Foto: Pixabay
Oled ületanud 40. eluaasta piiri ja pole mõtet salata — sinu keha ja meeled reageerivad kõigele nüüd natuke teisiti, vahel ka täiesti ootamatul moel. Et sa püsiksid terve ka edaspidise elu, vaata oma tervisekäitumine üle, need on 10 asja, mida oma tervise heaks teha.

1. Võta asja rahulikult. See on esimene soovitus, kui märkad, et pead arvutiekraanilt teksti lugemiseks fondisuurust suuremaks muutma või oled hädas öise unega. Põhiline — ära satu paanikasse. Need ja muudki pärast 40ndaid eluaastaid ilmnevad ealised iseärasused on saamas sinu elu osaks. Järgi neid nõuandeid, mida allpool toome ja usu, elu muutub paremaks.

2. Vajad korralikku ööund. Seitse kuni üheksa tundi und aitab edukalt võidelda halbade söömisharjumustega. Kui märkad, et hakkad kaalus juurde võtma, siis mõtle, kas saad piisavalt magada. Kui ööunega on kehvasti, siis sea sisse magamamineku rutiin. Enne magamaminekut püüa vältida stressirohkeid tegevusi, katsu sättida oma õhtused trennid nii, et lõpetad trenniga paar tundi enne magamaminekut ja tunnike enne silma looja laskmist pane kinni kõik helendavad ekraanid. Õhuta tuba, mõtle meeldivaid mõtteid, lahenda ristsõnu või loe raamatuid, ka tassike taimeteed õhtul teeb vaid head. Kui soovid veel nippe ööune parandamiseks, siis loe SIIT.

3. Mida aastad edasi, seda enam vajab keha vett, et neerud püsiksid töökorras ja nahk elastne. Vananedes aeglustub ka meie ainevahetus, ent vesi aitab sellel püsida töös. Kuigi soovitused ütlevad, et joo kaheksa klaasi vett päevas, jälgi oma keha, füüsilist aktiivsust ja toitumist — sa võid vajada vähem või rohkem. Söö ka veerohkeid puu- ja juurvilju, needki hoiavad seedimise korras ja tagavad organismile piisava veevaru. Erinevad marjad, tomatid, arbuus, kurgid, suvikõrvits jms on selleks sobilikud. Vee joomise tervisekasust saad lähemalt lugeda ka SIIT.

4. Lisa oma treeningutele ka jõutreeningud. Ei ole vaja hakata kohe raskeid kange tõstma, aga lisaraskustega harjutused on nüüd oma kohal, et tugevdada hõrenema hakkavaid luid ning kahanema hakkavat lihasmassi. Kui lihased jäävad nõrgaks ja luud hõrenevad, siis kannatab meie ainevahetus ning peale selle riskime ka vigastustega. Kui sa ei ole jõutõstmises suurem asi tegija veel olnud, siis kindlasti pea sobivate harjutuste leidmiseks nõu jõusaalitreeneriga. Eesmärgiks ei ole end musklisse kasvatada, vaid tugevdada liigeseid ümbritsevaid lihaseid, et luumurde vältida. Piisav treenitus muudab ka luud tihedamaks.

Kui sind kimputab ülekaal ja sa ei ole regulaarne treenija, siis ära heida meelt. Kõige raskem on ette võtta esimene samm uksest välja. Loe siit lähemalt siit, millised trennid on liigeste sõbralikud ja millist koormust valida.

5. Söö rohkem valgurikkaid toite. Need aitavad samuti lihaste tööle kaasa ning võitlevad rasvumise vastu. Lisa oma menüüsse ja jaga toidukordade vahel ära sellised valgurikkad tooted, nagu muna, kanaliha, edamame oad jms. Kui tahad vananemismärke aga pisut edasi lükata, siis on hea teada, milliseid toite tuleks üldse vältida. Neist oleme lähemalt kirjutanud SIIN.

6. Hoolitse oma rindade eest. Selles vanuses ei kutsuta veel tavaliselt rinnavähi sõeluuringutele, kuid sellest hoolimata võiks esimese mammogrammi 40-seks saades ära teha. Räägi oma arstiga, ja kindlasti kontrolli oma rindu ka kodus. Kuidas oma rindu ise kontrollida, sellest saad lähemalt lugeda SIIT.

7. Armasta oma südant. Hoia silm peal vererõhunäidul ja kolesteroolitasemel, sest mida aeg edasi, seda suuremaks muutub risk haigestuda südame- ja veresoonkonnahaigustesse. Kui elu on stressirohke ja vererõhk kipub jupsima, siis on võimalik iseenda jaoks alguses üht-teist ise ära teha. Kuidas vererõhk ilma tablettideta uuesti normi saada, sellest loe lähemalt SIIT.

8. Kui sa pole seda veel teinud, siis jäta suitsetamine maha. Kõik teavad, et suitsetamine kahjustab tervist. See pole aga kahjulik ainult kopsudele, vaid suitsetamine kahjustab ka meie keha puhastussüsteemi — neerusid ja põit. Rääkimata sellest, et suitsetaja nahk vananeb oluliselt kiiremini. Suitsetamise maha jätmisest tõuseb kasu peaaegu kohe. Inspiratsiooni saamiseks loe lähemalt ühe naise lugu, kes jättis suitsetamise maha päevapealt, olles enne 30 aastat suitsu teinud. Loo leiad SIIT.

9. Külasta nahaarsti. Vananedes pole sageli võimalik enam vahet teha, kas naha peal on niisama sünnimärk, pigmendilaik või mõni kahtlane moodustis, sest meie nahk näitab igasuguseid täppe ja laike ja neid tekib ajapikku juurde. kui enamikul juhtudel pole muretsemiseks põhjust, tasub siiski ennast jälgida. Kui uus moodustis on imeliku kujuga, nahapinnast kõrgem ja selline, mida sa varem pole märganud, mine arstile. Hirmul on suured silmad ja melanoomi kohta liigub igasuguseid müüte. Et oleksid informeeritud ja suudaksid asja esmalt ikka rahulikult võtta, siis on hea teada, kuidas ohtlikku sünnimärki ära tunda — sellest loe SIIT.

Paljusid naisi hakkavad selles vanuses häirima pigmendilaigud. Mõnel juhul saab nende ennetamiseks või ka neist vabanemiseks ise midagi ette võtta. Sellest lähemalt SIIN.

10. Su silmadki vajavad tähelepanu. Umbes selles vanuses võib juhtuda, et sa ei näe lähedale (ja võib juhtuda, et kaugele vaatamiseks pole olemasolevaid prille vaja). Külasta silmaarsti — võimalik, et vajad esimesi lugemisprille. Võid pärast pikka tööpäeva tunda sedagi, et silmad kipitavad, see on märk silmade kuivusest. Pea nõu oma arstiga, võibolla vajad niisutavaid silmatilkasid. Piisav veejoomine on siinkohal täiesti asjakohane, et silmi kuivuse eest kaitsta.

Allikas. www.rd.com