Foto: Shutterstock
Kui muidu on hirm vajalik, sest aitab inimesel ellu jääda, siis hambaarstihirm on üks neist õpitud hirmudest, mis meile tegelikult kahju teeb, ütleb psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa.

Ja mida rohkem me mõnda olukorda väldime, seda hirmsam see tundub. Kui saame end kardetud olukorda siiski pandud, muutub see iga korraga vähem hirmutavaks ja tekib kindlusetunne — jah ma saan hakkama.

Psühholoog ja peaasi.ee juht Anna Kaisa Oidermaa soovitab, nippe, mis aitab hirmust üle saada:

„Üks hea viis hirmudele vastu astuda, on need selgelt sõnastada ja ka teistele välja öelda. Siis saab ka ise paremini aru — ohtlik ei ole mitte niivõrd olukord, vaid mina kardan. Kui oma arstile hirmust rääkida, hoiab kokku ka enda vaimset energiat, vähemalt ei pea kartma ja samal ajal oma hirmu teiste eest peitma. Teistega jagades tekib võimalus tuge ja julgustust saada. Kui arst teab sinu enesetunnet, saab ta arvestada, selgitada lähemalt, mida ta täpselt teeb, olla ise väga rahulik ja kindel ning kogu visiidi ajal toeks olla.

Alustada võikski sellest, et oma tundele nimi panna ja läbi mõelda, kas hirmust selles olukorras on rohkem kasu või kahju. Kui leiad, et hirm pigem takistab enda eest hoolitsemist, saab midagi ette võtta selleks, et ta arsti juures talutavalt tasemel püsiks.

Hea teadmine on ka see, et mida rohkem me mõnda olukorda väldime, seda hirmsam see tundub. Kui saame end kardetud olukorda siiski pandud, muutub see iga korraga vähem hirmutavaks ja tekib kindlusetunne — jah ma saan hakkama.”

Hirmust üle saada aitavad ka kõiksugused tegevused, mis võimaldavad lõõgastuda ja häid emotsioone tekitada. Näiteks:

  • kuula kõrvaklappidest muusikat või tee hingamis- või lõdvestusharjutusi.
  • lahenda mõttes matemaatikaülesandeid — näiteks võta number 30876 ja hakka sellest lahutama number 7
  • proovi otsida ruumist kõik rohelised objektid, kõik ümmargused objektid või loe kokku, kui palju lampe on toas
  • kujutle end turvalisse paika
  • Neid tehnikaid peaks küll harjutama ka esmalt kodus, siis tulevad need teinekord ka pingelisemas olukorras paremini välja.

Siin videos räägib Anna-Kaisa Oidermaa hirmust ja jagab lihtsaid nippe, kuidas sellega lihtsalt toime tulla: