Foto: Pixabay
Oma kaaluga on rahul vähesed ja seetõttu ollakse kas iga õhtu või esmaspäev olukorras, kus lubadused uue eluga alustamiseks ehk kaaluga võitlemiseks on suuremad kui me ise ja nii tekivad jätkusuutmatud kaalulangetamise "meetodid". Kaalulangetaja võib kergesti libastuda mõnda äärmusse, mis päädib motivatsiooni jahutava tagasilöögiga. Hea on seda märgata ja enda üle sõbralikult muiata. Nii on lihtsam rajale naasta. Võid end ära tunda mitmes kategoorias, sest see kõik on väga inimlik.

Loe edasi järgmiselt lehelt


Ma ei söö mitte midagi! Olen lihtsalt suure kondiga inimene.

Seltskonnas mekib salasööja ainult natuke ning kinnitab, et rohkem ei jaksa ja kõht on täis. Ta sööb tõesti vähe, imestavad teised. Niipea kui ta aga koju jõuab, hakkavad kapiuksed käima ja kaubaks läheb isegi halli kirmega kattunud šokolaad, mis oli jäänud päkapiku salapeidikusse.

Salasööja ei söö laua taga. Tema suu matsub, kui ta istub arvuti ees või vaatab telekat. Tööl lauasahtlis on pakk Kalevi komme ja saiakesi mugib ta rooli taga. Salasööja ei pane isegi tähele, mida ja kui palju ta päeva jooksul sisse ahmib. Käsi lihtsalt käib, kui tema mõte on mujal…

Ta on valmis vastu ööd Statoili sõitma, sest tal tuleb isu kaheraudse kabanossi järele, ja kui ta juba seal on, siis muidugi võtab ka kokakoola. Kord nädalas ju võib! Mis sest, et ka eile oli see kord.

Lahendus. Küsi endalt, kas sa tõesti ei söö midagi. On see tõsi? Pane kõik ampsud kirja. See pilt ei pruugi olla ilus, aga see on aus ja esimene samm kaalulangetamise teel. Pea silmas, et oled emotsioonisööja ja iga uitmõtte taltsutamine nõuab tahtejõudu.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Paar kilo on ju alati üle, on tema stardipositsioon. Ta piinab end kaalul käimisega ja 300 grammi ülekaalu võib rikkuda päeva. Igaks juhuks võtab ta riidest lahti ja kaalub uuesti, sest rõivad kaaluvad ju ka midagi!

Tal algab igal esmaspäeval dieet, kuigi nädala lõpuks on lubadus ununenud. “Mul on dieet!” kuulutab ta tähtsa näoga, lükates demonstratiivselt tagasi kõik tööl pakutavad sünnipäevakringlid ja ampsud: liiga rasvane, liiga suhkrune, liiga kaloririkas. Heal juhul tõmbab näpuga üle šokolaadivaaba. Ainus, mida ta endale lubab, on hommikul karbiga kodust kaasa võetud salatilehed, kuhu ta ei tihka maitseks isegi õli lisada.
Tema dieet seisneb kõige vältimises — see väsitab ja muudab tujukaks. Aga jah, need 300 üleliigset grammi kaovad, sest impulsside pidurdamisele kulub palju energiat. Siis on ta taas vaba sööma nagu varem ja lupsti: 300 grammi on jälle tagasi. Õhtul kaaludes isegi 400!

Lahendus. On aeg hakata märkama, et sinu keha on ilus, sa ise oled ilus, aga jah, tõenäoliselt pole sa täiuslik, mida iganes sa täiuslikuks pead. Võti on enda aktsepteerimises ja armastamises. Siis ei määra enam kaal sinu hoiakuid enda suhtes ja tõeliselt ülekaalulised ei pea sinu dieedist kuuldes silmi pööritama.

Loe edasi järgmiselt lehelt


Kui tema langetab kaalu, siis ikka korralikult. Alla 15 kilo ei hakka ta ette võtmagi! Ta peab parasjagu just seda dieeti, mis moes on, olgu see paleo- või veregrupi-, Atkinsi või süsivesikute dieet. Ta on näinud koledal kombel vaeva ja saavutanud ka tulemusi. Kümned kilod on sulanud nagu lumi märtsipäikese käes, sest eks seda “lund” ole ka üksjagu.

Kui tulemus on käes, ootavad teda juba uued põnevad projektid, mis vajavad pühendumist. Samal ajal hakkab kaal aga mõnuga kasvama! On ju sööminegi tema kirg, ei saa ju armastust taldrikule jätta, isegi kui kõht on täis. Sellest kõigest saab aga lõpuks jälle jojo-dieet.

Lahendus. Süües püsi rohkem hetkes. Sa tead ju küll, millal üle pingutad. Uut portsu võttes kaalu, kas terve tükk või ainult pool. Kirglik nagu sa oled, söö aeglaselt ja naudi iga ampsu kogu täiega, selgrooüdini välja.

Loe edasi järgmiselt lehelt


Kui tema juba asja kallale asub, ei jää kivi kivi peale. Tervislik toit on tema kinnismõte. Ta pühendub eesmärgile täie tõsidusega, roogib menüüst välja tühjad kalorid ja asendab need söögiga, mis tõesti keha toidab.

Kookide magustamiseks kasutab ta datleid või banaani. Kartulijahu — ei, ei, ei. Selle asemele tulevad toitu paksendavad teelehed. Kartul, makaronid ja riis — unustatud! Poes uurib ta kõikide kaupade silte — erilist jahti peab ta glükoosi-fruktoosisiirupile ja E621-le. Ökopoed tervitavad teda avalikäsi. Tema võhm kulub õigete asjade leidmisele. Uut ja vastuolulist infot aga tulvab aina peale. Veel eile oli kanamuna kolesteroolipomm, täna aga tervislik toit. Infolaviin juba matab ja söögitegemine on muutunud kole keeruliseks, vaat et suisa võimatuks.

Lahendus. Oled oma täiuseihaluse suunanud tervislikku toitumisse ja sinus peituv perfektsionist saab julgelt laamendada. Usu, väike patustamine ei muuda tegelikult mitte midagi. Inimesed elavad saja aasta vanuseks, mõtlematagi sellele, kas nende toit on tervislik.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Foto: Pixabay

Oma pühendumuselt sarnaneb ta tervisehulluga, aga tema fookuses on kellaajad, kalorid ja grammid. Tal on toitumisnõustaja koostatud menüü või on ta liitunud kaalujälgijate rühmaga. Ta ajab oma programmis näpuga järge: liidab, lahutab, kaalub, mõõdab ja paneb kirja.
Kui pingutused kannavad vilja, siis innustab see jätkama ja seda tuge on tal vaja — isude ohjamine nõuab tohutut kontrolli. Hoidku selle eest, kui ta peaks libastuma. Siis on vanker kraavis. Kõik või mitte midagi, on tema hoiak. Meelest on aga läinud, et toit võib olla ka nauding ning oma kehas saab end mõnusalt tunda.

Lahendus. Kui märkad, et arvestad iga ampsu kaloriteks, oled libedal jääl. Alguses on toidu kaalumine vajalik, et sul tekiks tervem arusaam kogustest, mida organism vajab, ent ajapikku on hea lasta ohjad lõdvemaks. Õpi keha kuulama ja usaldama — lõõgastu ja naudi, elus on muudki kui kalorid. Võid kõigest toredast ilma jääda, kui vaid kaalu vahid.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Ta võib kaaluda ka 200 kilo ja kinnitada endale, et probleemi pole. Ta kõnnib iga päev kodus peeglist mööda ega märkagi, et kui talle pael külge seotaks, oleks ta õhupall. Ta liigub vähe ja aeglaselt. Kui on valida, siis ta pigem ei tõuseks ei toolilt ega autorooli tagant. Tegelikult ta viipabki vaid käega, kui midagi on vaja teha. Ta ei kanna paeltega jalanõusid, sest ei ulatu neid kinni siduma.
“Olen oma kehaga rahul sellisena, nagu see on!” väidab ta. “Midagi head peab elus ka olema,” ütleb, kui poeb taldrikutäie võileibadega vastu ööd voodisse. Tema juba viimast tükki taldrikule ei jäta, sest tal hakkab “pisikesest hüljatud pitsaviilust” kahju, samal ajal kui liigesed ja luud krõksuvad, vererõhk on laes ja süda karjub: “Palun halasta mulle!” Perearst võib olla lõpuks see, kes halastamatult teatab: hakkad kaalu langetama või lähed opile!

Lahendus. Hirm pole hea motivaator, aga sulle kui heale enesepetjale on tõuget tarvis. Alguses vajad kiireid lahendusi, et hakkaksid ka ise uskuma, et kaalu langetamine on võimalik. Mõnele on selleks maovähendusoperatsioon, aga kui sa selleks ei kvalifitseeru, siis otsi kindlasti tuge: mine kehakeskusesse, kus aparaatidega rasva sulatada aidatakse, leia personaaltreener, kes teab, mida ja kuidas teha.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Ta on ettevalmistuja, aga paraku kulub kogu energia hoovõtule. Ta loeb artikleid, mõtleb õigesti ja hakkab VARSTI ka õigesti toituma. Ta tunneb, et on peagi läheneva muudatuse saabumiseks üha enam valmis. Plaan on muuta kõike korraga: alustada uutmoodi toitumist ja minna esimest korda pärast keskkooli lõpetamist trenni. Aga… üks asi veel! Enne jõusaali või rühmatrenni suundumist tuleb soetada varustus. Jalanõud, et jalg kogemata ei väänduks ega põrutada ei saaks. Ilusad dressid, kallis kaubamärk. Veel üks käik spordipoodi, sest puudu on üleriided, kui tuleb tahtmine väljas sportida — kindlasti sellised, et õhk mõlemat pidi läbi käiks, sest higistades võib ju külma saada. Ongi vist kõik. Ei, oot! Pulsikell oleks peaaegu ununenud.
Šopates on juba hulk kaloreid põletatud ja nüüd võib endale jäätise välja teha. Enne spordisaali sisenemist teeb ta veel Facebooki postituse sõpradele: “Higistamas!”. Pärast hoogsat algust ei lähe kaua, kui uhke varustus jääb spordikotis nurka. Toidulaual on tagasi mõnusad rasvased ja šokolaadiga ülevalatud lemmikud, sest alustamine nõuab ikka pikemat planeerimist.

Lahendus. Alusta tasa ja targu. Esialgu muuda toitumist. Kuu aja pärast mine trenni ja algatuseks võta kapist tavaline T-särk. Pane end kolmenädalasele katseajale, kas sa üldse hakkad trennis käima. Iga kolme nädala tagant soeta üks uus ese, kasuta ostu enda premeerimiseks, nii jagub motivatsiooni kauemaks. Lisaks võid olla kindel, et sinu investeering on hästi kasutatud.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Ma ei suuda õlleta! Pole aega, et trenni teha. Lapsed sündisid ja siis tulid ülekilod. Mul ongi aeglane ainevahetus; raske lapsepõlv; geneetiline pärand; eriline haigus; olen kogu aeg paks olnud. Mina ei saa kaalulangetusega lihtsalt hakkama.
Vabanduste otsija on mugav ja emotsionaalne — seepärast eelistab ta kiireid lahendusi ja ka kiirtoidukohti. Igavust ja paha tuju leevendab ta ülesöömise ja söömasööstudega. Ta armastab tuttavlikkust ja on harjumustes kinni.
Ta langeb kergeuskselt reklaamide ohvriks — šokolaadikreemis on nii palju piima ja kaltsiumi; hommikuhelvestes on kasulikud vitamiinid; õlu on tõelise mehe jook! Ta tahab kiireid lahendusi ja usub, et kuu ajaga on võimalik kaotada 30 kilo või süüa meeletult palju ja ikkagi maha võtta. Teistel mõistagi! Tema puhul on kõik juba eos nurjunud ja seepärast ei tee ta algustki.

Lahendus. Kuni püsid vaguralt passiivses ohvrirollis, muutusi ei tule. Kui sa leiad üles oma sisemise jõu ja tahte, siis tulevad ka muutused. Sa saad küll! Lihtsalt tuleb hakata millestki loobuma.

Loe edasi järgmiselt lehelt

Foto: Pixabay

Ta on olnud terve elu ülekaaluline ja ühtäkki võtnud end käsile. Nagu meeletult armunu või keskeakriisis hullunu kaotab ta kiiresti kümneid kilosid: muudab toitumist, käib trennis ja käib veel rohkem trennis.
Ta vaimustub sellest, milleks tema keha võimeline on. Ta on justkui paisu tagant valla pääsenud: sikutab kange, teeb viis rühmatrenni nädalas ja tundub, et miski ei kustuta tema janu. Tal on rulluisud pagasnikus, sest kui võimalus avaneb, teeb ta mõned tiirud. Ta hakkab jahti pidama valkudele ning pagendab oma menüüst rasvad ja süsivesikud. Tal on meeletult tahtejõudu ja sõpradele tundub, et ta on varasema söömise kinnisidee asendanud uuega — sportimisega. Nad on natukene mures, sest enam pole tal aega nendega kohtuda, ta higistab kusagil. Ja kutsub ka neid oma vaimustusega ühinema.

Lahendus. Märka, kuidas sinu pendel kihutab ühest äärmusest teise. Hinga vahepeal sügavalt sisse ja välja. Trenn on parem kui ülesöömine, aga sõltuvus pole kaugemas plaanis tervislik. Katseta, kas saad süütundeta mõne trenni nädalas vahele jätta ja niisama vedeleda. Tasakaal on hea — ja ära karda, kilod ei hakka kohe tagasi tulema.