Foto: Pixabay
Külmemate ilmade saabudes muutub nahk kuivemaks, samuti ka juuksed ja huuled. Isegi küüned muutuvad tihtipeale hapramaks. Kui temperatuur langeb alla nulli aeglustub rasunäärmete töö ja naha kaitseomadused nõrgenevad.

Nahk kaotab niiskust palju kiiremini ja on alatoidetud, sest veresooned, mis hapnikku ja toitaineid transpordivad, ahenevad. Pakane, külm tuul ja lumi võivad tekitada nahaärritusi, liigset kuivust ja isegi kestendust. Kuid kahjuks pole see kõik. Kuivades ja soojades tubades viibimine võib samuti väga kahjulik olla. See kuivatab nahka. Samuti ei tee head temperatuurimuutused sooja toa ja külma talveõhu vahel, mis mõjuvad nahale nagu rabandused! Kapillaarid muutuvad nõrgaks ja võivad katkeda, mille tulemusel läheb nahk punaseks.

Tavaliselt asume me seda kõike “parandama” väliselt. Kuid peaksime vaatama pigem enda sisse, kuidas me saame seda kõike üldse ennetada? Ära kuku ostma ikka aina “paremaid” kreeme ja kallimaid seerumeid. Pigem niisuta nahka teadlikult ning vali, mida suhu pistad!

1. VESI — Vesi on terve naha ja organismi alus! Me kõik oleme kuulnud niisutavatest kreemidest, aga püüa end niisutada ikka pigem seesmiselt. Joo vähemalt 8 klaasi vett päevas. Külmade ilmade korral võid sama hästi ka teed või kuuma sidrunivett juua.

2. AVOKAADO — Avokaado on suurepärane C- ja E-vitamiinide ning monoküllastumata rasvade allikas, mis mõlemad aitavad nahal niiskust lukustada.

3. RASVANE KALA — Lõhe, heeringas, makrell, sardiin, anšoovis ja vikerforell on vapustavad su nahale! Need (ja paljud teised rasvased kalad) sisaldavad oomega-3 rasvhappeid, mis tugevdavad su naharakke, kaitstes sind väliste kahjulike mõjude eest. Vältida tasub aga friteeritud kala, kuna fritüüriõli mõjub me nahale laastavalt. Eelista grillitud, küpsetatud, röstitud või muul moel valmistatud kala.

4. KOLLASED JA ORANŽID KÖÖGIVILJAD — Need sisaldavad beetakarotiini, mis on üks tuntumaid terve naha saladusi! See on antioksüdant, mis aitab võidelda kuiva naha, keskkonnamõjude ja päikesekahjustuse vastu. Enamik sisaldavad ka A- ja C-vitamiini, mis soodustavad kehas kollageeni tootmist. Mõned sellised köögiviljadest on porgandid, maguskartul, aprikoosid, paprika, mango, kõrvits ja papaia.

5. KÜLMPRESS-OLIIVIÕLI (ekstra virgin oliiviõli) — See pakatab E-vitamiinist ja headest rasvadest, mis mõlemad niisutavad su nahka nii seest (toiduga) kui väljast (peale määrides).

6. SPINAT — Spinat ja muud tumedad, lehelised rohelised sisaldavad rohkelt rauda, oomega-4 rasvhappeid ja A-, B- ja E-vitamiine, mis kaitsevad nahka ja parandavad su immuunsussüsteemi vastupanuvõimet. Selles leiduvad fütokemikaalid ja folaadid niisutavad su nahka ja hoiavad selle tervena.

7. PÄHKLID JA SEEMNED — Pähklid ja seemned on ülim supertoit! Need pakatavad oomega-3 rasvhapetest, A-, B- ja E-vitamiinidest, monoküllastumata rasvadest, mineraalidest ja rohkelt antioksüdantidest. Need mitte ainult ei niisuta su nahka, vaid parandavad naha elastsust, uuendavad naharakke ja kaitsevad sind keskkonna kahjulike mõjude ja vabade radikaalide eest. Mandlid, kreeka pähklid, metspähklid, pistaatsia pähklid, kõrvitsaseemned ja linaseemned on vaid vähesed, mis sisaldavad kõiki neid häid omadusi. Neid võib nautida otse peost, salatis, soojades roogades või isegi magustoitudes.

8. PUUVILJAD — Kõrge veesisaldusega troopilisi vilju, nagu muskusmelon, mango, apelsin, ananass, maasikad, metsmarjad ja arbuus, süües on hea viis, kuidas oma nahka niisutada ja kaitsta. Enamik puuvilju sisaldavad rohkelt A- ja C-vitamiini, võimsaid antioksüdante, mis taastavad nahas toitaineid, aitavad kaasa kollageeni tootmisele ja naha värskele väljanägemisele.

9. MUNA — Kõrge valgusisaldusega aitavad need rakkude tootmisele kaasa. Lisaks sisaldab muna luteiini, mis niisutab ja hoiab su naha elastsena. Muna niisutab nahka ka välispidiselt, kui teed sellest näiteks munamaski.

10. HOIDU RÄMPSTOIDUST — Rafineeritud suhkruga toidud kuivatavad su nahka. Kui siia juurde lisada välised talvised tegurid, siis ei ole mitte ainult maapind kaetud valge vaibaga, vaid ka su nahk! Kui sa ei taha rämpstoidust loobuda täielikult, siis püüa seda vähemalt vähendada ja asendada võimalikult toitaineterikka alternatiiviga.