Foto: Pixabay
Oled vahel keset päeva kontorilaua taga istudes tundnud, et tukk tuleb peale ja kui saaks, siis magaks kohe ühe korraliku peatäie? Tegelikult on see patt, kui lõunauinak tegemata jääb, sest teatud olukorras on lõunauinakul palju plusse.

Vaatame kõigepealt, mida tähendab “teatud olukorras”. Üldjuhul soovitavad unearstid lõunauinakut neile, kel magamisega probleeme ei esine. Mis tähendab, et need inimesed magavad öösel hästi, kuid mis iganes põhjusel (hiline töölejäämine, pikk lennusõit vms) pole nad saanud end korralikult välja magada ja sel juhul on lõunauinak igati omal kohal.

Neile, kes magavad halvasti või esineb unetust, võib lõunauinak aga karuteene teha ja nad ei jää öösel, kui on see põhiline magamise aeg, enam magama.

Kuidas teha lõunauinakut nagu proff?

Kui sul unetusega probleeme ei ole, siis üldjuhul soovitatakse lõunauinakuks 20-25 minutit. Kui magad üle selle, siis tekib magamise inerts ja sa muutud liiga uniseks, ärgates “kus-ma-olen-mis-päev-on” tundega.

Võimalusel muuda lõunauinak regulaarseks tegevuseks ja suigata iga päev ühel ja samal ajal — siis õpib keha uinuma ja õigel ajal ärkama. Ideaalis on hea planeerida lõunauinakuks aeg enne kella kahte päeval, siis ei hakka see häirima ööund.

Lõunauinak ei pruugi üldse tähendada seda, et sa pead tingimata magama. Kui heidad lõunauinakuks pikali ja und ei tule, siis pole mõtet end ka sundida, vaid võta seda kui lühikest puhkust. Lihtsalt lama ja ole. Pane kardinad ette, võta kingad jalast, lülita nutiseadmed välja, mine voodisse ja säti end mugavasse asendisse, püüa lõdvestuda ja mõtle meeldivaid mõtteid — sellest kõigest täiesti piisab. Ükskõik kummat moodi läheb — kas jääd magama või mitte —, laeb puhkus keset päeva igal juhul akusid. Sama mentaliteediga tasuks läheneda ka ööunele.

Miks on siesta vajalik?

1. Lõunauinak kaitseb südant. Uuringud on näidanud, et need inimesed, kes lasevad lõuna ajal silma looja kord või paar nädalas, on paremini kaitstud südameinfarktide vastu. Lõunauinak vähendab stressi, mis on südamehaiguste üks riskitegureid.

2. Lõunauinak taaskäivitab immuunsüsteemi töö. Oled vahel märganud, et kui oled pikalt kehvasti maganud, siis tunned end lausa haigena? Selle vastu aitab väike uinak. Ühes uuringus lasti meestel magada ühel ööl vaid kaks tundi ja kui neil lubati järgmisel päeval teha lõunauinakut, siis normaliseerusid nende orgamismis kohe teatud biomarkerite näidud, mida seostatakse stressi ja immuunsusega.

3. Lõunauinak teravdab mõistust ja turgutab mälu. Kas on vahel nii, et mõttes on midagi suurt? Öeldakse, et maga selle otsas väheke. Tegelikult viska lausa voodisse pikali. Uuringutest on välja tulnud, et kui me midagi uut teada saame, siis pärast väikest uinakut suudab aju saadud informatsiooni paremini töödelda ja teha selle põhjal paremaid ja teadlikumaid otsuseid. Lisaks sellele mõjub lõunauinak ka värskendavalt ja ülejäänud päev on toimekam.

Allikas: livestrong.com