas on see tavalisem kui teises)
  • teatud ravimid

Mida karvade vastu ette võtta?

Tee regulaarset mõõdukat trenni — liikumine põletab rasva, parandab ainevahetust ja vereringet. See kõik on oluline endokriinsüsteemile oluline. Karvu saab muidugi raseerida, aga probleemi saab ennetada või ka tervendada, kui tasakaalustada hormoone toitumise, ravimtaimede ja sobiliku elustiiliga.

Toitumisnipid

  • Püüa püsida normaalkaalu piires.
  • Hoia veresuhkrutase tasakaalus, et insuliinitase ei tõuseks. Insuliin võib suurendada vastuvõtlikkust hormonaalsetele probleemidele seoses meessuguhormoonidega.
  • D-vitamiin suurendab rakkude reaktsiooni insuliinile, mis tähendab, et insuliini tootmise vajadus väheneb. Võta toidulisandit ja veeda iga päev aega värskes õhus — D-vitamiin tekib päikesevalguse toimel nahale.
  • Sojal, linaseemnetel, kikerhernestel, idandatud nisul ja apteegitilli seemnetel on kõrge östrogeenne toime ja need võivad aidata ülemääraseid meessuguhormoone tasakaalustada.
  • Kui östrogeeni puudus on tõenäoline, tasuks tarvitada kerge östrogeense toimega taimi, nagu kobar-lursslill ja punane ristik. Ka mugulkress ja lagrits võivad aidata endokriinsüsteemi tasakaalustada.

Allikas: raamat “Naise tervis”, Pilgrim 2012