Foto: Pixabay
Kui tunned end tühjana, siis pole sa üksi. Paljud tunnevad end nii, ent lihtsalt erineval viisil. Inimesed tunnevad end tühjana, kui nende elust on miskit puudu. Vahel võib tühjus kimbutada, kui kõrvalt on lahkunud armastatu.

Üksildustunde juured võivad olla ka sügaval. Need on alguse saanud hetkest, kui hülgame iseend ja otsustame mitte kuulata ennast ning oma soove. Inimesed võivad end hüljata mitmel moel. Näiteks seetõttu, et soovitakse teiste heakskiitu ja unustatakse ära oma unistused või karjäär. Kui jätame end aga unarusse, võib võimust võtta hoopis ärevus või depressioon.

Kui tunned tühjust või tuimust ja kadunud on eluisu ning töö tundub nõme, siis võiksid minna terapeudi juurde, kes aitab sassis sõlmed uuesti lahti harutada.

Vahepealseks ajaks aga viis tahku, mille üle võiksid mõtteid mõlgutada.

1. Tunnista endale oma üksindust

Kui tunned üksindustunnet, mis surub su nurka, siis tunnista seda endale. Ära tunne sellepärast häbi või süütunnet. Kui tunned üksindust, sest armastatu lahkus su kõrvalt, siis ära saa enda peale pahaseks, et tunned end sellepärast halvasti ka mõni aasta hiljem.

Vahel kimbutab tühjuse tunne ka siis, kui sul on kasvamisel jäänud puudu armastusest. See ei tähenda, et sul puudub armastav perekond. Mõned inimesed vajavad teatud tüüpi hoolivust ja armastust ka rohkem.

Endaga tasub olla aus ja oma tundeid avameelselt endale tunnistada. Kui tunned, et oled üksi, võidki endale julgelt öelda, et raske on tunda end nii üksikuna või et tõepoolest oleksid soovinud olla rohkem armastatud.

2. Tee iga päev midagi toredat

Selle asemel, et passida teleri või arvutiekraani ees või proovida ravida tühjustunnet alkoholi ja sigarettidega, mine parem välja ja tee midagi vahvat.

Mõtle näiteks sellele, mida ihaldad, mis on su unistused, hirmud, lootused ja mida sooviksid saavutada. See aitab igapäevaelu paremini mõtestada ja tulevikku helgema pilguga vaadata.

Inimestele sobivad erinevad tegevused. Võib-olla mõjub sulle hästi sport. Vahest oled hoopis sulesepp ja head teeks päeviku pidamine. Mõtle, mis võiks olla vabaaja tegevus, mis aitab mõtted mujale viia, aga on ühtlasi ka arendav.

See võib alguses ebamugav tunduda, aga iga asi võtab aega. Mida rohkem pühendad oma aega ja energiat iseendale, seda harvem tulevad üksindusmõtted kimbutama.

3. Mõtle oma praegustele tunnetele

Võta näiteks viis minutit ja mõtle, mida tunned selle viie minuti jooksul. See ei pea olema midagi raputavat. Võid ka lihtsalt tunnistada, et sul on igav või tunned end hoopis põnevil või häirituna.

Võid mõelda ka ühele oma kehaosadest ja proovida tunnetada, kuidas see liigub, kuidas on ümbritsev temperatuur ja kas tunned, et oled pinges või mitte.

4. Avasta enda üksildustunde tagamaid

On mõned küsimused, mida endale esitada ja mis aitavad üksildustunde kohta pisut rohkem teada saada.

Küsi endalt:

  • kas olen endale hinnanguid andnud ja end teistega võrrelnud;
  • kas ütlen endale häid asju;
  • kas märkan enda puhul pigem halbu asju ja arvan, et olen kole või rumal;
  • kas minuga arvestatakse suhtes olles või surun oma tundeid maha;
  • kas pööran piisavalt tähelepanu oma füüsilistele ja tervislikele vajadustele;
  • kas olen otsinud abi tervist kahjustavast käitumisest, et suruda alla oma tundeid;
  • kas keskendun valdavalt ainult sellele, mida teised inimesed vajavad;
  • mida ma proovin saavutada ja võita;
  • kas süüdistan ennast või tunnen süütunnet, kui asjad väljuvad mu kontrolli alt;
  • kas olen enda vastu kaastundlik nagu oleksin mõne hea sõbra või pereliikme vastu;
  • kas pean enda arvamustest lugu.

5. Kiida ennast

Kui saad millegi heaga hakkama, siis kiida ennast selle eest või premeeri end. Näiteks kui tuled mõnele heale ideele või saad millegi suurepärasega hakkama, mis varem tundus võimatuna.

Võta päeva jooksul hetk aega mõelda oma tunnetele ja ära torma neid peitma nii, nagu oled varasemalt harjunud. Ütle endale ausalt välja, mida hetkel tunned, ja mõtle, mida saaksid teha, et muuta asja paremaks. Iseenesest ei kao miski ära.

Üksildustunne võib viia aga suuremate probleemideni, kui see tähelepanuta jätta. Näiteks võid hakata mõtlema, et elu pole elamist väärt või lootus on kadunud. Sel puhul aitab jällegi teraapia.

Oluline on enda vastu aus olla ja tunnistada endale, kui tunned end üksildasena.

Allikas: psychcentral.com