Ilusalong Finissage Foto: Vallo Kruuser
Kortsud meie kehal on vaieldamatult vananemise loomulik osa. Ilutööstus on aga aegade algusest nende vastu võidelnud. Loe, kuidas kortsud tekivad ja mida teha selleks, et neid kontrolli all hoida.

Põnevad kortsud

Kortse võib olla erinevaid ja nii on neil ka omamoodi põnevad nimed.

  • Otsaesise kortsud, mis jooksevad horisontaalselt T-tsooni kohal
  • Murekortsud, mis tekivad vertikaalselt kulmude vahele
  • “Jänesekortsud” nina krimpsutamisest
  • “Varesejalad” silmade välinurgas
  • Naerukurrud ülahuule ümber
  • Vertikaalsed huulekortsud suu ümber
  • Marionettkortsud ehk suunurgast allapoole suunduvad kortsud, mis on seotud põskede allavajumisega

Näokortsud jagunevad omakorda kaheks:

  • Dünaamilised kortsud — tekivad korduvatest näoliigutustest
  • Staatilised kortsud — tekivad naha elastsuse vähenemisest ja gravitatsiooni mõjust


Oluline on silmas pidada, et dünaamilised kortsud võivad ka ajaga staatilisteks muutuda. Näiteks õrnad naerukortsud huule ümber muutuvad tugevamaks siis, kui põsed elastsust kaotavad ja allapoole vajuvad.

Enne oma “elu joontega” võitlemist tasub maha istuda ja mõelda, mida neil sulle öelda on. Uurijad on pikalt püüdnud välja selgitada kortsude mõju sellele, kuidas meid tajutakse. Olenevalt kortsudest need kas toovad sinu emotsioonid hästi esile või aitavad neid varjata.

Kortsud peegeldavad meie üldist loomust

Isegi kui meie näoilme on neutraalne, saadame me välja ikkagi signaale oma emotsioonide kohta. Tekkinud kortsud ongi põhilised tundereetjad, eriti rõõmsameelsetel inimestel. Kui oled pidevalt särav ja naeratav inimene, siis naerukurrud ja varesejalad räägivad seda sinu kohta ka hetkel, mil näoilme on neutraalne.

Varesejalad silmanurgas pole aga miski, mille pärast end halvasti tunda. Nende abil paistad teistele ehtsa ja siira inimesena. Kuna kortsud on oma loomuselt jäljed meie näoilmetest, siis silmakortsud jätavad inimesest autentse mulje. Samamoodi on ninakortsudega, mis tekivad eriti laia naeratusega ja näo krimpsutamisel.

Samal ajal kui mõnede inimeste neutraalne nägu paistab rõõmsana, võib teiste lõõgastunud paista halvatujulise või lausa ülbena. Seda negatiivsena tajutavat näoilmet on hakatud internetis kajastama kui resting bitchy face’i ehk RBF-i.

Kui soovid oma RBF-i vähendada, siis aitab kerge suunurkade ülestoomine ja õrn silmade kissitamine. Seda tasub aga tõesti teha tagasihoidlikult, et vältida ebaloomulikku ja teeseldud nägu. Samas ei ole kellelgi kohustust naeratada ja RBF-i on samuti võimalik väga edukalt välja kanda. Paljud kuulsused peavad seda isegi oma edu võtmeks.

Kuidas kortsude teket edasi lükata ja pehmendada

Kortsude tekkimine oleneb erinevatest faktoritest nagu geenid ja elustiil. Geenide ja gravitatsiooni mõju üle meil küll kontrolli pole, kuid saame vähendada nahakahjustusi, mis võivad viia varasema ja tugevamate kortsude tekkeni.

Neli reeglit kortsude vähendamiseks:

  • Naha kaitsmine ja parandamine
  • Tervislik eluviis
  • Nahatüübile sobivate toodete kasutamine
  • Kortse tekitavate harjumuste vältimine


1. Naha kaitsmine ja parandamine

Kasuta vähemalt SPF 35 päikesekaitsekreemi, kanna mütsi ja UV-kaitsega päikeseprille. Oluline on mõista, et ka lühiajalised päikese käes olemised kogunevad ning omavad mõju. UV kiirgus põhjustab meie kehas oksüdatiivset stressi, mis võib esile tuua kortsud. Selle vastu aitab antioksüdandina toimiva C-vitamiini seerumi määrimine.

2. Tervislik eluviis

Kortse vähendavad elustiili valikud:

  • Toitu tervislikult ja mitmekülgselt
  • Vähenda suhkru tarbimist
  • Joo palju vett
  • Vähenda alkoholi tarbimist
  • Hoidu suitsetamisest
  • Tee trenni
  • Puhka välja
  • Vähenda stressi

3. Nahatüübile sobivate toodete kasutamine

Kiire elutempoga on keeruline saada piisavalt ööund, teha trenni ja hoida stressitase madalal. Ka toitumise drastiline muutmine pole kerge ega ka kõige odavam võimalus. Nahahoolduse oluliseks aluseks, mida on kergem rutiini võtta, on õiged ja nahatüübile sobivad kosmeetikatooted.

  • Kui nahal pole kortsud veel esile tulnud, siis võib soovi korral oma varustuse hoida väga lihtsana ja piirduda ühe multifunktsionaalse vahendiga. Kibuvitsamarjaõli toimib nii niisutaja ja sära taastajana kui ka antioksüdandi ja kollageenikreemina.
  • Kui märkad nahal kuivust, siis proovi hüaluroonhapet. See tõstab naha elastsust ning niisutab.
  • Kui tunned naha lõtvumist ja kortsu tekkimist, siis kasuta retionoide ja C-vitamiini seerumit. Otsi tooteid, milles on need mõlemad olemas.
  • Ära unusta niisutamist. Tõhusaks abivahendiks on sheavõid sisaldavad tooted. Sheavõi parandab oksüdatiivse stressi tekitatud kahju ja ennetab edasiste kortsude teket, lisaks pehmendab ja tasandab ka juba olemasolevaid kortsukesi.


4. Kortse tekitavate harjumuste vältimine

Meil kõigil on mõned harjumused, mis soodustavad kortsude teket. Kui soovid kauem sile välja näha, siis ole teadlik oma halbadest harjumustest ja püüa neid vältida.

Halvad harjumused, mis kiirendavad või süvendavad kortsude teket:

  • Näoli padjal magamine
  • Lõua, põskede või otsmiku toetamine kätele
  • Silmade hõõrumine
  • Silmade kissitamine ja kulmu kortsutamine

Kortsud kui meie elu kaart

Eelnevaist nõuannetest hoolimata ei tasu oma emotsioone näos varjama hakata. Meie kortsukesed näitavad meie elu kõige tundeküllasemaid hetki — lakkamatut naeru ja laia naeratust. Sestap tasub need kortsud omaks võtta ja näha neis emotsioone täis elu, mida elanud oleme.

Allikas: healthline.com