Foto: Pixabay
Tervislik toitumine ja korras seedimine aitavad hoida keha tugeva ja tervena. Eriti oluline on see viiruste leviku ajal. Et sinu keha suudaks maksimaalselt viirustele vastu seista, on vaja tervisliku tasakaalustatud toitumise põhimõtteid ja tervislikku eluviisi järgida veelgi rangemalt. Seda selle heaks, et kehal oleks viiruste hooajal olemas toitaineline baas, millele toetuda.

Tervislik toit on võti tugeva organismini

“Igapäevaselt koormab organismi näiteks suitsetamine, alkoholi tarbimine (isegi üks klaas päevas), keha võõraste ühendite üha suurenev pealetung toidu ja kosmeetikavahenditega. Lisaks tulevad saasteained keskkonnast,” selgitab Triin Terasmaa, Toitumisteraapia Keskuse toitumisterapeut ja funktsionaalse toitumise nõustaja. “Kui sellele lisandub veel ebatervislikust toitumisest tulenev koormus (toitainete puudus, põletikku soodustav ja keha koormav toitumine), siis see kõik nõrgestab organismi. Selle koormuse tõttu on nn haiguste perioodil viirusel kerge nõrgestatud kehas võimust võtta.”
Triin Terasmaa
Foto: erakogu

Et keha suudaks maksimaalselt viirustele vastu seista, soovitab toitumisterapeut rangelt järgida tasakaalustatud toitumise põhimõtteid ja tervislikku eluviisi. Alatoitumine suurendab infektsioonidele vastuvõtlikkust, eriti olulised immuunsusele on vitamiinid A, B6, E ja folaat ning mineraalained tsink, vask, raud ja seleen.
“Teine probleem on ületoitumine, mis on seotud madala taseme kroonilise põletikuga, mis suurendab metaboolsete ja kardiovaskulaarsete haiguste riski, soodustab autoreaktiivsust ja häirib kaitsvat immuunvastust,” ei soovita Terasmaa langeda ühtegi äärmusesse.

Tervisliku toitumise alustalad

Triin Terasmaa soovitab võtta rusikareegliks, et toidulaud koosneks nädalas 30 erinevast köögi- ja puuviljast, et toidus oleks piisavalt vitamiine, mineraalaineid ja teisi toitaineid. Kohe tasub unustada rafineeritud saiad, leivad, makaronid, pitsad, pastad ja magusad tooted. “Kui menüü peaks peamiselt mainitud toiduainetest koosnema, ei aita lisandina ka viimasel hetkel võetud vitamiinid, vaid haigus pääseb kergesti võimule,” rõhutab ta värske ja tervikliku toitumise põhimõtteid.
Oluline on ka valkude ja õigete toidurasvade tarbimine. Kui palju küllastunud või transrasvu menüüs pärsivad immuunsust, siis rasvastes kalades, pähklites ja seemnetes olevad küllastumata rasvhapped hoopis tugevdavad immuunfunktsiooni.

Kappidesse tasuks varuda kasulikke toiduaineid

Eelkõige ajal, mil peaks võimalikult vähe poodidesse minema, on hea aeg läbi mõelda pikem nädalamenüü ning varuda kappidesse toiduaineid, mis tervisele pai teevad. Toitumisterapeut soovitab eelkõige laduda kapp täis köögivilju ja vähemagusaid puuvilju, eelistades marju. Päevas peaks neid sööma vähemalt viis portsjonit (500 g) ning kevadele sobivalt värvilise taldriku kombineerima, et saada võimalikult lai toitainete kooslus.
Unustada ei tohiks ka looduslikku antibakteriaalset ja viirusevastast küüslauku, mida võiks päevas tarbida ühe või kahe küüne jagu.
Põletikuvastaselt mõjuvad köögiviljad, rohelised lehtköögiviljad, erinevat värvi juurviljad ja marjad, kaunviljad, pähklid, seemned, vürtsid ja ürdid, taimsed rasvad, täisteraviljad, rasvane kala, maheliha, organliha, mahemuna. Joogiks tasub aga juua puhast vett.
Et elule vürtsi anda, tasub kasutada immuunsust toetavaid maitsetaimeid ja vürtse — näiteks lisada riisile kurkumit või riivida küpsetatud köögiviljadele ingverit.

Suhkrut aga toitumisterapeut nakkuse ajal kasutada ei soovita. Vältida tasub ka rafineeritud teravilja ning eelistada pigem täisteratooteid nagu kaera, rukkileiba ja pruuni riisi.
Kui kõiki vajalikke toitaineid normi piirides tarbida, pole Terasmaa sõnul toidulisandite suures annuses tarbimine sugugi parem kui toitainerohke toitumine, pigem võib lisandite tarbimine isegi kahju teha, eriti haiguste olemasolul, mille puhul on immuunsüsteem mõjutatud.

Hoidke oma seedimine korras!


Tasakaalus immuunsuse eelduseks on ka hästi töötav seedimine. Et seedimine korras püsiks, soovitab toitumisterapeut vältida soolestikku ärritava alkoholi tarbimist, mitte liialdada kohvi, tee ja tšilliga, vältida suitsetamist ning ilma mõjuva põhjuseta tarbida ravimeid.

Peamiselt pöördutakse toitumisterapeudi poole gaaside, kõrvetiste ja kõhuvaluga, kõhukinnisuse või -lahtisusega, rõhumistundega kõhus pärast sööki ja refluksiga, mis tekitab kõrvetisi.
Et seedimine hoida kontrolli all, soovitab Triin Terasmaa alustada toidu korralikust mälumisest. “Mõningatel juhtudel ongi toidu korralik mälumine ja süljega segamine kõik, mida vaevuste kadumiseks vaja on,” soovitab ta proovida.