Polina Zimmerman / Pexels
Koroonaviiruse puhang on mitmel moel mõjutanud inimeste tervist ja vähene liikumine põhjustanud ka seedimisprobleeme. Toitumisterapeut Jaanika Tapver annab nõu, kuidas oma seedimine siiski korras hoida, et tunda end alati hästi.

Toitumisterapeudi sõnul on kõhukinnisuse levinumateks põhjusteks kiudainevaene ja rafineeritud toit ning vähene vedeliku tarbimine, teiseks põhjuseks vähene liikumine. “Kõhukinnisust võib põhjustada ka mõni sobimatu toiduaine, sageli on niisugusteks toiduaineteks piima- või nisutooted, muna, kiirtoidud, aga ka alkohol.

Füüsiline liikumine hoiab tervise korras

“Kuigi spordiklubid on kinni, saab füüsilise trenni teha ka vabas õhus. Elan linna lähedal looduses ja näen siinkandis liikumas sama palju inimesi kui suvel rannahooajal. Inimesed on leidnud võimalused aktiivseks liikumiseks,” kiidab toitumisterapeut.

On tõestatud, et regulaarne kehaline aktiivsus on haiguste ennetamise seisukohalt sama oluline kui tervislik toitumine, eriti hea kui pidada kinni mõlemast. See aitab ennetada ja vähendada ülekaalu, südame- ja veresoonkonna haigestumise riski, 2. tüübi diabeeti ja mitmetesse vähkkasvajatesse haigestumise riski.

“Tänases eriolukorras on tähtis ka toitumise ja liikumise mõju meie vaimsele tervisele,” räägib Jaanika Tapver. “Samuti on regulaarne liikumine kõhukinnisuse ennetamisel vajalik.”

Eesti toitumis ja liikumissoovituste järgi peaks nädalase koormuse jaotama ühtlaselt, näiteks viiel päeval nädalas keskmise intensiivsusega liikumist vähemalt 30 minutit või kolmel päeval nädalas kõrge intensiivsusega vähemalt 25 minutit.

Hommikusöök paneb aluse heale päevale

Jaanika Tapver soovitab hommikuti kindlasti süüa kas marju, puuvilju või köögivilju. “Need sisaldavad rohkelt kiudaineid, mis panevad meie seedimise tööle ja on toiduks headele bakteritele. Samuti sisaldavad need rikkalikult vitamiine ja mineraalaineid,” selgitab ta.

Hea hommikusöök on smuuti, kuhu võiks lisada ka kiudainerikkaid täisterakaerahelbeid ja seemneid-pähkleid, mis annavad valke ning kehale vajalikke rasvu.

Soovitused toitumiseks

Kõhukinnisuse vastu aitab üldjuhul kiudainerikas toit, vedeliku tarbimine ning füüsiline aktiivsus. Kui menüü on rasvavaene, võib aidata ka taimsete rasvade lisamine menüüle, näiteks avokaado, oliiviõli, seemned, pähklid.

Kõhukinnisuse puhul võiks järgida neid reegleid:

· Kõrge kiudainete sisaldusega toiduaineid: marjad, puu- ja köögiviljad, täisteratooted, seemned, pähklid ning kaunviljad. Kiudained soodustavad soolestiku tööd. Samuti võib pudrule ja küpsetistele lisada kliisid. Samas tuleb kliide tarbimise korral ka rohkem vedelikku tarbida. Nisu talumatuse korral tuleb nisukliisid vältida, sest sel juhul võivad just need olla kõhukinnisuse põhjustajaks.

· Välistage menüüst rafineeritud toiduained nagu valge suhkur ja valge jahu.

· Sööge võimalikult palju naturaalset toitu ja vähendage tööstuslikult toodetud toitude osakaalu.

· Uurige toidutalumatuse võimalust — sarnaselt nisule võib ka mõni muu toiduaine või selle liigne tarbimine (näiteks piimatooted, muna, banaanid, hurmaa, punane liha, alkohol jne) kõhukinnisust soodustada.

· Jooge piisavalt puhast vett.

· Kõhukinnisuse leevendajana võib tarbida kuivatatud musti ploome ja nende leotamise vedelikku.

Jaanika Tapver
Airi Leon